Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

S

snabeldraken1

Har en ny hund på gång och vill ha en relativt bruksavlad hund men har dålig koll på linjerna. Hunden jag funderar på är efter Ulk Vom Tollensestrand och morfar är Orkanens Goreck

Tycker mig se mycket utställnigsresultat när jag kollar hundarna i SKK's hunddata men jag är inte så insatt i detta att jag riktigt kan dra slutsatser av de resultat som syns.

Nån som kan hjälpa?
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Ulk Vom Tollensestrand:
Utan tvekan är det mer eller mindre enbart utställning hundar bakom den hanen. hela tiksidan är Von Der Wienerau hundar som är ökända bla utställningsfolk.
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Var köper man idag en bra bruksschäfer, om man är inriktad på skyddet? Om man vill ha ett bruksämne, men till de andra grenarna?Kul att höra om "modern" avel, det var ju ett tag sen jag själv var aktiv. Det händer en del på 10 år...
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Var köper man idag en bra bruksschäfer, om man är inriktad på skyddet? Om man vill ha ett bruksämne, men till de andra grenarna?Kul att höra om "modern" avel, det var ju ett tag sen jag själv var aktiv. Det händer en del på 10 år...

jadu det fins väl några som är inriktade enbart på skydd men dom är få. jag har väl två favoriter
nr 1 är Atenagården (min egna unghund kommer därifrån)
nr 2 är Hassemans kennel
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

ja Hasseman´s känner jag igen sen förr. Tränade en del med Arry von.....(har glömt fortsättningen!) som väl dom använde en del. Vet att det var någon ung hane med ibland därifrån också. Var dock inte så impad av varken Arry eller unghanen.... Lite för mycket allvar, med dålig avreaktion.
Men jag vet att dom fått fram många bra hundar. Atenagården har väl också hållt på ett tag? Känner dom till namnet men inte så bra i praktiken.
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

ja Hasseman´s känner jag igen sen förr. Tränade en del med Arry von.....(har glömt fortsättningen!) som väl dom använde en del. Vet att det var någon ung hane med ibland därifrån också. Var dock inte så impad av varken Arry eller unghanen.... Lite för mycket allvar, med dålig avreaktion.
Men jag vet att dom fått fram många bra hundar. Atenagården har väl också hållt på ett tag? Känner dom till namnet men inte så bra i praktiken.

Arry vom schlossweibryggen hette den.

Atenagården har ju fått fram några riktigt bra hundar både i tjänst och tävlingshundar mest kända är ju Atenagårdens Tabo efter just Hassemans Axxe.
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Och för det andra så är Arry vom schlossweibryggen far till hassemans Axxe. Så allvar fanns det i de leden, för Axxe gick ju som kravallhund åt Polisen.
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Är i sig inget fel på att bruka allvar, när det är befogat. Men hunden måste kunna avreagera när hotet avtar. Det var där jag tyckte att det fanns brister hos de hundarna. Vet att det pratades mycket om "skogstokiga" avkommor efter Arry. Hundar som fick bryta på MH & korning. Det vill till att det finns passande hundägare om man ska föda upp såna...
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Ursäkta om vi "kapat" tråden! Min kunskap är som sagt var "gammal" och kan tyvärr inte hjälpa till. Men kanske kan ändå våra diskussioner vara till vägledning och ifrågasättande. Det är inte lätt idag att köpa "rätt" hund! Oavsett ras. Det är ju bara det att det finns så många schäfrar...
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Vet inte mycket om skydd, men en brukskennel jag gillar skarpt är Kustmarkens. Sen vet jag inte hur deras hundar är i skydd, men väldigt bra i andra grenar i brukset, exempelvis spår. Trevliga och sociala hundar.
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Är i sig inget fel på att bruka allvar, när det är befogat. Men hunden måste kunna avreagera när hotet avtar. Det var där jag tyckte att det fanns brister hos de hundarna. Vet att det pratades mycket om "skogstokiga" avkommor efter Arry. Hundar som fick bryta på MH & korning. Det vill till att det finns passande hundägare om man ska föda upp såna...

Nej det får vara måtta på det hela när det gäller Agression.

Men finns några avkommor efter Arry med en annan tiksida som är sköna i skyddet o dom kommer från Turbaz. Och dom har en bra balans mellan allvar o kampsidan.
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Jag kollade upp Arry von... bara för ro skull :) Jag hittade 27 avkommor som gjort mentaltest. (Tror att jag räknade rätt) Bland de som var det bara en som hade en avbruten korning. Sen vet jag inte om någon hade underkäns korning, så mycket tittade jag inte. Men det var ingen under 100 p iaf (kanske någon enstaka under 150, men jag räkade inte efter) och relativt många som var relativt nervfasta!

15 avkomor hade gjort MH och där var det två som avbrutit!
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Ja där ser man vad skvaller kan förvränga! Nu var det väl iof så att flera testades med polisens L-test och blev därför inte "officiella". Men tyvärr är det väl ofta så att om några få avkommor är "dåliga" är man snabb att döma ut alla. Kan tänka mig också att många dömde ut Arrys avelsvärde pga hans eget "osvenska" beteende. Och kanske också på hans ägare...
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Fan, då var det som jag trodde... :cry:

Vad menar du med att tiklinjen är ökänd inom utställningskretsar? Lämnat exteriört dåliga hundar? Mentalt dåliga? Utveckla gärna!!
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Ingen fara med trådkapningen, bara intressant att läsa. Har en kompis som har en hund efter Arry... (kommer från Turbaz) Mycket trevlig tik, både till vardags och i arbete. Kan dock upplevas lite vek när man träffar henne till vardags men man ändrar sig snabbt när man ser henne arbeta. :bow:
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Tack för svaret, men jag är inte ute efter några kenneltips. Funderar bara över vilka linjer som döljer sig i hunden som jag tittat på. Ska jag satsa på en valp så vet jag precis vilken kennel jag skulle vända mig till men nu gäller det en omplacering och jag vill veta mer om bakgrunden.
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Fan, då var det som jag trodde... :cry:

Vad menar du med att tiklinjen är ökänd inom utställningskretsar? Lämnat exteriört dåliga hundar? Mentalt dåliga? Utveckla gärna!!

Nej då ingen fara men på tiksidan var det ökänd kennel som ofta är med på de största Schäferutställningarna o vinner en del o får fram va dom tycker är fina Schäfrar. Vilket jag då långt ifrån delar deras menning men men.
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Om jag vill ha en helt normal SBK-racer, kan denna hund passa mig då, utifrån stamtavlan? Givetvis kan man inte stirra sig blind på den men det är en trevlig hund och jag skulle utifrån att ha träffat den inte tveka. Men, jag har tänkt att ta en kull eller två på henne efter att hon meriterats lite mer och vill ju då ha ett "blod" som är gångbart i brukskretsar, inget utställningsskräp... Vad tror du? Kan man med rätt hane uppväga den ökända tiklinjen?

Tillägg: Har ingen ambition om att få fram förstklassiga skyddshundar eller dylikt, då måste jag garanterat välja ett bättre avelsmaterial än detta. Vill i min avel få fram en trevlig arbetsvillig hund med bra exteriör som passar inom de "normala" lydnads/bruks/ spårklasserna. Läs nu inte ordagrannt, har säkert uttryckt mig knäppt, vill helt enkelt få fram en trevlig SBK-racer om jag får uttrycka mig så...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Nej det är inte fullt så enkelt för även på den hanen du har tittat så finns på bägge sidor utställning men många kända på tiksidan.

jag skulle inte vilja kalla det en SBK racer uta en utställningshund.
Du får nog leta en ny hund som är avlad för bruks men inte på de mest extrema kennlarna då kan du nog hitta en riktigt bra racermaskin.
 
Sv: Bruks eller utställningslinjer?? Schäfer

Ja, det verkar som att jag får göra det. Synd och skam, för det är en mycket trevlig hund och liksom "klar". Röntgad, MH-testad, utställd :crazy: såklart... Ska bara meriteras lite mer.

Men som sagt så är jag ju ute efter en tik som kan leverera någorlunda eftertraktade valpar senare (ur brukssynpunkt) så det hjälper föga att tiken i sig är trevlig och meriterad när stamtavlan pekar på annat.

Tack för hjälpen! Tur att buke finns ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 887
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 375
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp