Brunst mitt i vintern

rakel

Trådstartare
Har ett 14-årigt islandssto som brunstar trots att det är vinter med jämna intervaller, precis som om det vore sommar och vår :crazy: Mitt andra sto gör inte det, har bara sett henne brunsta under våren / sommaren.

Eftersom jag gärna vill ha ihop dem med valackerna under vintern är detta besvärligt av praktiska skäl - eftersom två av dem tror att de fortfarande är hingstar och betäcker henne stup i ett är jag tvungen att dela på dem typ var fjärde vecka, inte kul :(

Har funderat en del på detta och undrar hur vanligt detta kan vara.
Vad gör era ston, brunstar de även under vintern eller har de uppehåll?

Sv: Brunst mitt i vintern

Mitt första sto var hopplös. Hon brunstade så fort hon såg en häst hon inte kände. Min dåvarande ridlärare talade om ston som kan reglera brunsten och kan alltså bli brunstiga när dem vill. Händigt när de faktiskt ska betäckas men sjukt irriterande när man skulle rida med kompisar och min häst betedde sig brunstig dvs kissade och mumlade mot alla hästar :cool: dock var det som hon vande sig vid valackerna hon gick med, hon gjorde allt för att få uppmärksamhet i början men när det inte ledde någonstans gav hon upp men det krävs ju att man har valacker som inte bryr sig :grin:

Dessvärre HAR jag valacker som bryr sig... väldigt mycket t o m :angel: så det är ett problem...

Ja, vad gäller mitt sto har jag också misstänkt några gånger att hon kan göra sig brunstig ungefär när som helst... knepigt. Och irriterande.

Min brunstar på vintern också men jag upplever att det är mer sällan och inte lika intensivt som under sommarhalvåret.

Våra ston i stallet brunstade också häromveckan, så den ena valacken blev halvt galen.

Om dina valacker är såna skulle jag testa att ge både sto och valacker munkpeppar.

Min stora häst brunstar i princip inte alls på vintern.. Nu går hon iofs alltid med bara ston då hon inte fixar att gå med valacker.

Ponnyn fick ett ryck och började brunsta nu när snön smälte för ett par veckor sedan, men det var väldigt kortlivat och hon slutade såfort det blev kallt igen.

Mvh Domino_s

Mitt 11åriga new foreststo brunstar typ hela tiden. Året om. Och det är långa brunster. Hon blir besvärlig att hantera, hon stannar och kissar hela tiden, börjar tugga så fort man försöker göra något med henne och är vrålseg. Dessutom blir hon.. kåt. På allt och alla. Hon blinkar och ställer upp sig för alla, till och med människor. Och så håller hon på, året om.
Ger henne munkpeppar, det fungerar bra. Blir inga brunster alls, inga som märks i varje fall. Jätteskönt! Veterinären har en teori om att det kommer bli bra om hon får föl, men jag vet inte jag.

men om det fungerar med munkpeppar, så är det väl bra? Jag har också övervägt att testa det på min dam. Var får man tag i det?

Det är jätteskönt att det funkar. Men det känns som att något är fel när hästen brunstar så mycket, så veterinären har pratat om att ultraljuda och ev betäcka av veterinärmedicinska skäl. Vi får se.

Munkpeppar finns på ex T&A.

Fast fel vette 17, det är ju inte så ovanlig, en variation inom normalspannet möjligtvis.

Ja, jag har aldrig träffat ett sto som brunstar så innan. Fast å andra sidan har jag inte haft så mycket med ston att göra.
Det är som sagt veterinären som vill kolla upp henne, om det är någon hormonrubbning av något slag. Jag håller med om att det inte är normalt, men inte så onormalt att jag tänker lägga massor med pengar på att kolla upp det när hästen inte lider av det så länge hon hålls på munkpeppar.

Vi har haft tre ston som brunstat de senaste veckorna. O vår hingstiga vallack spänner upp sig o showar, bajsar på hög o skrapar frustrerat med frambenen... ;)

Vi har haft ett par ston i stallet som brunstar med. Fick en hingst för inte så länge sen, en riktig snygging om man frågar tjejerna i stallet :p
Fast det jag beskrev med mitt sto är inte i närheten av de andra. Hon brunstar non-stop. Och då menar jag non-stop. Hela tiden, året om. Och inte bara en gång i månaden, utan jämt. Uppehåll max en vecka i taget. Får bukt på det med munkpeppar.

Istället för att betäcka kunde det varit aktuellt att sätta in kulor i livmodern. Det är ju inte riktigt bra att föra de brunstgenerna vidare.

Mitt sto brunstar värre på vintern än på sommaren! Jag fattar ingenting. Både december och januari är hon tokbrunstig och ställer upp sig för vad som helst.

Har ett 14-årigt islandssto som brunstar trots att det är vinter med jämna intervaller, precis som om det vore sommar och vår :crazy: Mitt andra sto gör inte det, har bara sett henne brunsta under våren / sommaren.

Eftersom jag gärna vill ha ihop dem med valackerna under vintern är detta besvärligt av praktiska skäl - eftersom två av dem tror att de fortfarande är hingstar och betäcker henne stup i ett är jag tvungen att dela på dem typ var fjärde vecka, inte kul :(

Har funderat en del på detta och undrar hur vanligt detta kan vara.
Vad gör era ston, brunstar de även under vintern eller har de uppehåll?

Valacker som betäcker? Då hade iaf jag aldrig blandat ston och valack!
Det är som upplagt för skador och infektioner! Du kan inte ha koll 24/7/364.

Blandflockar är ett OTYG!!

Kl
Hur lång tid tar det innan munkpepparn verkar? När kan man räkna med effekt efter att man börjat ge det?

Alla ston jag har haft har brunstat året runt men det har varit olika kraftiga brunster.

Munkpeppar i all ära men jag har bara sett att det dövar, inte tar bort lusten helt.

Att ston kan brunsta när dom vill är inte samma sak som att det är "riktig" brunst med ägglossning. Det kan också vara ett sätt att visa att de är underlägsna och "ofarliga" i en ny flock eller en flock de inte känner sig trygga i.

Om man har hingstiga valacker som har varit på stona bör man låta undersöka stoet så att hon inte har fått infektioner av de här betäckningarna. Om hon har fått det kan det vara en orsak till att hon har underliga brunster.

Dessvärre brunstar alla mina året runt. Däremot något lugnare under oktober-december.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: Rumpnissen
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Stereo
·
Avel Jag har ett russto som jag har ägt i ca 1,5 år. Hon kom på vintern och brunstade från dag 1. Tänkte då att det berodde på flytt och att...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka