Bruksridning...

M

Malleball

det e så att jag snart ska vara med på en träningstävling i bruksridning...min första.. jag skulle vilja ha lite info om vad det kan tänkas finnas för hinder på en sån tävling och hur man skulle kunna träna inför det..om det e ngt speciellt man ska tänka på....

Sv: Bruksridning...

Här är lite info om bruksridning och titta in på Jordbrukare Ungdomens Förbunds hemsida:
http://www.juf.se/

Funktinskontroll Här skall hästen visas upp för domaren, ledande i skritt och trav sedan skall hästen sadlas och ryttaren sitta upp. Här kan man få straffpoäng på ekipagets uppträdande sadelns och tränsets kondition och tillpassning samt hästens kondition, rykt och hovvård.

Bedömning under ridning Här kan ekipaget få straffpoäng för felaktig gångart, hästens svar på hjälper och ryttarens användande av hjälper.

Lydnadshinder Lydnads momentet är ett skrämselhinder som kan bestå av ljud och andra typer av skrämsel. På DM bestod hindret av en trång passage mellan cementrör som hade fladdrande ensilage plast bundet om sig. Staffpoäng för olydnad.

Brygga Man skall rida fram till en lastbrygga kliva av på bryggan leda hästen runt och kliva på igen. straffpoäng om man måste sitta upp från backen.

Flytta saker Ta med sig ett föremål trava en bestämd väg och sedan lägga tillbaka föremålet, straffpoäng om man inte kan ta föremålet eller lägga tillbaka det på rätt ställe.

Portar Man skall rida serpentin i trav mellan portar som har en bredd = framhovarna +30cm straffpoäng om man vidrör portarna.

Bro Man skall skritta över en träbro straffpoäng vid olydnad.

Halt Hästen skall göra halt med framhovarna inom en markerig som är 30cm bred, detta skall göras två gånger och hästen skall stå still 30sek första gången och 40sek andra gången. Straffpoäng om hästen inte stannar inom markeringen eller om halten är för kort.

Manöver i trångt utrymme Hästen skall skritta en markerad barna där bredden är framhovarna + 30cm. Straffpoäng om man trampar utanför.

Vatten hinder eller presenning Hästen skal skritta över en presenning eller vattenpöl. Straffpoäng vid olydnad.

Bakning i vinkel hästen skall back i vinkel där bredden är framhovarna + 30cm. Straffpoäng om hästen trampar utanför.

Platta hästen skall trampa på en 50 cm i diameter stor platta med en eller två framhovar. Straffpoäng vid olydnad eller om hästen inte trampar på plattan.

Hoppning ett eller flera enklare hinder. Straffpoäng vid rivning eller vägran.

LäderBjörn, gammal medlem i JUF/4H

Var ??? Är intresserad av bruksridning och vill pröva ....Är det försent att anmäla sig? Har kontaktat Juf och fått regelbok m.m men inte vilka träningstävlingar som finns att tillgå..

Träningstävlingarna (och DM m.m.) annonseras sällan ut, vilket är helt uppåt väggarna i min mening. Det är lite en klubb för inbördes beundran ibland, och man måste vara aktiv själv och ringa till grenledarna för att få fullgod info. Har man däremot varit på en tävling och anmält sitt intresse för fortsatt tävlande så blir man oftast inbjuden till de olika tävlingarna som anordnas. Känner du nån som tävlar bruks eller vet du någon inom JUF som du kan prata med så gör det. Det är nog den enklaste och rakaste vägen till att hitta tävlingar i ditt distrikt.

Jag känner ingen och har ingen kontakt med någon inom bruksridningen. Hur gör man då ???????
"SKOJ "... är det bara för inbördes beundran ....."SKOJ"
Vill gärna pröva på och bor i Sthlm ,har LÄST här på Buke nånstans om en träningstävling som brukar vara i Kista eller Akalla vet inte riktigt. Kan det stämma ??

DM är i Akalla, på Hästa 4H vanligtvis numera. Det är uttagning till SM och alltså ingen träningstävling, men det händer att det anordnas träningar och träningstävlingar inför DM, oftast på hösten. De brukar vara antingen strax utanför Åkersberga eller i Finsta. Anledningen till att jag tycker att det är för inbördes beundran är just att tävlingarna ytterst sällan annonseras, utan man måste ringa och fråga om man inte redan är "med i svängen" och blir inbjuden. Några gånger på DM har det funnits listor att skriva upp sig på om man vill ha info om kommande träningar/tävlingar. På JUF:s hemsida borde det väl finnas telefonnummer till Stockholmsdistriktet? I så fall är det bara att ringa och fråga. DM för Stockholm anordnas i mitten på oktober, så nu är det "lågsäsong" men man vet aldrig om någon anordnar träningstävlingar i vår. Annars kan du höra med Uppsaladistriktet. De brukar ha sitt DM på senvåren om jag minns rätt, jag var med där ett år... Väldigt trevligt folk, de svarar alldeles säkert på frågor om du ringer.

Tack för ditt intresse ! MEN hur gör alla som vill träna i bruksridning ..."självklart hemmaträning" men de behöver väl träna tillsammans med andra oxå och de som har kommit så långt som till DM måste väl fy f-n ha träningstävlat innan .
ALLA är väl nybörjare nån gång...får väl ringa och kolla iaf..

Jag pm:ar dej med ett telefonnummer till Helen (som brukar brukar hålla i det)

DM i bruks är på en nivå som de allra flesta nybörjarekipage klarar av. Jag har tävlat både DM och några träningstävlingar i bruksridning, men jag har aldrig träningstävlat i brukskörning, men jag har kommit 3:a på DM. Jag debuterade min hingst i brukskörning på just DM, vilket gick jättebra. Han hade knappt sett en 4-hjulig vagn förut, än mindre en bruksbana. Så har man bara en häst som är lydig och lyhörd och som inte kräver några stora hjälper för att göra det du ber den om, så ska det inte vara några som helst problem att tävla DM. Tvärtom, jag har sett ekipage som inte har någon koll alls, och som till och med tvingats bryta för att det gått så överstyr. Men känner du att din häst är lugn och stabil och gör det den ska, inte är rädd för prasslande presenningar och avspärrningsband, kan hoppa små hinder i både trav och galopp, kan trampa på oidentifierade föremål som ligger på marken (som Plattan, eller ibland förekommande mattor och annat som används som skrämselhinder), kan samsas ihop med andra hästar på liten yta och så vidare, då har du en alldeles ypperlig brukshäst. Det är när man kommer upp i SM-nivå som man kan börja fundera över lite tuffare träning. Där är allting svårare än på DM - vändningarna görs i mindre fållor, hopphindren är högre, skrämselhindren "ska" vara läskigare, och så vidare.

Det är oftast rätt många nya ekipake som dyker upp på DM, så det behöver du inte vara ett dugg rädd för. Första gången jag tävlade bruksridning hade jag aldrig ens sett en liknande tävling och hade inte en kola vad det handlade om. Det var ett så nytt begrepp här då, så den tävlingen kallades för den första bruksridningstävlingen i Sverige. (Troligtvis inte sant!)

För hemmaträning således. Jag skulle träna mycket på backningar och vändningar i trånga utrymmen. En träningstävling jag red var vändningsfållan så liten att min häst inte kunde stå normalt i den utan att trampa över markeringen, och då fanns det åtskilliga större hästar med... Träna också slalom genom riktigt små portar och minska portarna allteftersom ni blir bättre på det. Backa i vinklar med trånga markeringar, pröva både uppsuttet och genom tömkörning. Lägg ut färgglada tyger och mattor på backen och trava/galoppera över dem. (Hästen får inte hoppa, det ger straffpoäng, den måste trampa på mattan.) Jag hittade ett lock till en målarfärgsburk (Faluröd - perfekt!) och använde den som platta att trampa på. Det finns olika förslag påhur man får pållen att trampa på den, men lättast är nog att bara lära honom/henne att den inte är farlig. Är du kunnig inom klickerträning så kan det vara ett alternativ till att lära in att plattan är en positiv sak att trampa på, inte tvärt om. (Min häst verkade alltid tro att han var duktig som INTE trampade på den, det kunde ju faktiskt ha varit en hoppmina!) Finns det en vattengrav eller en grop där det samlas mycket vatten som du kan träna på så är det alldeles ypperligt. Vattenhinder förekommer ganska ofta i bruks, ofta med en grop som man lagt en presenning i och fyllt på med vatten.

Är du bra på dressyr eller akademisk ridkonst så har det också sina fördelar. En lösgjord och lydig häst är aldrig fel till bruksridning. Huvudsaken är nästan att han/hon är avslappnad och lugn genom hela banan och att ni båda har kul.

Jag ska se om jag har TM-bruksridning i pdf eller något annat format att skicka dig.

Kul att det börjat röra sej på det här med bruksridning. Jag har sökt och försökt leta information i flera år om detta utan att komma speciellt mycket närmare ämnet. Nu verkar det som det börjat lossna och att man pratar mer om det och även kommit på att marknadsföra stilen.

Jagga - som hittills hållit mej till westernridare för att ha roliga övningar att träna på.

Steget mellan western trail och bruksridning är ju inte så stort. Jag tränade mitt kallblod i olika trailövningar ett tag, och det gav resultat. Första bruksridningen kom vi på 12:e plats, andra tävlingen (efter att jag börjat träna trail) kom vi på 4:e plats. Som jag redean påpekat så handlar bruks om att ha en lydig och avslappnad häst som inte stressar upp sig för minsta lilla, och som kan göra det den blir tillsagd även under press. Vissa klarar det, andra inte, och vissa måste bara få lite mer träning.

Tack för det ! LäderBjörn och
Fler som är intresserade ser jag!!! KONSTIGT att det finns så lite information ?

"KONSTIGT att det finns så lite information ?"

mja, egentligen inte!
JUF har hållt på med Brukskörning sen 70-talet och Bruksridning sen mitten av 80-talet (har inte exakt årtal) och dom har väl inte kanske profilerat tävlingsformen så mycket som man önskar.......

Okej!! andvände fel ord ...... Då behöver dom " PROFILERA" sig mera tycker jag.
Jag ser nästan aldrig nån klubb ,telenr, repotage m.m .
Finns det nån klubb/rid/brukstidning eller nåt dyl( ex klistermärken) att tillgå ??

"Jag får kanske info när jag ringer "men det kan vara bra att hålla tråden igång.

Är du medlem i 4H får du Klöverbladet, där står det ibland om bruks, men mest om plöjning med häst eller traktor... Brukar vara någon notis om SM och NM, typ. I övrigt känner i alla fall inte jag till någon tidning. Men som sagt, ring Helen och hör med henne när nästa träning/tävling är och var med på den. Där kommer det finnas massor med folk att prata med, och har du tur så stöter du på nån gammal räv som kan komma med tips! :)

Vet inte om du känner till det, men inför varje tävling är det bangenomgång. Då går domaren och alla deltagare banan tillsammans och går igenom varje hinder i detalj. Alla har rätt att ställa frågor om hur hindret bedöms och man kan lära sig massor bara genom att lyssna på vad de andra frågar om. Det är ofta saker som man själv inte har tänkt på. Jag hade till exempel ingen aning om att det är okej att hästen går vid sidan av en vattengrav så länge vagnen håller sig inom markeringen för hindret, (i brukskörning, alltså) då får du bara straff för att hästen trampat på fel sida om markeringen, vilket är mycket "billigare" än en total vägran, vilket ger en uteslutning i det momentet...

JUF är nedlagt i Stockholms län pga för dåligt engagemang från medlemarna (jag var med i styrelsen i många år) men om intresse och efterfrågan finns så är det bara och starta en lokalavdelning med inriktning på Bruksridning och Brukskörning.

När hände detta? Jag fick alldeles precis nyss ett inbetalningskort och medlemskort till JUF...?

Jag kan garantera att det inte bara hängde på medlemmarnas engagemang, by the way. Det betyder mycket hur man blir bemött också - jag var tvungen att åka tidigt från ett DM ett år, för jag hade en väldigt stressad häst i transporten (han nära på hängde sig på vägen dit, fick skära loss honom...) och dels fick jag en avhyvling som hette duga för att jag minsann inte tog mitt ansvar och plockade undan banan "som alla andra" (vilket är lögn) och under prisutdelningen var *en viss person* tvungen att påpeka att "vissa minsann inte stannar och hjälper till utan åker hem innan dan är slut". Det är så himla löjligt, för hade det varit *en viss persons* egen häst som klättrade på väggarna i trailern och svettades floder och ramlade omkull stup i ett så hade *en viss person* också åkt hem innan det blev mörkt. Det var inte av lathet, utan för min hästs välbefinnande som jag åkte därifrån när min klass var avslutad. Så jag förstår de medlemmar som har sagt efter sitt första DM att de inte kände sig särskilt välkomna och därför inte tänkter ställa upp igen. Det är svårt att motivera sig att stå med protokoll och vara funktionär eller plocka undan banan när man blir baktalad och behandlad med ett visst mått respektlöshet då och då... Eller har jag helt fel?

Det här låter intressant finns den eller .. kanske trådskaparn vet nåt som ska tävla nånstans ????
(LäderBjörn) Bor i Sthlm så det är av största intresse för mej att det finns en org.

(Gisbourne )Jag har tagit till mej dina ord.....men vissa saker får vänta t.ex
När det gäller att tävla är jag lite trög !!!! vill gärna titta lite först innan ,så att man vet att ens häst klarar av det och att man kan träna på rätt sätt ,tänkte spetsa in mej på ridningen först, men har problem med hopphinder där som jag måste träna lite på,jag kör med rockard och vet inte riktigt hur jag ska träna med en lastvagn ännu men kommer väl på det nån gång...

(Gisbourne)Synd att det vart så på din tävling det ska vara roligt när man tävlar och inte massa prestige nästa gång kanske nån annan behöver åka håller med dej FÖRJÄVLIGT...
Har inte anmält mej till JuF ännu, vill kolla lite men det jag har läst och sett så verkar det vara kul iaf.
Yes ! jag vet att man går igenom banan det gör man i det flesta hästgrenar.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 124
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 486
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024