Bröstpump?

MsSleepalot

Trådstartare
Nu är det såhär att min son snart 1 mån gammal får jätteont i magen av amningsnappen, och utan den tar han inte bröstet:(
Pumpar så mycket jag hinner/orkar med min avent isis handpump och det blir ca 3 max 4 ggr/dag, alltså alldeles för lite... När han sover vill jag ju själv sova eftersom han inte sover så bra öht, och när han är vaken ska han ha flaska, rapa, kräkas. Hinner aldrig sitta och pumpa:(

Finns det någon snabbare pump?
Lånade BBs medela lactina enkelpump men den gick segare än min handpump...

Nån som har tips?

Sv: Bröstpump?

Elektrisk, t.ex. Meleda. Finns med dubbelpump så du kan pumpa båda brösten samtidigt. Går att hyra från BB.

Men oavsett pump så är det inte den det hänger på om det går fort, utan hur snabbt dina bröst släpper mjölken. Har du fått oxytocinspray?

Jag kör bara med amningsnapp och visst har han väldigt skrikiga dagar ibland. Hoppas bara det inte beror på nappen! Hur vet du att det är den som är boven? *nyfiken* Nästan alla spädbarn har väl ont i magen menar jag.

Ja, det är nog ovanligt med spädbarn som aldrig får magknip. Det beror ju mycket på deras outvecklade tarmar.

Amningsnappen är en återvändsgränd :( Bebin lär sig aldrig rätt tag och blir ofta för "lat" för bröstet. Dessutom töms inte bröstet helt så de får inte den sista feta mjölken och skriker mer.

Jag förbannar fortfarande de barnmorskor som tvingade på mig den på BB. Jag hade såna vattenmeloner att de sa att bebin aldrig skulle få grepp annars. Det resulterade i två månaders h-e innan jag trotsade tutte-utan-napp-vägrande bebis och såriga vårtor och tvingade oss att sluta med den.

Det är en mycket bättre väg att pumpa ur det hårda ur brösten först och sedan ge bebin det mjuka urpumpade bröstet som är utsuget till nappform av pumpen (lättare att greppa) och inte ge sig förrän den lärt sig rätt tag.

Jag använde amningsnapp i början och min dotter var sedan också skeptisk till att ta bröstet utan den. Provade dock att låta henne börja äta med den och sedan ta bort den och samtidigt trycka fram så mycket mjölk för hand att hon knappt behövde suga alls för att få i sig mjölken precis vid "övergången" med/utan amningsnapp. Då fortsatte hon att suga och efter ett tag så vande hon sig helt och hållet vid att vara utan amningsnappen. Kanske värt ett försök åtminstone... :)

Jag antar att du vill ha svar på frågan "finns det någon annan pump" och inte "hur kan jag få honom att ta bröstet" så jag tänker bara svara på den första. Jag har en Avent isis duo, kan vara både manuell och automat och har olika hastigheter och hårdhet i suget. Man ställer själv in den. Men om du tänkte pumpa mycket hade jag nog satsat på en dubbelpump.

Nej glömde helt bort sprayen när vi vär där sist:crazy: tar det nästa gång!

Jo vi har provat nu utan amningsnapp en vecka nu och han är mycket mer harmonisk! Är väldigt sällan grinig och skrikig nu och sover bättre på nätterna! Förut sov han sällan på nätterna och var bara uppe och skrek stackarn. Men nu är vi bara upp äter, byter blöja, äter igen och rapar lite. Kräks mycket mindre också. Inte vet jag om det beror på amningsnappen eller om han bara blivit äldre, men han mår mycket bättre nu iaf.

Ja jag kan verkligen inte fatta att amningsnapp tas till så fort! Alldeles för fort tyvärr:( Jag hann tillbaka på förlossningen till ca 16 (han föddes 7.34) och kom sen till BB. Väl där skulle kan prova tutta första gången,men han tog inte bröstet på en gång. Vänta sa en sköterska och kom tillbaka med en amningsnapp...

Visst, känner mig väldigt lessen och deppig att inte kunna amma:( men huvudsaken han mår bra!
Men vill ju han ska få i sig så mycket bröstmjölk som möjligt. Idag har jag pumpat 2 gånger bara:( inte hunnit mer!
Och jag vet inte om det är pumpen eller flödet som räknas, men i den elektriska från BB kommer det knappt nån mjölk jämfört om jag gör det med min handpump.

Men skulle vilja ha en elektrisk duppelpump så det går lite snabbare i alla fall...eller om det ens går snabbare?:confused:

Avent Isis var mycket snabbare och enklare än den elektriska pump som fanns på mitt BB.

Det finns en elektrisk variant också av aventpumpen http://www.babyland.se/brostpump-isis-iq-uno_x_VAL120019.aspx
men jag vet inte om den är bättre.

Jag tror att amningsnappen ofta ger skrikigare barn. Vad skönt om du kan ta bort den :idea: Så här säger man på amningshjälpen: När ska jag använda amningsnapp?
Den är bara ett högst tillfälligt hjälpmedel som man bör vara mycket restriktiv med. Har du t.ex såriga bröstvårtor måste du först komma tillrätta med orsaken dvs oftast barnets tag om bröstet. Det är större risk för dålig mjölktillgång och mjölkstockning om du använder amningsnapp.

Det är ju inte säkert att du funkar med bröstpumpen över huvud taget.

Jag har ju levt med mjölkmaskin med tre bäbisar, pga att amning inte fungerat för oss. Och jag har kunnat pumpa ur massor, men det innebär ju inte nödvändigtvis att du är likadan som Mamma Mu (jag)...
Behöver du pumpa ur alls? Funkar amningen bättre nu utan amningsnappen (som de försökt tvinga på mig också, utan effekt)?
Jag har inget belägg för det, men har en känsla av att om du kan amma utan nappen till så får bröstet naturlig stimulans från barnets sugande och då kanske mjölkproduktionen också kan komma igång bättre?

Sen tycker jag att du kanske ska ringa upp i morgon och be att få oxytocinspray direkt, att inte vänta med det!

Till sist - om amningen ändå inte skulle fungera, så kom ihåg att du är inte en dålig mamma för det!
Så länge ditt barn får i sig den näring det behöver på något sätt - ersättning är absolut tillräckligt bra! - ska du inte behöva känns dig som en dålig mamma! Du är en BRA mamma för att du vill ditt barn det bästa.
Jag själv, som då har misslyckats med amning till alla mina tre barn, är bara SÅÅÅÅ less på amningshysterin som råder i vissa läger. Ja, det är bra om amningen lyckas, men genom att så stenhårt propagera för amning ger de oss som misslyckats dubbelt dåligt samvete. Och det är inte bra!
Det är bättre med en mamma som mår bra och barnet lever på ersättning än en mamma som sliter sitt hår i förtvivlan med en dåligt fungerande amning, bara för att "man skaaaa amma".... :idea:

Amningsnappen är en återvändsgränd :( Bebin lär sig aldrig rätt tag och blir ofta för "lat" för bröstet. Dessutom töms inte bröstet helt så de får inte den sista feta mjölken och skriker mer.

Det kan jag rakt inte hålla med om! Amningsnappen var absolut ingen återvändsgränd utan ett hjälpmedel för en fungerande amning.
Utan den hade amning varit uteslutet för vår del då bebisarna var för små för att få rätt tag.

Vi hade heller inga problem att sedan sluta med amningsnappen och amma utan. Inga problem med att de fick ut det sista ur bröstet heller.

Till ts;

Är du säker på att det är amningsnappen som är problemet? Det kan inte vara någon mjölkallergi som spökar (testas bäst genom att utesluta mjölkprodukter i kosten, kan vara både mjölksocker eller mjölkprotein de reagerar på)?

Jag använde bb:s medelapump där jag kunde pumpa båda brösten samtidigt, supersmidigt.

Har du alltså pumpat till 3 barn? Jösses, måste vara jobbigt:crazy:alltså att det tar sån tid, en extra sak man ska tänka på ju! Måste komma ihåg att pumpa flera ggr per dag, det tycker jag är värst...

Det är just så jag känner, att jag är en dålig mamma:( Och det gör ju inte saken bättre att jag blev akutsnittad för förlossningen tog 23 timmar, gick för segt:( Känns liksom "jag kan inte föda vaginalt och inte heller amma"...

Har inte testat utan nappen för jag vet han tar inte vårtan, den är för platt:crazy: men tänkte testa imorn att jag pumpar lite först så mjölken kommer igång och vårtan kommer ut lite. Känns så ledsamt bara om han skulle bli förbannad och lessen för han inte får tag och så blir jag lessen för det inte funkade:( Men måste testa!

Nej usch, amningsnappen har bara gjort illa oss! eller ja, den har ju iaf hjälpt honom få i sig mat. Men han mådde ju inte bra av den....

Ganska länge fick jag trycka ihop min tutte som en hamburgare för att han skulle få tag... Men du har rätt i att när man pumpat lite så står den mer ut. Kanske hjälper att dra lite i den först?

Känn dig absolut inte som en dålig mamma, det allra viktigaste är att du älskar ditt barn och att ni njuter av att vara tillsammans. Närhet och kärlek kan du ge ändå.

(fast jag vet hur det känns, jag grät vid bara tanken av att ge upp amningen, trots såriga bröstvårtor och ständig smärta)

Har du alltså pumpat till 3 barn? Jösses, måste vara jobbigt:crazy:alltså att det tar sån tid, en extra sak man ska tänka på ju! Måste komma ihåg att pumpa flera ggr per dag, det tycker jag är värst...

Det är just så jag känner, att jag är en dålig mamma:( Och det gör ju inte saken bättre att jag blev akutsnittad för förlossningen tog 23 timmar, gick för segt:( Känns liksom "jag kan inte föda vaginalt och inte heller amma"...

Har inte testat utan nappen för jag vet han tar inte vårtan, den är för platt:crazy: men tänkte testa imorn att jag pumpar lite först så mjölken kommer igång och vårtan kommer ut lite. Känns så ledsamt bara om han skulle bli förbannad och lessen för han inte får tag och så blir jag lessen för det inte funkade:( Men måste testa!

Nej usch, amningsnappen har bara gjort illa oss! eller ja, den har ju iaf hjälpt honom få i sig mat. Men han mådde ju inte bra av den....
Ja, jag har "helpumpat" till tre barn, så länge det fanns mjölk kvar. Tyvärr har jag sinat förhållandevis snabbt, tillgången började minska runt 2 månader och var helt slut efter 4. Ett skäl till det kan vara att pumpen inte ger samma stimulans som naturligt ammande gör.
Men jag hade massor med mjölk tills jag började sina, så jag har fyllt frysen och kunnat ge delvis bröstmjölk tills bäbisen varit upp till 5 månader ungefär.
Ja, det är dubbelt arbete att pumpa ur och att flaskmata, det gäller att ligga före med pumpningen, så att man har mat redo i kylskåpet för nästa mål. Då kan man mata först och pumpa ur när bäbisen är fulltankad och belåten.

Ja, prova att pumpa litegrann först och lägg sedan barnet vid bröstet. Värt att prova i alla fall! :)

Sen - jag kan förstå att du känner dig misslyckad, men försök låta bli det!
Kom ihåg att ett kejsarsnitt är också en förlossning. Du kan visst föda barn! (annars kan inte jag heller föda barn, för jag är snittad 3 gånger och ska göra ett fjärde snitt i april - så jag är väl då en mamma som inte kan föda barn - eller? ;))
För dig var snittet ett alternativ för att barnet inte skulle ta skada, det finns inget som säjer att det måste bli likadant nästa gång. Vi ska vara glada att vi har den möjligheten som sista utväg, i stället för att bara vänta och se vad som händer.

Vet du, jag skulle önska för din skull att du tar kontakt med MVC och ber att få komma till en kurator eller annan samtalskontakt där. För jag tror att du skulle behöva bearbeta din förlossning och tiden efteråt för att kunna sluta anklaga dig själv att vara en dålig mamma. När dessa knutar släpper kan även amningsknutarna lossna av sig själv.
Det är inget bra att gå med en tagg som gnager, när du egentligen bara ska kunna njuta av den första tiden som mamma.

Hur märker du skillnaden mot flaskmatning? Gör du precis lika ifråga om rapning etc.? Har du provat någon annan slags amningsnapp (de finns ju i lite olika utföranden)?

Har bara testat 2 gånger nu. Ena gången hade jag sambon till hjälp och då gick väl amningen hyfsat. Fick ha sambon att hålla Simon emellanåt medan jag pumpade så vårtan kom ut lite, men han åt sig ganska mätt iaf.

Sen andra gången var jag själv och då gick det inte alls:( vårtan var helt platt, pumpade litegrann, men han försökte och sög några sug sen blev han lessen igen... Vårtan var helt platt så han fick ju inget tag. Provade pumpa och ge hoom bröstet igen men nej, det gick inte...

Så jag gav upp! Och nu har jag gett upp helt... Det går inte:( Jag kan inte amma helt enkelt!
Oh nu senaste dagarna märks det hur bra han mår! Han sover nästan hela nätter. Eller ja, flera timmar i sträck kanske man ska säga. Han har brukat lägga sig ca 2-3 på natten och sova 5-6 timmar. Och inatt kom han i säng 3 och sov till 11:eek: helt otroligt! Och totalt har han varit vaken 3-4 timmar idag bara, sover hela tiden. Så skönt se han må så bra.

Så nu skiter jag i amningen! Försöker pumpa så gott det går, men har bara fått ut 30-40ml nu sista gångerna:( jaja försöker pumpa så mycket jag kan och orkar bara så får vi se hur länge det funkar så...

Tråkigt att det är såhär men huvudsaken Simon mår bra!

Ja jag har provat avents och medelas amningsnappar. Gjorde samma med rapning osv. Sen är det skillnad från flasknapp till flasknapp också. Vissa rinner för fort bara så han sätter i halsen och sväljer luft. Så nu kör vi bara på en napp.

Eller,
är jag jättedum om jag provar amningsnapp igen?:crazy: Dumt nu när han mår så bra?

Tråkigt att det är såhär men huvudsaken Simon mår bra!

Här säger du det själv. När han mår bra mår du också bra. Ni får mer sömn, han får mat, du blir inte lika stressad. Hur mycket du vill testa med amningsnapp bestämmer du klart själv, men det brukar bli folk av flaskbarn också ;)

Ja jag har provat avents och medelas amningsnappar. Gjorde samma med rapning osv. Sen är det skillnad från flasknapp till flasknapp också. Vissa rinner för fort bara så han sätter i halsen och sväljer luft. Så nu kör vi bara på en napp.

Eller,
är jag jättedum om jag provar amningsnapp igen?:crazy: Dumt nu när han mår så bra?

Jag är inte säker på att jag förstod, rinner det för fort ur amningsnapparna?
Eller är det flasknappar (de du sätter på flaskorna) du menar.

Jag upplevde aldrig att det kom in luft när barnet sög på amningsnapp som satt på bröstet, det är därför jag frågar om han kan reagera på något i bröstmjölken istället?

Däremot är det allmänt känt att barnen upplevs som "mättare" och får längre sovpass när de äter ersättning.

Jag tycker nog att du ska följa din egen känsla. Du kan ju alltid prova amma först (med el. utan amningsnapp) för att sedan ge ersättning (el urpumpad bröstmjölk). Huvudsaken är ju att barnet blir mätt och inte behöver ha ont i magen!

*kl* Jag blev också "tvingad" använda amningsnapp på BB och fick det aldrig att funka utan (iofs var tuttarna som två fotbollar så det gick knappt med nappen heller). Jag hade t.o.m min barnmorska (från BVC) hemma hos mig flera ggr som fick hjälpa mig (sitta och klämma alltså) och försöka få grepp utan napp.

Mitt tips, vänd dig till amningshjälpen om du vill ha hjälp med det?

Pump, så hade jag avent isis från apoteket jag tyckte den pumpade väldigt bra men tog ett himla tag få till tekniken dels att sätta ihop apparaten så vakumet blev som det skulle som sen få bröstet i rätt läge. Men då det klickade fyllde jag flaskorna på bara några minuter :)

(f.ö slutade jag amma ganska fort, fick förlossnngsdepression där bla misslyckad amning spelade in)

Jag är inte säker på att jag förstod, rinner det för fort ur amningsnapparna?
Eller är det flasknappar (de du sätter på flaskorna) du menar.

Jag upplevde aldrig att det kom in luft när barnet sög på amningsnapp som satt på bröstet, det är därför jag frågar om han kan reagera på något i bröstmjölken istället?

Däremot är det allmänt känt att barnen upplevs som "mättare" och får längre sovpass när de äter ersättning.

Jag tycker nog att du ska följa din egen känsla. Du kan ju alltid prova amma först (med el. utan amningsnapp) för att sedan ge ersättning (el urpumpad bröstmjölk). Huvudsaken är ju att barnet blir mätt och inte behöver ha ont i magen!

Nej jag menade att det rann för fort ur vissa flasknappar. Det märks då han nästan sätter i halsen.

Bröstmjölk får han ju nu ändå eftersom jag pumpar en massa och ger han från flaskan. Så tror inte det är något han är allergisk mot.

Nu har jag iaf varit en hemsk mamma och testat amningsnappen (bara medelas) igen. Ammade igår hela dagen + gav mer i flaska efteråt om han inte blev mätt. Och inatt var han sådär jobbig igen:( eller lika jobbig var han väl inte riktigt men ont i magen hade han och skulle upp på axeln för att kunna rapa/kräkas. och sovit har han heller inte gjort. Var vaken igår mellan 19.30-23, sov till 2 och var vaken till 7 då han somnade igen. Visst somnade han och sov max en kvart ett par gånger däremellan men det räknar jag inte som sömn...

Jag vet inte om jag vågar säga det beror på nappen, men varför blir det så oroligt jämt när jag använder den?:confused:

Har fått tips om tillmatningsset, nån som vet vad det är och hur det fungerar? Berätta?
Och vad är en kopp man matar ur?

Har varit väldigt deppig för att inte amningen fungerat, och jag vet jag borde kontakta någon för det. Men har inte ork för det just nu...

*kl* Jag blev också "tvingad" använda amningsnapp på BB och fick det aldrig att funka utan (iofs var tuttarna som två fotbollar så det gick knappt med nappen heller). Jag hade t.o.m min barnmorska (från BVC) hemma hos mig flera ggr som fick hjälpa mig (sitta och klämma alltså) och försöka få grepp utan napp.

Mitt tips, vänd dig till amningshjälpen om du vill ha hjälp med det?

Pump, så hade jag avent isis från apoteket jag tyckte den pumpade väldigt bra men tog ett himla tag få till tekniken dels att sätta ihop apparaten så vakumet blev som det skulle som sen få bröstet i rätt läge. Men då det klickade fyllde jag flaskorna på bara några minuter

(f.ö slutade jag amma ganska fort, fick förlossnngsdepression där bla misslyckad amning spelade in)

Ja det är ju så det blev för oss också. Men jag kan ju iaf ha nappen men Simon verkar ju inte må bra av den...
Vill så gärna amma utan, att han ska få i sig bröstmjölk. Men det känns faktiskt förstört med nappen.

Den pumpen gillar jag, men som sagt svår att få till rätt teknik. Dock kan jag få ihop max 30ml/bröst sen får jag sitta och trixa och klämma ut sista dropparna. Så särskilt mycket mjölk verkar det inte finnas:crazy:

Frågade iaf om sprayen på BVC och hon sa att den hjälper om man har svårt att få igång mjölken. Det är ju inte mitt problem utan det är att få mjölken att fortsätta. Så det blev ingen spray för oss.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka