Brunst problem..

Du överreagera inte. Hade en valack som klättrade på min valack under sommarbetet. Meddelade ägaren att det nog var läge att byta bete, för skaderisken är enorm. Hon valde att tycka att hästar är hästar, och fick två veckor in på betet bakbenet avsparkat på sin häst.

Troligt är att min valack fått in en rejäl spark precis när den andre klättrat upp.

Grannen häruppe hade ett inackorderat sto som stod i Helsingborg rätt länge efter att hon blivit våldtagen av en valack i hagen. Dels hade hon spruckit in och utvändigt så det var 50/50 att det gick att laga, sedan var även ryggen skadad av hoppandet.

Mitt fuxsto fick en valack att hoppa på henne. Han var kastrerad vid 2 års ålder och ranglåg. När det hände var han kanske i 13-års åldern och hade aldrig gjort det förut. Jag höll på att bli knockad vid ett tillfälle när jag skulle ta in henne och han försökte hoppa på henne igen.

Jag var ung och dum på den tiden så vi särade inte på dem men han flyttades kort efter det. Idag finns det inte en suck att jag hade låtit dem fortsätta gå tillsammans. Jag vet flera stall häromkring som inte tillåter blandade hagar utan ston för sig och valacker för sig.

Jag vet varken ut eller in just nu och känner mig väldigt ledsen. Om jag förstått det hela rätt så ska jag ta ansvar för alla hästarna för att min inte kan gå i samma hage, då sjukhagen blockerar utgången från stallet och de inte vågar gå in i min hästs hage då de har respekt för min häst. Så jag ska visst sköta all vattning, fodring, mockning osv pga detta. Kommer funkar idag, men funkar inte praktiskt sen när jag börjar jobba... fan.... :down:

Byt stall. Har de inte lösningar så det går att dela på hästar är det inget stall jag hade lämnat pengar hos. Det känns inte som vettig hästhållning.

Fram till flytt hade jag byggt en egen hage, min hästs hälsa går före annat.
Hur ska man göra om det inte finns bättre stall i närheten som är lediga? Har lite av ett dilemma här. :(

Hur ska man göra om det inte finns bättre stall i närheten som är lediga? Har lite av ett dilemma här. :(

Då tar jag ett annat stall längre ifrån. Det har hänt ett par gånger, varav en av gångerna fick bli ett fullservicestall då jag inte kunde köra så långt i veckorna. Jag utsätter inte min häst för risker för att jag själv tycker det är jobbigt/okul att köra längre/betala mer.

Jag vet varken ut eller in just nu och känner mig väldigt ledsen. Om jag förstått det hela rätt så ska jag ta ansvar för alla hästarna för att min inte kan gå i samma hage, då sjukhagen blockerar utgången från stallet och de inte vågar gå in i min hästs hage då de har respekt för min häst. Så jag ska visst sköta all vattning, fodring, mockning osv pga detta. Kommer funkar idag, men funkar inte praktiskt sen när jag börjar jobba... fan.... :down:

Men vad är det där för larv? Det är knappast du som har bestämt lokaliseringen av sjukhagen. Om din häst hade skadat sig och behövt gå i sjukhagen, hade de krävt att du skulle fixa allt då också? Se det som att du förebygger skador. Förklara för dem att en perforering av tarmen, vilket inte är en så ovanlig skada i sådana här fall, oftast leder till döden och klarar sig hästen så är det omfattande operationer, lång konvalescens och ett stort lidande för hästen det handlar om. Förklara för dem att din häst kan få skador på rygg och ben som gör att du i värsta fall får ta bort henne eller att hon inte kommer kunna ridas mer. Förklara att det inte är ovanligt med avsparkade ben på valacken som klättrar vilket vanligtvis leder till döden för valacken så kanske att de ändrar sitt synsätt. Jag står fast vid att byte av stall verkar vara vettigaste alternativet. Har man inhysningar så måste man omedelbart kunna fixa alternativa hagar. Att kräva sådana orimligheter som din stallägare gör är rent ut sagt löjligt.

Fan, det här känns inte bra alls. :down:
Hur kan man ta upp allvaret i det här så de förstår att stona bör gå själva? Finns inga andra stall som är bättre i närheten.

Just nu känns det som att jag är jobbig för att jag inte vill ha mitt sto ihop med valacken så länge han klättrar. :(

Jag lider med dig, det är verkligen ett stort problem om den som har stallet inte förstår allvaret i situationen. Är inte den som äger valacken orolig för att han ska skadas? Eller de andra stoägarna? Vet du varför han inte kan gå med de andra valackerna?

Jag har haft tre ston som brunstat samtidigt och trots skilda flockar med en bilväg mellan hagarna har de stått vid staketet och lockat på valackerna. Det har varit jättejobbigt men de är djur med hormoner och det enda vi kan göra är att anpassa omständigheterna så att det blir så bra som möjligt för dem.

Försök att bli lite förbannad istället. Genom sin dumhet så riskerar dom din hästs hälsa :rage:

Om jag förstod rätt så var det ok för valackägaren att han går ihop med dom andra valackerna, nackdelen är att stallägaren troligen inte vill leda den hästen och just nu går det inte att fålla ut dom.

Idag pratade vi lite, jag förstår på ett sätt tänket att stallägaren egentligen vill ha alla hästarna i samma hage för att det ska vara smidigt. De andra valackerna går endast i annan hage för att de inte får äta så mycket som de andra (de lägger lätt på sig), vilket är lite synd för när alla går ihop håller valackerna ordning på varandra.

Jag tog upp riskerna med att någon kan bli sparkad och skadad.

Igår när jag tog in min häst hittade jag följande:

Bitmärken eller rivmärken, smörjade med sårsalva (därav kletet) kom på när jag redan smörjat in att jag kanske borde ta en bild. Detta är vänster sidan bak.
13180884_1308043489226494_1117343844_n.jpg

Här är något sår på insidan av vänster bak, vet inte riktigt vad det kommer av.
13219945_1308043482559828_1159596547_n.jpg

När jag skulle borsta hovarna såg det ut som hon fått väldigt kraftig mugg, men tyckte att det stämde inte riktigt heller, ser nästan ut som hon blivit trampad men är ej säker.
Detta är vänster bak.
13235903_1308043479226495_1939328328_n.jpg

Höger bak såg likadan ut, dock lite mindre.
13233325_1308043485893161_638557706_n.jpg

Jag hamnade i en liknande situation i det första stallet jag stod i med min första häst. Stallägaren ville absolut att alla hästarna skulle gå i samma hage och det funkade ju bra tills min häst blev konvalescent (av en annan anledning) och behövde sjukhage. Det var enormt besvärligt att fixa sjukhage tydligen och enda alternativet var en hage på andra sidan gården där min häst inte kunde se dom andra hästarna. Han blev naturligtvis blev apstressad av det så jag flyttade. Tog mig ett par dagar men jag hade tur och hittade ett fantastiskt bra stall och där bodde hästen kvar tills jag tyvärr fick ta bort honom. Aldrig något problem med sjukhage på nya stället eller att dela på hästar som inte funkade ihop. Precis så som det ska vara.

Fan, det här känns inte bra alls. :down:
Hur kan man ta upp allvaret i det här så de förstår att stona bör gå själva? Finns inga andra stall som är bättre i närheten.

Just nu känns det som att jag är jobbig för att jag inte vill ha mitt sto ihop med valacken så länge han klättrar. :(
Det går liksom inte att ändra på folk eller utbilda dem som inte vill bli utbildade.
Har haft häst i många år som inackorderad, och det är bara att flytta till ett ställe med folk, rutiner och faciliteter som passar mina behov. Att försöka ändra på saker har bara ställt till strul.
Det suger såklart, kan hända att man blir tvungen att flytta hästen till ett ställ som är asdyrt eller ligger långt bort, men i slutänden är det faktiskt värt det. Man slipper, tjafs och oro.

Jag vet varken ut eller in just nu och känner mig väldigt ledsen. Om jag förstått det hela rätt så ska jag ta ansvar för alla hästarna för att min inte kan gå i samma hage, då sjukhagen blockerar utgången från stallet och de inte vågar gå in i min hästs hage då de har respekt för min häst. Så jag ska visst sköta all vattning, fodring, mockning osv pga detta. Kommer funka idag, men funkar inte praktiskt sen när jag börjar jobba... fan.... :down:

Har tvättat såren ikväll och funderar på hur fan jag ska göra. Hon lär garanterat brunsta i minst tre dagar till, kanske fler. Verkade vara jobbigt att min häst skulle gå i sjukhage, trots att jag sa att jag kan sköta allt med henne. Just nu önskar jag att jag inte hade häst, så hade jag sluppit dessa problem. :cry:

Har tvättat såren ikväll och funderar på hur fan jag ska göra. Hon lär garanterat brunsta i minst tre dagar till, kanske fler. Verkade vara jobbigt att min häst skulle gå i sjukhage, trots att jag sa att jag kan sköta allt med henne. Just nu önskar jag att jag inte hade häst, så hade jag sluppit dessa problem. :cry:
Astrist, fast i ett vettigt stall hade det här inte varit ett problem. Ett av våra första stall var ett som inte hade några sjukhagar. Tyckte inte att det behövdes, förrän de gjorde det, och då var det ju asjobbigt. Så, efter det: aldrig ett stall som inte har en lösning för sjuka hästar. Man lär sig vartefter, då blir det lättare :)

Astrist, fast i ett vettigt stall hade det här inte varit ett problem. Ett av våra första stall var ett som inte hade några sjukhagar. Tyckte inte att det behövdes, förrän de gjorde det, och då var det ju asjobbigt. Så, efter det: aldrig ett stall som inte har en lösning för sjuka hästar. Man lär sig vartefter, då blir det lättare :)
Nu finns förvisso en sjukhage. Valacken har gått i den och då var det inte några problem. Kollade även med valackägaren vad den hade fått göra, som jag tolkade det särbehandlas vi. Då jag skulle få göra mycket mer, troligen för att de är "rädda" för min häst, fast de säger att de har respekt för henne.
Som jag förstod det skulle min häst omöjliggöra vattning (fast det funkade när valacken gick där) och bli mycket extra jobb.

Fast sådär mycket extra jobb är det inte. Jag hade såklart packat höpåse så det hade funnits till alla mål. Jag hade kunnat mocka sjukhagen efter jobbet. Tagit in henne. Det enda extra jobbet är väl att man får släppa ut dom andra, stänga till hagen, sen släppa ut min. Men men, får hålla ordentlig uppsikt. :/

Hur kan valackägaren tycka att det är ok att den går med en häst som sparkar efter den konstant?
O_o

Det är ju verkligen en skaderisk åt bägge hållen och bör därför ligga i bägge hästägarnas intresse att få dem separerade.

Hur kan valackägaren tycka att det är ok att den går med en häst som sparkar efter den konstant?
O_o

Det är ju verkligen en skaderisk åt bägge hållen och bör därför ligga i bägge hästägarnas intresse att få dem separerade.
Jag vet inte, fast hon sparkar inte konstant. Känner mig lite motarbetad just nu, får se vart det tar vägen. Allt som funkat så bra fram tills nu och så detta. :(

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 815
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 850
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 151
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 663
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka