Brukar ni hjälpa stoet vid fölningen?

Toudi

Trådstartare
Ni som har hästar som fölat. Brukar ni gå in och hjälpa till även om det igentligen inte behövs? Jag menar att hjälpa till att dra i samband med krystvärkar även om allt ser ut att gå enligt skolboken? Då menar jag ni ser att det inte handlar om felläge ni ser att själva utdrivningsstadiet håller sig inom en rimlig tid osv. Hur gör ni med fosterblåsan? Öppnar ni den eller låter ni den gå sönder av sig självt? Navelsträngen?

Fick ett tips om en bok som heter att bli med föl. Ska beställa den tänker jag. Men alltid värdefullt med olika erfarenheter.

En annan fundering jag har är hur gör ni om ni kommer till hästen en dag och ni ser att hon är i utdrivningsstadiet? Då vet ni ju inte hur länge hon hållt på att föla? Hjälper ni till då för att gardera er för att inte utdrivningsfasen tar för lång tid?

Eller ni kommer till stallet och fölningen är klar och har varit ett tag. Men ni är osäkra på om fölet diat? Mjölkar ni ur lite då och matar i förebyggande för att försäkra er om att fölet fått i sig råmjölken?
 
Nej, jag har inte hjälpt till att dra om allt ser ut att gå enligt skolboken.
Jag har öppnat fostersäck om den inte gått sönder. Jag har aldrig gjort ngt med naveln.
 
Jag hjälper aldrig till om det ser normalt ut. Fosterhinnorna tar jag hål på om de inte snabbt brister av sig själva. Jag gör aldrig något med naveln, mer än att försöka se till att stoet ligger ner en stund efter fölningen så att den inte går av innan allt blod hunnit passera. Men oftast vill de ligga och ta igen sig en stund.
Utdrivningsfasen går fort, så om hon är i den när man kommer till stallet så ser man snart fosterblåsan och första hoven, eller också har de redan kommit fram. Man ser då för varje värk att fölet kommer längre och längre ut. Först ena hoven, sedan andra hoven och så lilla mulen mellan dem. Det går snabbt som sagt, så märker man att hon ligger i utdrivningsskedet utan att man ser något som kommer fram så är det något fel.
Det har hänt mig att fölet har stått där fixt och färdigt när jag har kommit till stallet. Är det en pigg fölis som går omkring och är nyfiken så har den alldeles säkert ätit. Är man osäker så kan man sätta sig ner och vänta på att få se den äta. Det gör de ofta i början.
 
Jag har aldrig hjälpt till att dra men haft hål på fostersäcken. Har heller aldrig pillat med naveln, men givetvis har jag hållit ordentlig koll på sto och föl.
 
Jag hjälpte till det sista vid fölningen förra året då stoet låg mot ett hörn och var väldigt trött. Det hade säkert inte behövts då han nästan var ute men p.g.a hörnet så ville jag vara säker på att han kom ut som han skulle.

Ang fostersäcken så gör jag som med lammen, dvs tar sönder den så fort de är ute och rensar munnen, är de pigga o krya kickar sugreflexen igång nästan omedelbart. Tycker de kommer igång lite snabbare av detta. Om allt är lugnt sedan så låter jag dem vara.

Naveln låter jag bli.
 
Har varit med om tre fölningar.
1. Min (och stoets) allra första fölning. Fölade två veckor för tidigt, stoets fick dragningshjälp sista biten ut så att säga.. Hjälpte till med fostersäck, resa munnen, hjälpa fölet upp på benen och hittat matstället. Fick även hålla stoet när fölet dia första gången eftersom stoet var öm och lyfte bakbenet. Gick kanon sen, super mamma!
2. En månad senare, också ett förstagångs sto. Hjälpte till med fostersäcken o rensa munnen. Mjölken hittade fölet redan innan mamman hade ställt sig upp (stoet blev ganska tagen av stunden, fölet stod på benen innan mamman). Allt gick bra sen!
3. Sto 1, ett år senare. Stoet lurade oss alla, hann trycka ut fölet helt själv när stallet lämnades obevakat 25 min. Kom precis tillbaka till stallet när fölet var ute och stoet precis rest sig. Behövde bara snabbt rensade munnen på fölet, sen gick allt som det skulle!
 
Lägger in en fråga till om det är okej för ts. :)

När fölet är ute och man sett att allt gått som det ska. Hjälper ni då till att få den på benen och att hitta till mjölkbaren eller låter ni det ta sin tid?
 
Jag vet en del som tar för vana att innan fölet rest sig upp mjölka ur ett par dl råmjölk och ge direkt via flaska just för att gardera sig att fölet får i sig det viktigaste. Dom menade även att det ger fölet en energikick som den har fördel av i själva resningen. Vet ej om det är rätt eller fel att göra så?
 
Jag brukar ha is i magen och låta fölet försöka själv. Oftast klarar de det själva, och jag tänker att det handlar om en naturlig instinkt som vi ska lägga oss i så lite som möjligt, det där att komma på benen och hitta mjölkbaren.
Men ibland är det väldigt vingligt och benen är så långa och lillfölis blir trött av alla försök.... då brukar vi hjälpa den upp på benen, och räcker inte krafterna till att leta upp juvret och börja dia så mjölkar vi ur nån dl råmjölk och ger. Sen brukar det gå finfint!
 
Mitt stos alla avkommor var på benen och hade hittat mjölkbaren inom en halvtimme efter att de fötts så jag har hittills aldrig haft något behov av att lägga mig i.
 
Jag brukar ha is i magen och låta fölet försöka själv. Oftast klarar de det själva, och jag tänker att det handlar om en naturlig instinkt som vi ska lägga oss i så lite som möjligt, det där att komma på benen och hitta mjölkbaren.
Men ibland är det väldigt vingligt och benen är så långa och lillfölis blir trött av alla försök.... då brukar vi hjälpa den upp på benen, och räcker inte krafterna till att leta upp juvret och börja dia så mjölkar vi ur nån dl råmjölk och ger. Sen brukar det gå finfint!

Hur lång tid har fölet på sig att få sig råmjölken?
 
Jag drar aldrig om det inte behövs. Mycket större risk för skador på stoet.

Hjälpa fölet på benen gör jag "aldrig" (det har hänt men då har det varit nödvändigt), däremot ger jag ofta 2 dl mjölk i flaska i princip direkt eller inom en timme om de inte har diat. Jag tycker det är hemskt jobbigt att stå och titta på att de ska leta efter juvret... och det är skönt att veta vad de har fått i sig, sen kan man gå in och lägga sig :).

Navelsträngen rör jag inte om inte efterbörden kommer ut samtidigt eller väldigt snabbt, då går den sällan av av sig självt. Desinficerar den dock med klorhexidin.

Öppnar fosterblåsan om den inte går sönder, ja.
 
Jag drar aldrig om det inte behövs. Mycket större risk för skador på stoet.

Hjälpa fölet på benen gör jag "aldrig" (det har hänt men då har det varit nödvändigt), däremot ger jag ofta 2 dl mjölk i flaska i princip direkt eller inom en timme om de inte har diat. Jag tycker det är hemskt jobbigt att stå och titta på att de ska leta efter juvret... och det är skönt att veta vad de har fått i sig, sen kan man gå in och lägga sig :).

Navelsträngen rör jag inte om inte efterbörden kommer ut samtidigt eller väldigt snabbt, då går den sällan av av sig självt. Desinficerar den dock med klorhexidin.

Öppnar fosterblåsan om den inte går sönder, ja.

Förstår att det kan vara frusterande att stå och bara vänta på att dom ska få i sig något så viktigt som råmjölken. kan tänka mig att det är lättare att slappna av bara dom fått i sig den. En nyfiken undran bara, du skriver att de kan vara förenat med risker om man drar i fölet för att hjälpa stoet. Är det verkligen några risker med det så länge man drar i samband med krystvärk?
 
En annan sak jag undrar. Om ni hjälper stoet genom draghjälp i samband med krystvärkar naturligtvis då. Jag har läst att man ska dra neråt i riktinng mot haserna och alltså inte bara dra rakt ut. Men ska man dra lika mycket i båda frambenen? Läst någonstans att man inte ska dra lika mycket i båda samtidigt.
 
Förstår att det kan vara frusterande att stå och bara vänta på att dom ska få i sig något så viktigt som råmjölken. kan tänka mig att det är lättare att slappna av bara dom fått i sig den. En nyfiken undran bara, du skriver att de kan vara förenat med risker om man drar i fölet för att hjälpa stoet. Är det verkligen några risker med det så länge man drar i samband med krystvärk?

Min erfarenhet och känsla är att stoets vävnader inte hinner anpassa sig tillräckligt om man drar "i onödan", vilket såklart är jättesvårt att avgöra när det är. Jag tycker de har spruckit mer när jag har dragit, men det kan ju också bero på att jag drar när det är ett stort föl och tufft ändå... så vad som är hönan och ägget här är ju svårt att avgöra. Men det brukar vara en allmän rekommendation.
 
En annan sak jag undrar. Om ni hjälper stoet genom draghjälp i samband med krystvärkar naturligtvis då. Jag har läst att man ska dra neråt i riktinng mot haserna och alltså inte bara dra rakt ut. Men ska man dra lika mycket i båda frambenen? Läst någonstans att man inte ska dra lika mycket i båda samtidigt.

Ja, dra mot haserna och växelvis om det går.
 
Det där med att mjölka ur och ge direkt hade jag verkligen gärna gjort... Har fått en flaska med lamm-napp. Kan bara hoppas att fröken tillåter mig att göra det. Då kan man ju som sagt hellre slappna av och låta liten försöka själv sen. :) kan tänka mig att det är skönt för stoet om det inte är lika fullt när fölis kommer dit också.
 
Förstår att det kan vara frusterande att stå och bara vänta på att dom ska få i sig något så viktigt som råmjölken. kan tänka mig att det är lättare att slappna av bara dom fått i sig den. En nyfiken undran bara, du skriver att de kan vara förenat med risker om man drar i fölet för att hjälpa stoet. Är det verkligen några risker med det så länge man drar i samband med krystvärk?

Jag hjälpte till att dra, då mitt sto var väldigt trött (förstföderska), fölet var stort samt kom lite "fel" då ena hoven kom samtidigt som huvudet och inte precis före som det "ska" vara. Jag var noga med att dra i samband med krystvärk, men stoet fick ändå en nervskada som påverkade urinblåsans tömning.

Det är en svår avvägning, går ju inte att säga om hon hade klarat av det själv eller inte. Eller för den delen om hon ändå skulle fått en nervskada ifall jag låtit bli att hjälpa till.

Jag fick även ge fölet mun-mot-nos-metoden då han inte andades först. Samma där, kanske hade han kommit igång med andningen ändå, kanske inte.
 
Jag hjälpte till att dra, då mitt sto var väldigt trött (förstföderska), fölet var stort samt kom lite "fel" då ena hoven kom samtidigt som huvudet och inte precis före som det "ska" vara. Jag var noga med att dra i samband med krystvärk, men stoet fick ändå en nervskada som påverkade urinblåsans tömning.

Det är en svår avvägning, går ju inte att säga om hon hade klarat av det själv eller inte. Eller för den delen om hon ändå skulle fått en nervskada ifall jag låtit bli att hjälpa till.

Jag fick även ge fölet mun-mot-nos-metoden då han inte andades först. Samma där, kanske hade han kommit igång med andningen ändå, kanske inte.

Jag förstår. Hur gick det med stoet och nervskadan?
 
Jag förstår. Hur gick det med stoet och nervskadan?

Tyvärr var flera veterinärer helt okunniga i symptomen, så det viftades bort som inbillning från min sida.

Först efter några månader fick hon behandling, hon var illa däran ett bra tag, men efter upprepade sköljningar och medicinering återhämtade hon sig helt. :)

Hade hon fått behandling direkt jag påpekade bekymren hade det blivit billigare och tagit kortare tid att få bukt med.
 

Liknande trådar

P
Hästvård Som jag har berättat i tidigare tråd.. så har hon ju haft mugg i ca 8 månader. Vi har försökt få bort den. Den har gått bort, kommit...
2
Svar
32
· Visningar
3 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp