Jo, det är därför jag ska prata med den andre stoägaren också, får jag med den ägaren på samma spår som mig kommer det bli lättare att övertala stallägaren. Då den ägaren nog är bättre på att förklara än vad jag är.
Egentligen vill jag inte flytta, allt annat i stallet är perfekt och precis så som jag vill ha de ur hästens synpunkt. Det andra stallet jag skulle kunna flytta till har mycket sämre för hästens synvinkel, men desto bättre ur en ryttarens ögon.
I nödfall kanske jag kan laga hagen som är nedanför mitt hus och sköta in/ut släpp, samt ge frukost hö (som hästen inte skulle vara intresserad av förrän gräset börjar ta slut), och fixa vatten osv. Det tror jag också skulle vara en lösning, nackdelen är då förstås att hästen går själv, men kan fortfarande se dom andra.
Men är du beredd att ha din häst så permanent?
Att dela vid brunst är en sak om man som mig har två hästar och eget stall hemma. Om jag hade fler hästar och kunde separera permanent hade jag gjort det. Dvs separera under brunst bara är en nödlösning, och den fungerar INTE med alla valacker. Man måste vara jävligt säker på att valacken inte ens tänker tanken utanför brunst.
Men du står i inackorderingsstall, med en stallägare som inte ser problemet osv. Dvs att tro att du ska kunna dela vid brunst lär bli svårt. Även om ditt sto brunstar som en klocka, så valacken märker brunsttecken innan du gör det, det krävs att man kan iaktta hästarna och läsa deras samspel, kroppspråk osv under större delen av dagen etc. Dvs det är inte rimligt att kunna göra det om man inte har hagen utanför köksfönstret. Om man inte då är beredd att sära med marginal (och igen - är HELT säker på att valacken inte tänker tanken utanför brunst. Att man inte de gånger man varit i stallet inte sett något är INTE att vara säker), så återstår att ha hästen själv hela tiden. Och även att sära med marginal, din häst kommer få stå MINST 1/3 av sin tid själv.
Så ska du lösa det med ditt sto i en egen hage lär det ju bli permanent i en egen hage, och är stallet du står i då verkligen mer hästvänligt än det andra stallet?