bröstsele/loksele?

Cilla

Trådstartare
vet inte riktigt vilken jag ska välja.... tanken är att hon ska sladda våran ridbana och om jag får tag på en vettig kärra, även gå i den.....

men vilken sele ska man välja?
begränsas det av tyngden dom ska dra?
och kan det vara värt att köpa en sånn här billig?

Sv: bröstsele/loksele?

men den är så dyr... :crazy:
å manen blir så ful, skaver och grejjer.... :eek:

vaddå snål och ytlig, neheeeeej, hur kan ni tro det? :rofl:

:D Då har du redan svarat dig själv...

Men jag hittade min på annons (privat) och köpte en oanvänd till betydligt billigare pris än affärs pris. Manen blir ful??? Fläta.

Det här är en skitsele!!
6008.jpg

En loksele blir så mycket bättre!
Men du ska ändå ha baksele!
F1110019-A.jpg

Helst bör du även ha draglinor och svängel på vagnen:)

Ja lite skvav på manen är nog inget mot skavsår på bogarna:grin:
Dyrt?
Har du inte råd kan du cyckla ist för att köra häst:angel:
Klart de kostar, men jämför det priset mot ditt eller hästens liv...
Jao nu tog ja i, men skador är inte kul det heller...:angel:;)

Läs den nålade tråden!:idea:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=903382

kan ju tilläga att en bröstsele bör inte användas till att dra lågt liggande saker.
kan oxså tillägga en sak till det finns en tråd med nästan exakt samma namn.... har du läst den? :D

kan oxså tillägga en sak till det finns en tråd med nästan exakt samma namn.... har du läst den? :D

nja... :angel:
kanske inte har gjort det då....:D

kan ju tilläga att en bröstsele bör inte användas till att dra lågt liggande saker.

varför inte?

Helst bör du även ha draglinor och svängel på vagnen

Ja lite skvav på manen är nog inget mot skavsår på bogarna
Dyrt?
Har du inte råd kan du cyckla ist för att köra häst
Klart de kostar, men jämför det priset mot ditt eller hästens liv...
Jao nu tog ja i, men skador är inte kul det heller...

baksele, draglinor och svängel står redan på min lista "attinförskaffatillhästensominteharnågrasakeralls".:rofl:

cykla kan jag, men det blir så jäkla tungt att dra runt sladdsläden med cykel!!!
jag är bara ute efter vilken typ av sele jag ska kosta på, bilden var bara ett exempel på en typ. med tanke på vart den kommer från, skulle jag hellre dö än att lägga den på hästen!!!

känns även som att en bröstsele är lättare att passa in än en loksele, jag känner tyvärr väldigt dåligt med folk som kan hjällpa mig åxå, så det får bli till att ta fram det stora förnuftet och logiken.

jag körde en del när jag var yngre, men att komma ihåg allt då? vet iallafall hur man selar. alltid nått! :idea:

ska läsa den nålade!

Fast Börjes säljer bra selar - också. Denna är dock inte ett exempel på en bra.

Om du ändå har bestämt dig för att inte köpa en loksele så är det ju onödigt att fråga? Manen får man fläta alternativt peta undan (den skall ändå inte ligga under selen eftersom manen kan skava hästen då) och hästen jobbar på ett bra sätt i lokselen.

Titta efter begagnade lokselar på nätet, brukar finnas för typ 1500 och uppåt.

efter att ha läst på lite (vilket jag givetvis skulle gjort innan....) har jag ångrat mig. det blir en loksele.

hur mäter man vilken storlek jag ska ha då?

//Cilla, kan inget, behöver lite hjälp.... :o

Här finns massor av bra tankar och bilder, längst ned på sidan finns också länkar till hur man mäter etc.

http://www.tarnsjogarveri.se/horse_arbetssele.asp

Annars får man göra som jag gjorde, prova lite olika... jag letade begagnat i närheten och bad att få låna hem och prova. Först av allt provade jag stallägarens sele som jag dock visste var för liten (ganska mycket för liten också...) och mätte den selen för att ha ett hum om vad jag letade efter.

Så småningom fick jag ett hum om hur långa lokorna behövde vara och hur långt draglädret behövde vara i alla fall.

Nu har jag ev. hittat en sele till min kille!

Senast ändrad:

Jag tycker du ska köpa en loksele. Det finns begagnade att köpa till bra pris.

Jo men mät halsen på hästen och lägg till en 10 cm, ta hem en sån sele å prova:idea:
I värsta fall kan vi här hjälpa dig med anpassningen om du lägger ut bilder, tror det inte blir så illa de heller:angel:

Bra ide att ta hem beg i närheten å prova!:)

men vart på halsen? starx före bogbladskanten, där lokan är tänkt att ligga?

risken finns väl att jag kommer att bomba er med bilder och frågor, men gud va bra att buke finns!!!!

Nå men då så! Där hittar du i alla fall en beskrivning på de olika mått man ska ta för att prova ut en loksele.

Ska man köpa begagnat så kan man kanske inte räkna med att alla måtten stämmer - till exempel baksele har jag fått anpassa (kuse med stor rumpa...) men det är viktigt att lokorna passar och att draglädren är lagom långa (det sistnämnda kan ju också anpassas men är lite trixigt...)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 825
Senast: Lavinia
·
Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 751
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 900
Senast: mars
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 234
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Väska/väst/annat?