M

mausi

hej

har fått hem ett sto på foder i vinter och undrar nu hur märker man att dom är i brunst? är de nu på våren de kommer?
har inte varit så mycket för ston förut men denna kunde jag inte motstå :)
lite tips skulle vara skönt på vägen :)

Sv: brunst

Det är varierande från häst till häst hur mycket dem "reagerar" när det är brunst. En del blir tjuriga, en del uppspelta , en del märks det inget på. Alla möjliga känslor kan komma!:angel:

Ett sto jag hade tyckte inte om att bli "gullad" med när hon var brunstig. Hon riktigt rös i hela kroppen!:crazy: Det märktes mindre med åren, men man kan nog säga att hon var en liten pms-tant!:devil::D

Du kan märka det genom lukten också, kom precis in från stallet och jag kände när jag mockade en av boxarna att där brunstas det. Luktar ganska starkt och speciellt. Svårt att förklara. Annars kan du märka det när man kliar dem vid svansroten, då lyfter de gärna svansen, men stå inte bakom, det kan komma en skvätt med "piss".
Men som flera skrivit det varierar stort mellan ston!

okej.. ja jag ska prova det :) kan ju vara bra att veta om dom ändrar beteende på någe vis

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 946
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej, Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som är duktig på träning av åsnor som bor i Skåne. Har två ston på 2 år och drömmen är...
Svar
0
· Visningar
501
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London