Brunst utan ägg

surprice1985

Trådstartare
Ni som är lite bättre på det här med brunster o beteckningar än jag som är nybörjare!
Mitt sto har nu stått en vecka hos hingsten.
Hon hade ca 4,5 cm stora ägg när vi kom dit o kollade henne.
Hon har varit skendräktig o inte haft någon brunst sen förra sommaren då hon blev betäckt.
Fick en hormon spruta i februari för att komma ut skendräktigheten men den hjälpte inget så vi inväntade våren istället eftersom jag inte var helt hundra på om jag skulle betäcka om henne...
Efter att ha haft rätt fint väder en tid o fällningen började bli avklarad så körde jag ner henne till hingsten för en koll, se hur det låg till o för att kanske spruta igång henne, vill ha lång tid på mig att få henne dräktig nu efter krabbet förra sommaren!
De ville ha kvar henne o gav henne en ny spruta för att sätta lite mer fart på det hela.
Hon blev insem. i Onsdags, Fredags och idag...
Verkar inte som att hon vill släppa äggen.
Annars säger de att hon är i full brunst hos dom.
Är det vanligt att de gör såhär o liksom "hänger " sig i brunsten?
De skyller på vädret o visst det är ju inget skoj alls nu :-(
Vill ju ha hem min häst nu!
Förra året gick det så snabbt, ett par dagar på stationen så var allt klart! Tog sig på första försöket men tappade ju då tyvärr det innan 45dygn..
 
Sv: Brunst utan ägg

Tycker du ska vara lugn , hon släpper ägget när det är dags .

Däremot är jag lite tveksam till resonemanget till att börja så här tidigt med ett sto och inte låta henne själv komma i brunst utan redan nu börja spruta henne ?

Min seminvetrinär har sagt att livmoders slemhinnan är tunn nu så tidigt på våren så det ska helst typ gå 2 brunster innan man börja seminera så slemhinnan hinner växa tills sig ?

Jag har kanske missuppfattat , men jag tycker nog man kunde gett stoet lite mer tid och kollat hennes egna brunster /cykel innan man kastar sig över att spruta igång dom ...

Nu har man ju redan sprutat henne för att få igång henne och hon har ägg. Ibland står stona med ägg längre och vem vet hon kanske har släppt ägget till nästa koll :) Så du slipper oroa dig .
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: malumbub
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 979
Senast: Karro-Lina
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 826
Senast: cello
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp