Bröstsele Pfiff Standard

Sv: Bröstsele Pfiff Standard

Har hobbyselen och dom är rätt lika tror jag. Kommer inte ihåg om det va något stor skillnad. Standard får man bruna tömmar med i alla fall det vet jag.

Ska se om jag kan leta upp en gammal tråd med dessa två selar.

Har haft. Den är helt okej för det priset. Kan rekommendera den om man har en liten budget.

Jag har en sån som jag kör med. Är tyvärr inte riktigt nöjd med den. Vissa delar passar inte riktigt, tycker jag. :(

hobbyselen ska vara bättre, trots svarta tömmar :)

standardselen har jag klämt på och den passar till shettis, men absolut inte till något större, tycker jag.

Den skulle finnas i flera storlekar och jag behöver en cob (islänning)

Har fibromyalgi och nu har jag och hästen kommit så pass långt i lydnaden (stått i 2 år hos förra ägarna pga skada och föl och är väldigt ranghög så det har tagit en stund) så jag närmar mig att våga sätta en vagn bakom.

Fram till nu har jag använt travsele (jobbat 15 år med travare innan sjukpensionen så man har en del grejor kvar) och tömkört och markarbetat med. Men när hon tappat övervikten blir den nog förstor.

Tanken är att kunna ut och motionsköra efter vägarna när jag har som mest ont.

Ja, till en cob behöver du något bättre än både standard och hobbymodellen.

varioselen kanske? equilex.se
Eller ideal selen eller imperials billiga bröstsele rekommenderar jag (selar.se) om man inte vill lägga merän 5000:- på en bra sele. Imperials billiga ligger på 3500 tror jag, det är med suveräna snabbkopplingar och den är stark o med bra läder. Komplett.

Testade idag en travsele i modell mindre som använts som inkörningssele för unghästar. Passade stoet bra och jag som inte trodde det fanns en travsele som passade cob.

Är väll av gammal vana men gillar att använda den typen av sele för att hålla hästarna från bogarna. Hukar mig :rofl:

ok, nu får du förklara :)

hålla hästen från bogarna?

och så min kunskap och erfarenhet av travsele som jag använt varje dag i ett år på min skolkörningshäst.

En travsele tillåter visserligen full bogfrihet (om man inte spänner bröstan i skaklarna hårt alls) men den kan däremot inte dra något tyngre än en sulky i den och vara helt bekväm. Då skaklarna hindrar den och den drar med magen och stoppar med manke o armbågar.

Men om man använder trissor eller draglinor till kortbröstan, och inte surrar fast skaklarna eller använder QH, plus lägger till en baksele såklart, då fungerar en travsele ok.:D Man får padda upp rejält under däckeln bara. Däckeln är inte gjord för tryck ovanifrån som man måste ha när man har skaklarna fria i skakelhållaren.
Travselar är ofta rejält tillverkade o tåler mycket stryk, bra till inkörningar! Jag har kvar min walshsele.

Trodde att jag skulle få huka mig ordentligt som vågar säga travsele på körsidan :D

Har en häst som gärna går på framdelen (jobbat bort mkt men finns där fortfarande) och ska bara använda en lätt vagn för att motionsköra. Sedan är det väll så att jag enbart kört tyngre vagnar med annat än travsele och då har de dragit så är det som färgat min erfarenhet och att de lättare går på bogarna då.

Hade jag velat dragit något tyngre så skulle jag aldrig välja en travsele. Har haft mkt bråk hos en proffstränare jag jobbade åt. Han körde med tryckvagn i vanliga selen UTAN bredbröstan :eek:

Vet du vad han sa?
"Det gäller ju bara att spänna gjorden ordentligt" :cool:

Jag har haft båda, jag tycker att hobbyselen är finare och bättre. Nackdelen är väl att man får svarta tömmar till den.

Varför tycker det är en nackdel med svarta tömmar?

Det är en traditon och svarta tömmar används till bergavning.
Men jag tycker det inte är någon nackdel tycker det är snyggare med svart och jag kör med svarta.

Har undrar varför många selar säljs med bruna tömmar. Tackar för svaret

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Institutet för Standarder, SIS, har fastställt en ny standard som ställer högre krav på ridhjälmar. Detta för att i framtiden...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag vet att många är nöjda med Brit Cares foder, men hur är deras veterinärfoder? Håller det samma standard som t.ex. Hills och RC så...
Svar
4
· Visningar
556
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
393
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka