Brunstiga STON!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare pooutinoouti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 789
P

pooutinoouti

Är det någon som har erfarenhet av jättebrunstiga ston? Vet ni om det finns några örter mot det som i alla fall dämpar effekten lite,

Min häst är jättebrunstig och det är jobbigt både för oss och henne så snälla kom med tips på vad jag kan göra åt saken!
TACK :D

Sv: Brunstiga STON!

Munkpeppar ska visst ha en dämpande effekt. Annars kan man be vet.spruta. Ska hästen inte gå i avel går det att sterilisera.

Har också hört att det ska vara bra. Funderade på att testa då vi hade 2 ston (mor+dotter) som var väldiga problem till och från. Men funkde med att inte göra stora saker de veckorna och ta det lugnare och låta dem vara.

Hade en tillridningshäst som var lite överbrunstig...med munkpeppar höll hon sig rätt lugn även om själva brunsten pågick som vanligt. Det var hennes humör som hölls i schack med munkpepparn som jag upplevde det.

Ja, ska visst vara riktigt mirakelmedel har jag hört många uppleva det som. Vi blev dock tvugna att ta bort våra inom en kort tidsperiod då mamman blev slut av ålder med leder som var helt försörda och dottern till henne blev väldigt ilsken i humöret och hjäntumör hittades i hjärnan. Så blev aldrig av att testa när man väl fick höras om det.

Idag har vi inga problem med stallets ston utom att de kan vara lite vassare i humöret, men inget som utgör något problem. Men jag måste ändå tacka för hingstar och valacker :angel::):bow:

Har ett vbl i stallet som var konstant brunstig förra året och då och då försökte "våldta" valakern i hagen... :crazy:

Vi testade "Stroppy mare" örter som ska fungera på ston, det fungerade jättebra! Nu blev det så att vi har en stoflock och då har det också lugnat sig så just nu behövs inga örter ;)

Okej men ang, munkpeppar, vart kan man köpa den? Pris? och ska man använda den hela tiedn eller bara under tiden då hästen är brunstig?

Se först på de symptom hästen visar vid brunst, vad du ska ge kan nämligen skilja och risken finns att du blir besviken på munkpeppar om det inte är den sorten du behöver nu. Det finns också örtblandningar som innehåller munkpeppar, så ibland räcker det inte enbart med den typen av ört och man behöver en förstärkning för att det ska funka.

Bedömer du hästen som lite nymfomanisk så är det munkpeppar som gäller, men bedömer du hästen som att den kan vara instabil i sina hormoner kan du glömma enbart munkpeppar för då får du inte önskat resultat dessvärre.

Fast mitt gammelsto fick bra effekt av munkpeppar. Hon var inte nymfomanisk. Egentligen kan man inte säga att, det eller det funkar i vissa situationer. På en del funkar det, andra inte. Man får prova sig fram helt enkelt.

Säger som dom flesta andra Munkpeppar!!!:love:
Har ett sto som har varit gräslig tidigare men fick tipset om munkpeppar här på underbara buke :love:så vi har använt det och det har funkat kanon på henne. Hon bolstavligen våldtog valackerna i hagen förut men nu är det frid och fröjd alla dagar i hagen:rofl:. Tycker du ska prova med det.:idea:
Jag beställde från en firma på nätet och fick i korn men det finns nog som flytande och i olika blandningar oxå, kommer ej i håg vilken firma just nu har påsen i stallet men googla så kommer du att hitta.
Lycka till men pålla!!

Jag har själv haft problem med ett par ston, det ena stoet funkade med munkpeppar men inte det andra vilket i mina ögon va skumt. Sen provade vi en örtblandning som jag fick rekommenderat, minns faktiskt inte vad den hette nu, men med en våldsam skillnad. Munkpappar gav absolut inget resultat, medan örtblandningen gav allt så jag måste hålla med Boj att det beror på vad problemet finns och hur det yppar sig. Dessa ston var jobbiga vid brunst, den ena klängde på allt som den hittade och den andra var sur, grinig allmänt påverkad. Kan du gissa vilken av dem som munkpeppar funkade på?

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka