Bröstor...

Russinet

Trådstartare
Nu underar jag på att köpa en ny brösta att ha när man kör rockard. Har hittils bara använt en kortbrösta och det har funkat bra. Men nu har jag funderat lite på kortbröstor och långbröstor, vad är skillnaden och vilket funkar bäst till körning i rockard??

Tacksam för svar, helst där ni motiverar lite oxå ;)

Sv: Bröstor...

Om ekipaget är tungt, dvs vagnen och/eller du, så är det bättre med långbrösta, för den hjälper ju till att dra vagnen också.
Annars är det ju enbart selen som drar hela ekipaget så att säga.
Det finns ju också en risk att selen dras bakåt mot ljumskarna om bröstan skulle brista.

så en långbrösta är altså bättre att dra med??
det är ju bara en rockard, så jättetungt blir det inte, men det är ju betydligt tyngre en än sulky

tycker du ska använa långbrösta för säkerhetens skull.

Russinet skrev:
så en långbrösta är altså bättre att dra med??
det är ju bara en rockard, så jättetungt blir det inte, men det är ju betydligt tyngre en än sulky

Eftersom rockard används enbart i träning så finns det ingenting att vinna på att använda kortbrösta. Jag menar viktmässigt .
Det enda jag kan tänka mig som fördel är om kortbröstan är billigare i inköp än långbröstan.
Jag skulle välja långbrösta, men jag är inte direkt lätt i kroppen...:crazy:

cämela skrev:
tycker du ska använa långbrösta för säkerhetens skull.

Varför är det säkrare då?

bara undrar, försöker få reda på så mycket som möjligt om det här innan jag köper..

för att då drar hästen inte enbart med selen utan det fördelas över bog och rygg vilketär bäst vid körning me tryckvagn och långvagn. om et blir för tungt kan ju selen åka bak efter som inget "håller emot" framåt..

när jag kör med sulky eller speedcart har jag kortbrösta på min speedcart kan jag fästa kortbröstan i dit svetsade ringar eller fästa i selen. fäster av gammal vana alltid i ringarna på vagnen.

okej, det verkar som omdet blir en långbrösta då. Men en lite konstig fråga till, hur fäster man den då??så noggrann beskrivning som möjligt nu, jag har aldrig använt någon och vad jag kommer på som vet jag ingen här som har det...

Det bör finnas knappar, fästen avsedda för ändamålet.
Knapparna/fästena är placerade längs med skalmen ppå din rochard.

lägger till. du snurrar den runt skalmarna lite som en pokagris och fäster sen i knapparna.

Fast allra bäst för hästen att dra med är kortbrösta fäst i draglinor. Alltså travets variant på dem som följer skalmarna och kan röra sig via trissor som sitter där skalmarna fäster i själva vagnen. Krångligt att förklara men ex Grafströms vagnar ha sådana.

jo det har jag påmin grafströms tryckvagn skitbra MEN et blir nog lite jobbigt och så för henne att montera så långbrösta tycker jag är bäst i hennes situation-

Jo givetvis men jag ville bara tipsa om nåt som är väldigt bra. Dessutom inte allt för svårt att fixa om man känner nån som kan svetsa.

nu har jag varit ute och kollat på vagnen och det finns "knappar" på den, anart än de som sitter längst fram, som man fäster skackelremmarna i. Finns det något annat sätt att fästa den på?

Dessutom har jag hittat en extra bred modell, den borde väl vara bättre att dra med,. eller är jag helt fel ute? problemet är att den, så vitt jag vet, bara finns i fs..

Rull-bröstorna är bäst tycker jag!! :D

Men du ska ha den till ett russ, eller?? Jag hade nog nöjt mig med en vanlig smalare modell, då jag tror att en bredare brösta blir för klumpig.

Senast ändrad:

Tycker att brösterna alltid skaver mer eller mindre...jag föredrar förbygel!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
680
Senast: Hermelin
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
435
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka