Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Kaeela

Trådstartare
En före detta granne ringde igår och var fundersam var hon skulle göra av sin welshponny. Hon hade just varit och hälsat på en liten ridskola som gärna vill låna honom och ha med honom i verksamheten. Han skulle gå med på lektioner 3-5 dagar i veckan och de övriga dagarna hade hästarna en "fodervärd" som var där och skötte dem.
Hästarna går på lösdrift och det var väl det som min granne var lite fundersam över, orolig att han skulle frysa när det börjar krypa neråt 30 strecket.

Det jag blev fundersam över är att hon som har ridskolan ska ha 1300:- i månaden för att ha ponnyn.
I min enfald trodde jag att man inte betalade för att låna ut en häst till en verksamhet som, förhoppningsvis, tjänar pengar på att ha den.

Men jag har ingen erfarenhet överhuvudtaget om sådana saker så av ren nyfikenhet så är min fråga om det är vanligt förekommande? Eller kanske rent av självklart att man betalar, det är ju förvisso någon som tar hand om, sköter, motionerar och matar ponnyn.
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

När ridskolan som jag rider på har lånat hästar/ponnier så har det aldrig varit tal om att ta betalt av ägaren för att vi har hästen. Snarare tvärt om, vi tjänar ju på den utan att betala för den! Ett sånt lån utgör ju ett visst "slit" på ponnyn. Tror väldigt få skulle låna ut sin ponny till en ridskola och betala för det! :crazy:
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Låter helt upp och ned att man ska behöva betala för att någon ska låna en sak(ponny) Är man fodervärd, vilket detta måste jämställas med är det brukligt att värden står för alla kostander som djuret kostar, möjligen med undantag för försäkringen.
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

När jag har lånat in hästar till ridskola har det varit lite olika dealer.
Vissa har vi helt enkelt varit fodervärder åt rakt av. I ett par fall har det handlat om hästar som inte kunnat användas till alla typer av lektioner. Då har ägarna och ridskolan delat både på användandet av hästen och på omkostnaderna för den.
Vid några tillfällen har vi också hyrt in hästar till verksamheten.
Jag har dock aldrig hört talas om någon som använder hästen 3-4 dagar/vecka, har en fodervärd övrig tid och dessutom ska ha betalt av hästens ägare! Låter som en fantastisk överenskommelse från ridskolans sida, men knappast för ägaren.
Å andra sidan, om hon inte har något annat alternativ, så är det ju ändå ett billigt sätt att få hästen helinackorderad och motionerad. Det beror ju på hur man ser på det hela. Hur bra/dålig dealen är beror ju också på kvalitén på undervisningen. Blir ponnyn mer utbildad under tiden är ju det värt en hel del.
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Jag har lånat ut häst till ridskola och det var inte tal om att jag skulle betala nåt. Skulle inte gå med på det heller. Dom använder hästen i sin verksamhet, slipper inköpskostnaden. I mitt fall höll jag med utrustningen dessutom.

Vore en annan sak om vi delade på hästen. Att den fick gå några lektioner i veckan och övrig tid ansvarade jag själv för motion, träning och omvårdnad. Detta då för en reducerad hyra.
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Jag har lånat ut hästar till ridskolor och inte sjutton har jag betalat för det. Tvärt om ridskolan har fått ta alla kostnader för hästen under tiden den har varit där.
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Det låter jättekonstigt.
Är du säker på att det inte var ett missförstånd?
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Jag blev erbjuden en liknande "deal" för några år sen för en unghäst som jag ville säga.
Jag svarade artigt nej tack. Aldrig att jag skulle låna ut hästen till en verksamhet som använder hästen och får in pengar och dessutom ska jag betala. Jag var klart förvånad att de ens erbjöd den "dealen". Jag hade skämts ögonen ur mig om jag föreslagit något liknande själv.

/Jonaz.se
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Jag skulel deffinitivt inte gå med på den dealen.

Det låter som om ridskolan försöker tjäna pengar på att luras.

Såvida ponnyn inte är helt grön dvs. eller unghäst, men en sådan ponny skulle inte jag låna ut till en ridskola...

Hellre ställa den och stå tills dess att jag kan använda den.

Eller låna ut den till fodervärd. Welshar brukar ju ändå vara populära?
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Ponnyn är fjorton år, både inkörd och riden. Tror inte han är utbildad i någon högre grad då han alltid varit en ren hobby/skogsmulle häst.
Enda bekymmret med ponnyn är att han är svårlastad och har haft några fånganfall.

Ridskolan verkar inte ha några höga tävlingsambitioner utan det är en ridskola med nh-inriktning. På hemsidan, där hästarna presenteras är det mest shettisar och nordsvenskar. De skor inte hästarna utan ridskoleägaren verkar dem själv. Alla hästarna går på lösdrift, fånghästarna i en egen lösdrift där höet är utblandat med halm. De rider i små grupper med max fyra ekipage per lektion.

Just det att han är svårlastad tyckte hon var spännande och träningen av det skulle vara på lektionstid.

Ja, jag vet inte... Jag nämnde en tjej som eventuellt kan tänkas vara intresserad att ha honom. Får se hur det blir med det. Ägaren är villig att betala någon för att få honom omskött och motionerad. Tycker annars att det låter som en liten mysig ridskola, ungarna får lära sig mycket om hästhantering och inte bara att rida.

Jag vara bara mest bara fascinerad av hela grejen att hon skulle betala för att de ska tjäna pengar på honom.
Det stod en till inlånad häst där som hon fick betalt för att ha i ridskoleverksamheten.
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Om ägaren är beredd att betala för att någon tar hand om ponnyn skulle jag deffinitivt tycka att han passar bättre hos någon lite yngre ryttare som ska få sin egen första foderponny.
Det känns lite orätt att en ridskola ska både få ha ponnyn i verksamheten, på lektioner och som foderhäst, Och få pengar för det. Det är ju dubbel inkomst.

Var står ponnyn och hur stor är den? (ca)
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Det var bland det mest konstiga jag hört. Tvärt om borde det ju vara. Hon borde ju få betalt för att låna ut hästen. Speciellt som ridskolorna tydligen finner det väldigt svårt att få tag på bra hästar som passar in i verksamheten.
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Min gamla ridskola brukar låna in privathästar emellanåt. Dom tar då inte betalt mer än att ägaren ingår i stalljouren på helger. En del som redan är inhyrd på ridskolan brukar emellanåt låna ut sin häst några lektioner/veckan och får då reducerat pris på stallhyran.
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Om det är vettigt så beror på om hästen behövs eller inte, om ridskoleägaren är snäll och tar in fler hästar än vad som verksamheten kräver så blir det en extra kostnad, annars låter det mest oseriöst.
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Hade jag lånat ut en häst/ponny oavsett om det var till ridskola eller privatperson hade dom fått stå för alla kostnader under tiden. Aldrig att jag hade betalat för det.

Om jag är villig att betala hade jag ställt hästen hos en duktig tränare istället!
 
Sv: Brukar det kosta att låna ut ponny till ridskola?

Ponnyn är fjorton år, både inkörd och riden. Tror inte han är utbildad i någon högre grad då han alltid varit en ren hobby/skogsmulle häst.
Enda bekymmret med ponnyn är att han är svårlastad och har haft några fånganfall.

Ridskolan verkar inte ha några höga tävlingsambitioner utan det är en ridskola med nh-inriktning. På hemsidan, där hästarna presenteras är det mest shettisar och nordsvenskar. De skor inte hästarna utan ridskoleägaren verkar dem själv. Alla hästarna går på lösdrift, fånghästarna i en egen lösdrift där höet är utblandat med halm. De rider i små grupper med max fyra ekipage per lektion.

Just det att han är svårlastad tyckte hon var spännande och träningen av det skulle vara på lektionstid.

Det där är två saker som skulle göra att jag drog öronen åt mig. Vad säger att ridläraren är en speciellt kunnig verkare? Jag hade definitivt velat att jobbet åtminstone skulle godkännas av en av mig utsedd hovslagare för att minimera risken att hästen blir felverkad och därmed lättare åker på kotledsinflammationer etc.

Och herregud vad denna häst skall "repviftas" vad gäller transportträningen!:angel: Även här bör det ju vara någon dokumenterat kunnig, att ett gäng elever skall vifta in hästen kan nog stjälpa ner än hjälpa.

Och att kräva betalt för en häst som används gratis i verksamheten är ju formligen barockt. Ridskolägaren har ju inga kostnader förutom hö/halm, den lär ju knappast få/behöva(?) kraftfoder.

Jag hade rekommenderat ägaren till ponnyn en annan lösning, jag tror också att de flesta hästar trivs bäst med ett fåtal människor som hanterar den.
 

Liknande trådar

Är det någon här som lånar ut sin (privat-)häst till en ridskola för lektionsridning eller turridning? Hur funkar det med försäkring...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter om häst som lånats ut till ridskola. Alla perspektiv välkomnas, hästägare som lånat ut och hur...
2
Svar
22
· Visningar
3 427
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 280
Ekonomi & Juridik Hej Jag har fått erbjudande att sälja en av mina ponnyer till en ridskola. Jag undrar om ni har några tankar och erfarenheter kring...
Svar
15
· Visningar
2 139
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp