Brunst och jobbig häst

Y

_yest

Hej
Har ett litet problem och börjar bli ganska less nu.
Min medryttarhäst blir brunstig hela tiden, vinter, sommar, höst och vår. Hon blir hel jobbig! Kan inte stå vara själv på stallgången utan trippar om kring och försöker slitar sig. Ibland har hon till och med små stegrat. Hon är alltid sjöblöt av svett innan jag ens fått ut henne för att rida eller till hagen.
Då hon inte lyssnar på mig brukar jag ibland dräma till henne med handen, då kanske hon står still i 5 sekunder sedan är det samma visa igen :/ Jag orkar inte med att hon blir så här stup i kvarten. Annars är hon en helt underbar häst.
Är det någon annan som har samma problem? Isf vad brukar ni göra när hästen lever rövare på stallgången?

Sv: Brunst och jobbig häst

Är det bara när hon är brunstig som hon beter sig så eller är det alltid? Det finns ju något man kan ge ston som är jobbiga vid just brunsten, har för tillfället fått hjärnsläpp och kommer inte ihåg vad det hette, men skall kolla runt lite.

Munkpeppar heter det...

Senast ändrad:

Värst blir det när hon är brunstig. Annars kan det komma perioder då hon inte är brunstig men är väääldigt jobbig.
Jo, ägaren till Lucky gav iaf förut någonting för att hon skulle bli lugnare. Vet inte om hon gör det fortfarande eller om hon har blivit immun :confused:

Var och provred en annan häst i onsdags som jag funderar på att börja rida som medryttare. fastnade verkligen för den här hästen. Känner mig som en bedragare :( då jag ridit Lucky så länge, men att rida båda kanske blir förmycket.
Jag vill inte lämna Lucky, men när hon håller på som hon gör så blir man lätt ganska less.. Har ingen anning om hur jag ska göra..
Sedan är det en pensionär som äger Lucky, om jag slutar rida på henne så kanske hon inte orkar att ha kvar henne :/

Blev tvungen att skriva av mig lite..

vet att mina förra medryttarhäst åt nåslags papper (inet säker) men nånting som satt ner hormonerna tror jag att det var. Tvyärr har jag inet kontakt med ägaren idag så kan inte fråga henne heller.

det finns lite olika preparat som kan hjälpa för att tona ner brunsten, tex munkpeppar, men det är inte alltid det fungerar och jag har tyvärr inga andra tips.

en kompis hade en häst som var brunstig konstant och helt hemsk att ha o göra med (gudasnäll men blev ju helt blockerad av brunsten). när hovslagarn kom fick han SKYNDA sig att verka bakhovarna så gott han kunde för inom 15-20 min var hon så brunstig att hon satte sig på honom annars. frambenen gick dock bätre. ibland när man red o det var riktigt illa trodde hon att skänklarna var hingsten som bestigit så då ställde hon sig "i position". kratsa bakhovarna gick ibland, ibland inte... på henne bet inte munkpeppar eller andra preparat. och hon behövde senare tas bort pga andra orsaker.

Funkar inte munkpeppar så kan du pröva ett annat örtpreparat som innehåller bla munkpeppar, men även andra "lugnande" örter, det heter stroppy mare. Funkar jättebra på en häst i stallet som brunstar varje månad hela tiden om hon inte får det.

Vårt sto brunstar hela tiden o vart få man tag i denna munkpeppar??

vi hade en häst i stallet som var extremt brunstig hela tiden, hon fick nåt preparat men det hjälpte inte alls. sen när hon undersöktes visade det sig att hon hade en stor cysta på livmodern. Det var bara att skicka iväg henne till Skara för operation, vi som trott att hon var knäpp...

Jag säger bara munkpeppar! OM det nu är så att problemen beror på brunsten.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 609
Senast: cello
·
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 299
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar