Brukar försäkringsbolagen höjja kostnaderna för varje år?

Sammet

Trådstartare
If har ändrat mina villkor utan att jag fått veta det. Loggade in på mina sidor hos dom och såg det ikväll...

Nu undrar jag, är det normalt att det kostar mer/år för en unghäst? (det är en ridhäst).
Hästen är nu fyllda 6 år.

De har höjt vet.vårdskostnaden med 204:-/år och livvärdespriset/år med 202:-

De har även höjt min självrisk med 200:-

Dvs jag betalar 406:- mer /år för ena hästen. Den andra vet jag inte för den har jag inte fått någon "fil" på.

Jag undrar lite, vad betalar jag egentligen för... :confused:
De har alltså höjt allt på min försäkring, om de höjt kostnaden per år, men sänkt självrisken hade jag förstått det men... nu har de ju höjt även den och den är redan nog så hög. Idag är den på 2 700 kr. :crazy: *suck*

Sv: Brukar försäkringsbolagen höjja kostnaderna för varje år?

Försäkringsbolag lever på folks rädsla. Om du istället för att teckna försäkring sätter av vad försäkringen kostar varje år på ett sparkonto har du snart en ganska stor buffert. Visst det är kanske inte något ifall man är en trygghetsnarkoman och har man otur så är det ju synd, men hela livet är en chansning och det kan alltid hända oplanerade saker. En annan tråkig sak med försäkringar är ju att bolagen alltid försöker komma undan att betala med en massa friskrivningar och liknande för olika fall.

Det lönar sig att jämföra priser mellan olika föräkringsbolag! Ett bolag kan vara dubbelt så dyrt jämfört med ett annat för samma försäkring. Så acceptera inte höjningen utan ring några andra bolag och kolla!

Det lönar sig att jämföra priser mellan olika föräkringsbolag! Ett bolag kan vara dubbelt så dyrt jämfört med ett annat för samma försäkring. Så acceptera inte höjningen utan ring några andra bolag och kolla!

Fast man ska vara försiktig med att byta bolag "hur som helst".

Ja det är ju det...

En liten fundering, får man ha en häst försäkrad i 2 bolag samtidigt? Jag tänker på om jag tex skulle vet.försäkra hästen i ett annat bolag med lägre självrisk och premie, och behålla den vet.försäkring jag har nu för att täcka ev skador som ev kan vara "osynliga" nu men komma fram efter ngn månad. (tror inte hästarna har ngt dock)

Nej, det tror jag inte att man får.

Men de flesta bolag höjer ju premierna från år till år.

Fast bolagen höjer ju och/eller ändrar sina villkor ganska ofta -följer "marknaden" så att säga (dvs ökade kostnader).
Självklart har du fått info om det, det står i ditt försäkringsbrev. Man får inte ut ett extra brev innan man får sitt försäkringsbrev som talar om att det kommer ändringar. Det är ju det som är försäkringsbrevet och det ska man alltid läsa igenom (vilket många inte gör av någon anledning) -vill man sedan göra ändringar så har man tid på sig att göra det innan årsförfallodagen.

Att premierna höjs efterhand är inget konstigt alls, kostnaderna för veterinärvård ökar hela tiden och försäkringarna utnyttjas oftare. Dessutom blir hästarna dyrare att försäkra ju äldre dom är -i alla bolag men hur stegen ser ut kan skilja mellan bolagen.

Om du är missnöjd så är det ju bara att ringa runt och kolla upp andra bolag. Glömd dock inte att bara kolla premier utan kolla upp bolagens skadehantering, hur nöjda (eller inte) drabbade kunder är samt exakt VAD du betalar för -dvs vad som ingår och villkor i varje enskild försäkring för det kan variera massor. Är man BARA ute efter minsta möjliga premie tror jag det är bättre att spara pengarna och inte ha någon försäkring. :angel:

Försäkringsbolag lever på folks rädsla. Om du istället för att teckna försäkring sätter av vad försäkringen kostar varje år på ett sparkonto har du snart en ganska stor buffert. Visst det är kanske inte något ifall man är en trygghetsnarkoman och har man otur så är det ju synd, men hela livet är en chansning och det kan alltid hända oplanerade saker. En annan tråkig sak med försäkringar är ju att bolagen alltid försöker komma undan att betala med en massa friskrivningar och liknande för olika fall.

Hej!

Jag kan inte påstå att jag tycker du har rätt. Jag har utnyttjat försäkringar på både "nya" och "gamla" hästen och det har aldrig varit problem att få ut pengarna. Om det inte varit så då att de precis hållt på att ändra vad som ska ersättas förstås- men det får man ju läsa om i försökringsbrevet!

Och jag har hellre en försäkring på häst som jag inte utnyttjar än struntar i att ha en försäkring för att "spara ihop" pengarna. Hade jag gjort så med förra hästen hade jag inte haft råd att behandla henne överhuvudtaget. Hon var en extremt otursförföljd häst! Risken finns ju att hästen skadar sej innan man hunnit skrapa ihop de pengar som behövs för att behandla den..

/Lavinia, jo just det: Ja, dom brukar höja priserna varje år, eftersom saker rent generellt blir dyrare och dyrare..

Och jag har hellre en försäkring på häst som jag inte utnyttjar än struntar i att ha en försäkring för att "spara ihop" pengarna. Hade jag gjort så med förra hästen hade jag inte haft råd att behandla henne överhuvudtaget.

Försäkringar hamnar tyvärr i samma grupp av produkter som bundna lån och bundna elavtal.
I genomsnitt förlorar man på att ha dessa, men om man lever på marginalen och inte har någon möjlighet att betala för högre räntor under en viss period t.ex. kan det vara motiverat att ha det.
När banken erbjuder bundna lån så räknar de ju på att de ska tjäna på det, så ska man själv tjäna på det så ska man ju vara bättre än bankens experter på att gissa den framtida räntan.

Det är ju inte en slump att de som äger många hästar ofta inte försäkrar.

Så den brutala sanningen är att försäkringar är enbart motiverade för de med sämst ekonomi. Vilket har den tråkiga bieffekten att deras ekonomi blir ännu sämre.

Försäkringsbolag lever på folks rädsla. Om du istället för att teckna försäkring sätter av vad försäkringen kostar varje år på ett sparkonto har du snart en ganska stor buffert.
Hade jag gjort så hade jag istället för en buffert haft ett stort underskott efter att mitt sto gick omkull på en bergsknalle i hagen förra våren. Det kostade försäkringsbolaget (alltså alla försäkringstagare) närmare 60.000:-.

Hade jag gjort så hade jag istället för en buffert haft ett stort underskott efter att mitt sto gick omkull på en bergsknalle i hagen förra våren. Det kostade försäkringsbolaget (alltså alla försäkringstagare) närmare 60.000:-.

Visst, men tänk då att det lika gärna (större sannolikhet) kunnat vara så att du under din hästs livstid betalat in ca. 60.000:- i försäkringskostnader utan att få tillbaka särskilt mycket.

Du måste ju inse att du tillhör en minoritet som 'tjänar' på sin försäkring. Skulle de flest tjäna på försäkringen så hade ju alla försäkringsbolag gjort konkurs för länge sedan.

Som jag sa innan så spelar försäkringsbolagen på sina kunders rädsla och för de allra flesta skulle det löna sig att spara de pengar de lägger på försäkringspremier och lägga de pengarna i en buffert för oförutsedda händelser. Tänk också på att den bufferten kan användas för händelser som försäkringsbolaget inte ersätter på grund av sina friskrivningar.

Fast, jag som har maximal veterinärvård betalar drygt 1000 kr/häst och år. Ska jag få ihop 60 000 skulle min häst behöva leva i 60 år, och vara helt frisk under tiden... jag lever inte på marginalen, men har absolut tjänat på att ha mina hästar försäkrade (tyvärr!, hade varit bättre om de var friska)

Min försäkring har kostat lika mycket de senaste 3 åren..
Alltså lika länge som jag har haft min häst.

Men jag har inte IF för de är värdelösa :angel:

Jag har inte heller utnyttjat min försäkring under denna tiden så det kanske blir ngn typ rabatt för skadefria år?
Jag har ingen aning, men min kostar lika mycket som vanligt iaf det har jag koll på för jag fick räkningen idag :)

Vill inte hålla med om att dom e värdelösa :D

Min försäkring höjdes dock rätt rejält förra året MEN ringde runt och skulle höra om motsvarande försäkring på andra ställe och de va ännu dyrare, mkt till och med.

Beror säkert på vad man har försäkrat men så var mitt fall iaf.

När jag köpte min häst 2000 så betalade jag 1148 kr/år
När jag slutade ha henne försäkrad förra året kostade den 3675 kr för exakt samma försäkring. Hästen e nu 26 år gammal

Ökade kostnader försäkringsbolag snackar om handlar egentligen om att folk har blivit mycket bättre på att gå till veterinären med sina djur. Så sa Folksam till mig då jag frågade om vilka ökade kostnader som menades.

Det stämmer delvis. Men det är också så att veterinärvården och behandlingarna har blivit dyrare. Kliniker har dyrare och mer avancerad utrustning, mediciner har blivit dyrare osv osv. Och många djurägare kollar upp allt och inget och behandlar, även i "onödan" många gånger.

Fast, jag som har maximal veterinärvård betalar drygt 1000 kr/häst och år. Ska jag få ihop 60 000 skulle min häst behöva leva i 60 år, och vara helt frisk under tiden... jag lever inte på marginalen, men har absolut tjänat på att ha mina hästar försäkrade (tyvärr!, hade varit bättre om de var friska)

Vad har du för bolag? Jag betalar nästan 4000kr om året i vet.vård....
Halvblod är sällan billigare....

Kl. Jag kommer nog att säga upp försäkringen när jag sparat i hopp till en buffert. Under de nio åren jag haft hästen har det inte varit lönsamt. Hästen kommer inte att genomgå en buköppning oavsett om jag har försäkring eller ej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 805
Senast: Piranesi
·
Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 984
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Idag fick jag en påminnelse på ett klinikbesök gjort den femte juni i år. En rätt sen påminnelse mao. Saken är den att jag inte heller...
Svar
7
· Visningar
1 749
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Nu har jag blivits skrattad rakt upp i ansiktet av en otrevlig handläggare på Donettas försäkringsbolag! Samt anklagad för diverse...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 870
Senast: Springsteen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5