Brunst, fällning m.m.

M

Moej

När hästar tex. fäller (eller brunstar) kan du ju få sånt hemskt humör, speciellt ston då :crazy: Såå, när era hästar brunstar / fäller, tillåter ni ett annorlunda beteende då eller "säger ni åt" dom? När dom dummar sig :D

Sv: Brunst, fällning m.m.

Att hästen går över en, bits, sparkas, stegrar osv accepterar jag ALDRIG. Oavsett anledning så är detta förbjudet!! Att de blir lite kinkiga och sura är en annan sak. Märker man stor förändring i dagshumöret kan jag mycket väl ändra ridplanerna och rida ut istället för att tex trimma.

/Timsetim

Mitt ponnysto ändrar sig inte i humöret nämvärt när hon brunstar och det är ingen skillnad alls när hon fäller. Skulle hon fåna sig vid brunst så skulle jag nog säga åt henne att skärpa till sig.

Min gamla travarmärr märks det inte på när hon fäller, när hon brunstar däremot är hon jättekär i mej. :love: När jag inte fattar vad hon vill anfaller hon mig bara för att jag är så jä..a trög. :mad: Anfaller gör hon annars också, det ingår i dom dagliga ritualerna. :devil: Vi har ett klart ledarskapsproblem, under alla år har vi inte kommit underfund med vem som egentligen ska bestämma så det blir som det blir. Det beror på dagsformen. :bump:

Min häst blir som "lite gladare" när hon brunstar, men jag skulle inte tillåta henne att göra saker som hon annars inte får, bara för att hon är brunstig.

Vilken tur ni har ;) Min häst både fäller och brunstar nu, kan få hålla på två timmar för att få in henne från hagen, sen är hon skitsur på mig hela dan. När jag borstar står hon och stampar oavbrutet i backen med framhoven, men det orkar jag inte bry mig i eftersom hon inte bryr sig om mig :crazy: När jag rider kan hon stanna och stampa med bakhoven istället helt plötsligt.

Men, det brukar bli så en gång per år ungefär. Hoppas det går över snart :D

Inte nått av våra för närvarande tre ston har några som helst dumheter eller humörändringar pga brunst eller fällning. Inte heller mitt förra sto visade någon irritation vid brunst eller fällning, så jag börjar luta åt att stons dåliga rykte hos hästfolk är en personsak och inte en stosak. :angel: :D

Brunstjobbiga ston ger jag Munkpeppar. Det blir lugnare så, både för oss och stona. :)
Detsamma gäller hingstiga valacker. :)

//C

Det kan bli svårare att ta hästen i hagen när hon brunstar. Då vill hon bara stå o flörta med grabbarna vid staketet och går surt iväg när man kommer. Då lurar jag henne med en morot, så det brukar inte vara nåt bekymmer.
Annars kan hon vara lite surigare att göra i ordning, men sällan sånt. Mest att hon skriker efter valackerna om de går in o hon är kvar i sin hage.. :smirk:

Nu när du s'äger det och jag har tänkt lite har jag kommit på att min valack nog blivit lite tjurigare, det går nog över...
Han fäller extremt mycket även fast han är klippt!

Mitt gammla sto har ett HEMSKT humör när hon har första brunsterna på året. Rider inte alls då...vill inte utmana ödet och förstöra det vi byggt upp.

I övrigt har jag mer överseende med att stona är lite bråkiga vid brunsten, man vet ju hur man själv kan vara :angel: , men jag skulle aldrig tillåta att de bits, sparkar eller går rakt över...däremot i ridningen kan jag ha viss förståelse för dem...Så ja, lite särbehandling är det allt. ;)

Vad är munkpeppar egentligen och vart köper man det?
Blev tipsad av en tränare förre veckan då han tyckte att mitt sto var lite... tja... stoigt...
Var och tävlade i helgen och hon var jättetjurig. Först trodde jag bara hon var stressad, men hon var helt hispig hela helgen, sprang omkring i uteboxen och gnäggade och var allmänt flamsig & hoppig på framridningen... samtidigt som hon inte tog skänkeln alls *suck*.
Märkte först hur brunstig hon var när vi kom hem... Hon pissade på gpången flera ggr & stod & stampade med bakbenet i boxen i nån timma... Så lite störd var hon ju..
Hjälper verkligen munkpeppar?
Tacksam för svar & hjälp!
(Ingen som har fler tips hur man kan få dem lite snällare och mer koncentrerade på arbete under brunsten :idea: )

Vår häst blir snällare när hon brunstar :D Iaf att jobba med...
Men hon "skriker" så fort ponnyn nosar på henne och är lite stirrig i gången... Spec. eftersom hennes fyraåriga "föl" står uppe i ett annat stall där hon inte kan se henne... suck.........

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 410
Senast: mars
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 339
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama