Jag tror mycket bottnar i att jag är konflikträdd, visst jag har redan sagt nästan allt det där, men de verkar inte riktigt ta till sig eller förstå allvaret i det och jag vet inte vad mer jag kan göra/mäktar med. Ska prata med den andra stoägaren då jag har lättare att prata med denne utan att bli osäker på mig själv.
Även om du är konflikträdd, och din stallägare verkar vara ganska ignorant - så något måste du ju göra. Flytta om så krävs.
Något jag tycker glöms är att faktiskt stoet kan få ryggproblem osv av att ha en valack hängandes på längden/ryggen. Även om stoet är med på noterna, ställer upp sig osv så det är inte tänkt att ett sto ska ha en hingst (eller valack) hoppandes på henne i tid och otid. Utan det är tänkt att ett sto får några språng per brunst, och inte ens varje brunst. Utan hingsten betäcker när stoet står, och det kan stoet göra flera gånger i brunst och det kan vara en het/orutinerad hingst som provar hoppa på fast det inte är läge. Men sen blir ju stoet "normalt" (i det vilda/som det är tänkt) dräktigt. Om inte i första brunsten så i andra. Och sen är hon dräktig och går inte i brunst på nästan ett år.
Jämfört med betäckande valacker som ofta klättrar varje chans de får vid brunst, oavsett om stoet står eller ej, och brunst efter brunst efter brunst. Och många valacker - inte alla - klättrar inte bara vid brunst utan vid varje tillfälle det får.
Så om man så skiter i om ett ben blir avsparkat på valacken, och inte tänker betäcka sitt sto så risken för framtida infertilitet pga bakterieinfektion etc inte påverkar - så stoet mår inte bra av att ha en annan häst hängande på sig så ofta. Och kan skadas av det.
Jag tycker det där ofta glöms bort vad gäller skaderisk.
Jag har en B-ponnyvalack och ett sto på strax under 160 cm. Valacken kommer inte åt att betäcka, så de riskerna lokaliserade till det kan jag bortse från rent så. Risken att han får ett ben avsparkat under brunst är ganska liten med, då han är såpass liten så om hon slår ifrån ska det maxad otur till för att han ska få en smäll på ett ben. Då är den risken större när stoet är ur brunst, då kan hon vara ganska lätt i baken mot honom om han försöker tränga sig vid maten eller så. Under brunst är hon en slampa som inte bara står som ett ljus när han klänger utan uppmuntrar det med.
Men trots att det är en liten lätt B-ponnyvalack som inte ens når upp helt och kan lägga hela sin tyngd på stoet, att hon villigt står osv - så nog jävlar märks det på henne vad gäller muskler osv om han varit där och klängt. Han får inte det, de säras vid brunst och så har det varit sen andra brunsten, dvs efter jag upptäckt att han klänger när hon brunstar. Men det har hänt att hon börjat brunsta nån dag tidigare än beräknat och jag varit på jobbet och märkt det när jag kommit hem t ex. Så numera särar jag med marginal. Hon brunstar tack och lov regelbundet som en klocka, så jag skriver helt enkelt in i almanackan "sära hästarna" så det är flera dagars marginal innan brunst. (Han skulle inte fundera på att hoppa eller klänga när hon inte är i brunst tack och lov. Då går han som en artigt liten söndagsskolegosse och säger "ja tant, nej tant, javisst tant" istället
)