Sv: Brunstigt sto tränar sämre?
Håller helt med dig, men samtidigt är det ju så att en tävlingshäst som inte fungerar FÖR stor del av tiden den rids, den fungerar ju inte som tävlingshäst.
Jag var på väg att provrida ett sto som enligt säljaren hade besvärliga brunster som hon fått ordning på genom ngt medel som inte var tävlingskarens på. En veterinär hade ordinerat det medlet, jag kunde få kolla med veterinären om jag ville, så där tror jag inte alls hon talade osanning.
Men genom bekantas bekanta får jag veta att stoet i fråga på i stort sett alla tävlingar (bekantas bekanta tävlade på samma nivå och därigenom ofta på samma tävlingar), istadigt står stilla på banan och sparkar mot skänkeln i stället för att hoppa.
Den hästen ville jag inte ha! Som min tränare sa, det är ju vår, sommar och höst det är tävlingar, och det är samma period som stona brunstar. Summa sumarum man kan glömma och tävla när det är tävlingssäsong!
Givetvis kan ju en sådan häst användas till annat än tävlingshäst. Men att säga "don't fight nature" och traggla vidare och försöka tävla på ett sto som inte går att rida under brunst, det är ju dödfött. Låt det stoet byta yrke och ingen behöver vara olycklig.