Bröstpump?

Sv: Bröstpump?

Tillmatningsset vet jag inte vad det är. Kopp finns på apoteket och den använder man för att barnet inte ska bli förvirrat om man ammar också. I början när jag hade problem med amningen försökte vi ge Linus med en sådan kopp, men det var svårt att få i honom några större mängder han bara spottade ut all mjölk hela tiden. Lösningen för oss var att pumpa och ge honom i nappflaska. Jag använder medelas flaskor och har napp med litet hål, det fungerar toppen för oss.

Jag pumpar 5 gånger/dygn och får ut mellan 200-350 ml per gång. I början hade jag nästan ingen produktion alls på höger bröst, för han ville aldrig ta den tutten, men nu är det nästan samma på båda. Jag är glad så länge det funkar och det finns mjölk. Så det kan gå att få igång produktionen, men det allra viktigaste är att DU mår bra och att er vardag fungerar och att Simon är nöjd. Man kan inte amma till varje pris.

Tillmatningsset vet jag inte vad det är. Kopp finns på apoteket och den använder man för att barnet inte ska bli förvirrat om man ammar också. I början när jag hade problem med amningen försökte vi ge Linus med en sådan kopp, men det var svårt att få i honom några större mängder han bara spottade ut all mjölk hela tiden. Lösningen för oss var att pumpa och ge honom i nappflaska. Jag använder medelas flaskor och har napp med litet hål, det fungerar toppen för oss.

Jag pumpar 5 gånger/dygn och får ut mellan 200-350 ml per gång. I början hade jag nästan ingen produktion alls på höger bröst, för han ville aldrig ta den tutten, men nu är det nästan samma på båda. Jag är glad så länge det funkar och det finns mjölk. Så det kan gå att få igång produktionen, men det allra viktigaste är att DU mår bra och att er vardag fungerar och att Simon är nöjd. Man kan inte amma till varje pris.

Jösses vad mycket mjölk! Jag hade tur om jag orkade/hann pumpa 4 ggr/dag och fick då ut ca 60-90ml per pumpning!
Men senaste dagarna har Simon sovit extremt dåligt och jag varit deppad pga amning bl.a. så imorse när jag pumpade fanns ingen mjölk. Så nu lägger jag ner amningen och ger ersättning...

Jag vet inte om jag vågar säga det beror på nappen, men varför blir det så oroligt jämt när jag använder den?:confused:

Det jag spontant kan tänka är att han får lite svårare att orka "tanka ur" bröstet på samma sätt som med flaska. Du kan ju ta och prova en annan amningsnapp, annars är det väl bara att acceptera att amningsnappen just nu behövs för att han ska kunna fixa att amma. Sedan är det helt upp till dig hur du vill göra!

Och vad är en kopp man matar ur.

Kopp och antagligen också skedflaska (vilket jag tror fungerar ännu bättre, det är kladdigt med kopp!) finns att köpa på apoteket.

Jag tyckte att jag fick ut lite mjölk till min två när vi låg inne på sjukhus. Jag pumpade dock ett rejält antal gånger per dag (jag bytte gärna och gav "morgonmjölk" till kvällen), och rekordet låg på 470 ml/pumpning.
Så de flesta ökar eftersom ju mer man ammar/pumpar.

Det är dock inte alltid en sanning även om det fungerar så för de flesta.
Fungerar det inte så finns det ju ersättning att ta till!
Huvudsaken är att barnet blir mätt!

Men senaste dagarna har Simon sovit extremt dåligt och jag varit deppad pga amning bl.a. så imorse när jag pumpade fanns ingen mjölk. Så nu lägger jag ner amningen och ger ersättning...

Du kan fortsätta låta honom snutta på bröstet även om du ger tillägg. Ibland kommer amningen igång igen när barnets käkar blivit lite större och gör den inte det är det väl ändå ingen skada skedd med att ge honom en levande napp och hudkontakt.

Dock kan jag få ihop max 30ml/bröst sen får jag sitta och trixa och klämma ut sista dropparna. Så särskilt mycket mjölk verkar det inte finnas

Frågade iaf om sprayen på BVC och hon sa att den hjälper om man har svårt att få igång mjölken. Det är ju inte mitt problem utan det är att få mjölken att fortsätta. Så det blev ingen spray för oss.

30 ml/bröst är vad jag får ut om mjölken INTE rinner till. Händer ibland.
Så det kan visst vara så att du skulle vara hjälpt av sprayen, för att mjölken inte kommer igång.:idea:

När den väl rinner till får jag ut 100-140 ml/bröst på 15-20 minuter.
Har en Medela handpump.

Jag har försökt pumpa med en vanlig handpumpör att ha lite extra sparat nedfruset - men det har inte funkat. Det gör ont, rinner så det står som strålar först (ibland iaf :crazy:), men efter en liten stund slutar det och jag får bara pumpa som attan för att få enstaka droppar. Har fått ut en 30-50 ml cirka (inte full koll då jag mest frusit utan att mäta hur mkt det är). Men så när jag var iväg från Loke en dag och var tvungen att pumpa testade jag att istället handmjölka - och det gick så mycket bättre! Det gör inte alls ont som jag tyckte det gjorde vid pumpning, det är lättare att byta tag om det slutar rinna. Och det är lättare att pumpa ner i en kopp eller ett glas än att pumpa. Får ut mycket mer också, även om jag inte är uppe i några gigantiska mängder ännu.

Kanske kom detta råd i sista taget för dig TS, men kanske hjälper någon annan.

Och en sak - så länge ditt barn får mat, han är glad och mår bra så är du en bra mamma! Amning funkar inte för alla, men du har gjort allt i din makt för att försöka få det att funka, så må inte dåligt över det! Du ÄR en bra mamma - det sitter inte i amningen. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka