Brunstigt sto tränar sämre?

L

Ladysteen

Undrar om någon har någon erfarenhet av det som står i rubriken. Min dotters d-ponnysto verkade liksom lägga av när det var dags att träna, både hoppning och dressyr, och det sammanföll med brunststart. Nu tror min dotter att hon suger som ryttare och vill lägga av.. :cry:

Sv: Brunstigt sto tränar sämre?

Jag tror absolut att det kan ha ett samband. Har en sto som kan bli riktig disträ och märrig om hon är på väg in i brunst och då engagerar hon sig inte för fem öre utan är bara sur och ifrågasätter hela tiden. Det beror främst på hur kraftiga brunster hon har och jag tycker att det är som värst nu mot våren.

Brunsten är ju precis som hos oss människor.. vissa reagerar mkt o vissa inte alls.

Nu har jag inget eget sto i träning just nu men då jag hade de så märkte jag skillnad på brunst o inte brunst.
Ena stoet blev öm i ryggen , bakom sadeln, ett par dagar o blev bättre om hon hade täcke på sig så hon höll sig varm. Lite segare i ridningen men inte jävlig.
De andra stoet var lite likadan, hon var väldigt het i vanliga fall men under brunst blev hon lugnare o var faktiskt mer lättriden.
Hon tjurade aldrig nånsin ihop utan jobbade på lika bra som alltid.

Olika från häst till häst. Jag har haft en hel del ston men egentligen aldrig några problem, lite småsega kanske på vårkanten men har fungerat bra i ridningen ändå. Man får kanske förtydliga lite vem som bestämmer ?

Absolut att det kan påverka! Jag hade ett d-ponnysto som aldrig någonsin stannade, men just när hon brunstade kunde hon sura ihop totalt och vägra att ens gå över en bom. Då var det vackert bara att låta henne skrutta tills brunsten var över.

Stoet jag har nu märker man dock ingen som helst skillnad på, vilket är väldigt skönt, för hon brunstar väldigt ofta..

Märker ingen som helst skillnad på mitt sto när hon brunstar. Hon blir bara mer social o gosig än vanligt.... :D

Undrar om någon har någon erfarenhet av det som står i rubriken. Min dotters d-ponnysto verkade liksom lägga av när det var dags att träna, både hoppning och dressyr, och det sammanföll med brunststart. Nu tror min dotter att hon suger som ryttare och vill lägga av.. :cry:

Don´t fight with instincts. Det sade Nelson Pessoa till Jens Fredricsson när han skulle träna med sitt brunstiga sto. Jens fick inte vara med på träningen pga att hans häst var högbrunstig och hon hade därför ingen lust.
Har man ett sto som inte vill träna när den är högbrunstig, då bör man låta stoet vila när hon är högbrunstig.
Köp boken Utbildning av den unga hästen till din dotter. Där finns historien om Pessoa-träningen. Det kan hända den bäste... det beror helt på hästen.

Hästar är inte maskiner, lika bra att din dotter lär sig det på ett tidigt stadium.

Det är ju som med oss människor att det kan variera mycket mellan individer.

Det finns ju åtminstånde en klinik i sverige idag som kan kastrera ston stående. Det kan ju vara intressant om ni har stora problem.

Håller helt med dig, men samtidigt är det ju så att en tävlingshäst som inte fungerar FÖR stor del av tiden den rids, den fungerar ju inte som tävlingshäst.

Jag var på väg att provrida ett sto som enligt säljaren hade besvärliga brunster som hon fått ordning på genom ngt medel som inte var tävlingskarens på. En veterinär hade ordinerat det medlet, jag kunde få kolla med veterinären om jag ville, så där tror jag inte alls hon talade osanning.

Men genom bekantas bekanta får jag veta att stoet i fråga på i stort sett alla tävlingar (bekantas bekanta tävlade på samma nivå och därigenom ofta på samma tävlingar), istadigt står stilla på banan och sparkar mot skänkeln i stället för att hoppa.
Den hästen ville jag inte ha! Som min tränare sa, det är ju vår, sommar och höst det är tävlingar, och det är samma period som stona brunstar. Summa sumarum man kan glömma och tävla när det är tävlingssäsong!

Givetvis kan ju en sådan häst användas till annat än tävlingshäst. Men att säga "don't fight nature" och traggla vidare och försöka tävla på ett sto som inte går att rida under brunst, det är ju dödfött. Låt det stoet byta yrke och ingen behöver vara olycklig.

Det är inte ovanligt att ston går mot skänkeln när de är brunstiga. (Lägg till höger skänkel och de går till höger stf vänster, lägg till båda skänklarna och de stannar eller backar...) Kan man koppla bort skänklarna och rida med sittbenen (eller röst) så funkar det oftast mycket bättre. Det är en naturlig reaktion hos ston att trycka sig mot skänkeln när de är brunstiga, men det märks olika mycket hos olika ston. Försöker man pressa dem blir det bara värre och värre, sänk hellre kraven de dagar hon är brunstig, och försök anpassa tävlingskalendern efter hennes brunstperioder. Oftast visar stona tydligare brunst när det är hingstar och valacker i närheten, så försök att undvika dem (både hemma och på tävlingsplatsen).

På många ston fungerar det bra att ge munkpeppar som tillskott (ges varje dag i fodret).

En tjej som stod i samma stall som mig för några år sen hade ett sto som helt förändrades när hon brunstade. Från att gå felfritt 130-140 banor till att knappt gå att sadla:crazy:. Men när hon gav stoet munkpeppar så var det inte alls så farligt längre. Det märktes fortfarande att hon brunstade men var hanteringsbart så det hjälpte i alla fall. ommer inte ihåg vad det kostade men det var i flytande form, och jag tycker helt klart att det kan vara värt att prova!

Jag håller med dig. Fungerar inte hästen som tävlingshäst så bör den få göra något annat. Men slutsatsen är ju den samma: du kan aldrig kämpa emot naturliga instinkter. En häst som beter sig som beskrivet när den brunstar kan man aldrig sätta på plats eller rida till, det är helt enkelt instinkter.
Som köpare kan man ju enkelt kolla upp sådant, det lär ju synas i resultatlistorna.

Jag är mycket tacksam för alla svar, ska absolut prova munkpeppar. Min dotter har förstått att det inte beror på henne själv och är nu helt beredd på att vänta ut brunsten. Självklart kan man inte bråka med instinkter, det är bara att lära sig hur de funkar och respektera det.

!

Givetvis kan ju en sådan häst användas till annat än tävlingshäst. Men att säga "don't fight nature" och traggla vidare och försöka tävla på ett sto som inte går att rida under brunst, det är ju dödfött. Låt det stoet byta yrke och ingen behöver vara olycklig.

Fast att säga "dont fight nature" betyder ju att INTE traggla vidare;)

Jag har läst boken i fråga, och som jag fattade det hela så la de inte ner all träning med hästen i fråga. Om den fungerade senare vet jag inte, det enda som stod var ju att han inte fick rida Pessoaträningen, att de inte skulle "fight nature".

Det skulle i min värld kännas väldigt tröstlöst! Att alltså rida stoet i fråga och hoppas att brunsten inte infaller när jag ska rida träning eller tävling. Och att de ggr den gör det bara glatt inte "fight nature" och kliva av och gå in och tänka "nästa gång har jag nog tur".

Mitt sto är vedervärdigt just nu. Hon står ju bredbent i hagen, och är jättestel i baken (ridandes). Hon blir helt knäpp i bollen om hon mäter någon häst, kan liksom inte koncentrera sig riktigt. Sen är ju humörsvängningarna både på gott och ont. Någon träning kan hon gå helt felfritt, nästa gång vill hon inte hoppa ett hinder. Så jag tror deffinitivt att det kan bero på brunsten, helt klart.

Oj när man läser här blir man bara mer och mer glad över att ha två ston som är likadana att rida även om de brunstar.
De är så skarpa i huvudet ändå :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 258
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 253
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar