Bröstor...

Sv: Bröstor...

Jag har "vanlig" långbrösta som är till storhäst till mina shettisar, det funkar bra, men den bredare modellen blir för klumpig.
På min ena vagn har jag inget att fästa långbröstan i, men det går som en "stång" eller vad man ska säga vid korgen, där kan man vika in ändan så att hålen möter varandra och så sätter jag fast en karbinhake som håller ihop det. Hmmm... undrar om det verkligen är någon som fattade vad jag menar?
Tycker helt klart att långbrösta är det man ska ha när man kör hemma.

Jag har "dragbrösta" på min shettis och upplever det inte som för klumpigt. eftersom det blir tyngre med rockard vill jag rekomendera en bredbrösta för att minska skav och att hästen skulle bli brännd eller liknande..

Eldkvasten skrev:
Tycker att brösterna alltid skaver mer eller mindre...jag föredrar förbygel!

man måste ju ha rullar eller svängel om man har brösta, annars kan man lika gärna köra i en börjes billigaste. Eller utan.

Det är jätteenkelt att göra en svängel, men vill man så kan man köpa rullar (trissor) i kit med linor för ca 400 hos travshoparna. Enkelt att montera fast på vagnen.

Jag hoppas verkligen att folk börja använda mer ändamålsenliga grejer så att de kära hästarna får röra fritt på sina bogar och dra vagnen på rätt sätt, och inte med magen!

Att folk fortfarande kör med långbröstor eller förbygel och tyngre vagn än sulky är helt otroligt! Uppdatera er snälla!

/jenny

Man måste ju ha rullar eller svängel om man har brösta, annars kan man lika gärna köra i en börjes billigaste. Eller utan.
Finns bara MÅSTEN i er värld

och du, följ ditt eget uttalande, då du aldrig har något positivt att säga om travet öht... varken i handhavande eller sporten som sådan
Inlägg på körningsforumet:
Svar på Sv: Dra rockard med maratonsele av Trygg

Sv: Dra rockard med maratonsele
Jag kan förstå att folk som inte kör så som "vi" förordar blir skrämda. Men faktum är att på alla andra forum med tävlingsinriktning så kommer inte hoppfolk o klankar på att dressyrfolket rider så långsamt på deras forum. Samma bör gälla här. Travfolk, på travforum, Körfolk här.

Ja, men här snackar vi fysik och hästens väl. Inte träningsmetoder. Dessutom har jag faktiskt mer erfarenhet från travet än klassisk körning :)

svarar på frågan: Inom travet borde det vara bäst med rullar eftersom det går i ett snabbare tempo, och då kan svängeln bli ett störande moment istället för hjälpande.

Det väger inte lika mycket heller, och är antagligen lättare att "installera" eftersom det finns färdigt att köpa.

Bild av en sann konstnär:

/mvh jenny

Senast ändrad av en moderator:

det har ju redan varit uppe i denna tråd om du hade läst den..

2005-11-13, 15:40 Svar på Bröstor... av Russinet #11
Cilva
Måndansare

Reg.dat: Jul 2001

--------------------------------------------------------------------------------

Fast allra bäst för hästen att dra med är kortbrösta fäst i draglinor. Alltså travets variant på dem som följer skalmarna och kan röra sig via trissor som sitter där skalmarna fäster i själva vagnen. Krångligt att förklara men ex Grafströms vagnar ha sådana.

snigelfarmor skrev:
man måste ju ha rullar eller svängel om man har brösta, annars kan man lika gärna köra i en börjes billigaste. Eller utan.

Det är jätteenkelt att göra en svängel, men vill man så kan man köpa rullar (trissor) i kit med linor för ca 400 hos travshoparna. Enkelt att montera fast på vagnen.

Jag hoppas verkligen att folk börja använda mer ändamålsenliga grejer så att de kära hästarna får röra fritt på sina bogar och dra vagnen på rätt sätt, och inte med magen!

Att folk fortfarande kör med långbröstor eller förbygel och tyngre vagn än sulky är helt otroligt! Uppdatera er snälla!

/jenny
Menar du billigaste travselen? Jo, min farsa hade sån till sina hästar och tro det eller ej, han lyckades få ett par placeringar med den på! Den funkade så bra att den blev stulen.....priset är inte allt! Jo, jag vet hur "arbetsmodellen" fungerar med svängel och draglinor eftersom jag har kört i skogen med häst och kört tvåspann i vagnar med turister!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag menar den billiga bröstselen från tex börjes :)

Då föredrar jag en travsele med träningskortbrösta! Hade en sån innan jag bestämde mig för att satsa på en maratonsele.

/jenny

snigelfarmor skrev:

Då föredrar jag en travsele med träningskortbrösta! Hade en sån innan jag bestämde mig för att satsa på en maratonsele.

/jenny
Blädder , blädder...OK, då fattar jag....jag håller nog med dig när jag tittar! Den ser lite tunn ut för att dra med!

och den är inte gjord för att dra nåt med ens..ger skav och hindrar bogrörelserna, samma effekt ger det om amn fäster en långbrösta eller en kortbrösta i selen eller skaklarna. Stumt och värdelöst.

Vad säger ni aktiva travmänniskor, är trissorna på väg att bli standardutrustning eller är det fortfarande många som kör med tunna bröstor eller förbyglar med speedcarts/rockard eller tryckvagn?

/j

Jag tror inte att det är standard, då borde fler nya vagnar säljas med det monterat. Däremot är det ju många vagnar som har en ögla på skakeln som är tänkt att fästa bröstan i.

Om man inte har draglinor så tycker jag det är bäst att fästa bröstan i skaklarna men inte för hårt. Då följer bröstan hästens rörelser men inte lika bra som med draglinor. Jag har lärt mig att spänna bröstan förhållandevis löst just för att den inte ska hindra. Nu har jag dock vagn med draglinor som jag tycker är bäst.

snigelfarmor skrev:

/jenny

Det är altså ingen bröstsele jag ska köpa, utan en brösta till en travsele:idea:

Och jag håller med dig, den bröstselen skulle jag inte vilja köpa....verkar inte ett dugg bra

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
680
Senast: Hermelin
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
435
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka