Bröstförstoring

Det är fortfarande väldigt stor skillnad på pressen från samhället på killar och tjejer. Män tillåts ha andra egenskaper och det finns hur många alldagliga eller till och med oattraktiva manliga karaktärer från tv och film som helst medan kvinnor fortfarande oftast ska vara snygga för att överhuvudtaget få synas.
Det tycker jag är sjukt och det är inte konstigt att skönhetsidealet för kvinnor är så skevt. Hade önskat få se mer vanliga kvinnor i media.

Aldrig någonsin att flera bukefalister stått på barrikaderna för att försvara den stackars tjejens rätt att uppmuntra nån att anpassa sin kropp efter någon snubbes preferenser.

Jag tolkar det dock inte som att någon här som "försvarat" Hero har gjort det med syftet att uppmuntra TS till att anpassa sin kropp efter hans/mäns preferenser. Utan det handlade om att han blev anklagad för att tala om för TS vad hon skulle göra utifrån hans egna preferenser när han i själva verket bara sa att han inte lagt någon stor vikt i bröst. Så var ju snarare att folk skulle lägga ord i mun och vrida på vad han skrivit som gjorde att folk började reagera.

Jag tycker att den personen hade en vänlig ton och helt rätt i sin analys.

Så det spelar ingen roll vad personen som skrev inlägget faktiskt menade? Utan det enda som spelar roll är hur du och de som håller med dig tolkar och analyserar dennes post? Och er tolkning är den enda rätta?

Jag tolkar det dock inte som att någon här som "försvarat" Hero har gjort det med syftet att uppmuntra TS till att anpassa sin kropp efter hans/mäns preferenser
Fast det blir ju så. En kille kommer och säger att "naturligt är bäst" och då tycker många att det är rimligt argument i tråden samt något som är viktigt att ta i beaktande. Jag vet inte hur jag annars ska kunna tolka den här tråden och vad som skrivits.

Tjejerna som försöker lugn andra tjejer med att deras pojkvänner minsann gillar mulliga tjejer menar också väl. Men det tar inte bort det faktum att de ger killars åsikt alldeles för mycket tyngd och vikt.

Men det tar inte bort det faktum att de ger killars åsikt alldeles för mycket tyngd och vikt.

Fast alltså... jag hade hellre sett att alla hade fått uttala sig om vad de tycker är fint, fult och personliga referenser - och att det faktiskt finns tillräckligt mycket självkänsla för att jag inte ska påverkas av vad andra tycker.

Hellre än att alla måste tassa på tå utan att uttrycka åsikter, för att det kanske påverkar någon i fel riktning. I vissa fall spelar det roll för mig vad andra tycker. För att jag kommer inte uppnå mitt mål om samhället tycker jag gör fel. Det spelar då roll för mitt mål.

Däremot blir det ju väldigt sorgligt om mitt mål är att alla ska tycka jag är fin, att alla killar ska tycka jag är snygg och ingen ska någonsin säga något ont om mig.

Jag vet och förstår att sanningen ligger någonstans emellan, men jag uppmuntrar hellre barn att lita på sin egen ryggrad, hellre än försöka munkavlebelägga och uppfostra hela omvärlden - för det är relativt utsiktslöst.

Självklart har jag personliga preferenser för vad jag går igång på. Att det sedan inte har med livslång kärlek att göra, det är en annan sak.

Sen tänker jag att man kanske kan jobba emot skönhetsidealen just genom att berätta för folk hur olika vi alla gillar. (Är det inte just skönhetsidealen som gör att en tjej tycker att hon behöver större bröst?) Till sist kanske man kan släppa alla ideal eftersom det inte finns något utseende som alla i hela världen tycker om. Kanske man till sist kan släppa det där med att man ska se ut på ett visst sätt. Måhända att det är att angripa problemet från fel håll, men det är fortfarande ett sätt.

och att det faktiskt finns tillräckligt mycket självkänsla för att jag inte ska påverkas av vad andra tycker.
Jo, givetvis, och jag tycker inte att man ska låta bli för att nån kan bli ledsen. Jag vänder mig bara mot det som ett argument för eller emot operation; att andras preferenser ska användas som ett argument i själva diskussionen.

För mig är det rätt lätt. Om min bästa vän kom till mig och ville operera sin snopp pga att han är otroligt missnöjd med den av någon anledning, då skulle jag inte börja dividera kring min personliga åsikt kring snoppstorlek. Jag skulle fråga hur han tänker, vad som väger för eller emot, hur länge har han funderat över det här etc etc. Och jo, i diskussionen kan det komma upp att jag skulle säga "men din snopp är väl inte så litet, är det här nödvändigt?" MEN jag skulle inte slänga in som först argument att jag minsann gillar små snoppar och naturligt är bäst. Eftersom det för mig signalerar nåt som jag inte vill förmedla.

Självkänsla har ingenting med saken att göra i det JAG vänder mig emot. Det känns som att du argumenterar emot vad jag och exempelvis @Trani vänder oss emot.

@em-pirre Så du har alltså inga problem alls med poster med bilder på större tjejer och så män som skriver "This is what a real woman looks like" (om du förstår vad för typ av poster jag menar)? Inga alls? Du anser det vara ett bra sätt att komma runt pissiga skönhetsideal?

Återigen: Jag har inga problem med en diskussion kring skönhetsideal eller kring det faktum att alla människor gillar olika saker. Jag har problem med att en kille kommer in, förutsätter att TS har killars åsikter i beaktande när det gäller operation (vet vi ens att TS är straight?) och skriver att "naturligt är bäst". För mig är det inte ett särskilt bra sätt att angripa problemet med att många unga tjejer känner press från samhället att se ut på ett visst sätt.

Fast det du beskriver är ju inte i alla parametrar jämförbart med en öppen diskussion på nätet.

Här får man ju helt enkelt räkna med olika åsikter, framförda på olika sätt. Det är styrkan med ett forum som detta. Vissa saker skulle jag A L D R I G dryfta här, utan i en rum med en bra vän där vi kan penetrera problemet på ett helt annat sätt än här. Det handlar ju lite om forum också.

@em-pirre Så du har alltså inga problem alls med poster med bilder på större tjejer och så män som skriver "This is what a real woman looks like" (om du förstår vad för typ av poster jag menar)? Inga alls? Du anser det vara ett bra sätt att komma runt pissiga skönhetsideal?
Ja, sånt ogillar jag nog. Det var inte riktigt det jag tänkte på. Varför ska det stå så? Jag menar att det ibland kanske kan vara bra (i diskussioner kring ideal) att berätta vad man själv gillar, just för att få lite kontrast. Det är ganska vanligt att folk tänker att de har ful näsa, att alla tycker att den är ful. Om de får höra någon säga att de gillar just den typen av näsa kanske man till sist inser att det inte spelar någon roll. En tycker att näsan är ful, och en annan tycker den är fin.

Ja, sånt ogillar jag nog. Det var inte riktigt det jag tänkte på. Varför ska det stå så? Jag menar att det ibland kanske kan vara bra (i diskussioner kring ideal) att berätta vad man själv gillar, just för att få lite kontrast. Det är ganska vanligt att folk tänker att de har ful näsa, att alla tycker att den är ful. Om de får höra någon säga att de gillar just den typen av näsa kanske man till sist inser att det inte spelar någon roll. En tycker att näsan är ful, och en annan tycker den är fin.
Jag hann lägga till ett tillägg i det inlägget, förmodligen medan du skrev. Bara så du vet!

Fast det blir ju så. En kille kommer och säger att "naturligt är bäst" och då tycker många att det är rimligt argument i tråden samt något som är viktigt att ta i beaktande. Jag vet inte hur jag annars ska kunna tolka den här tråden och vad som skrivits.

Tjejerna som försöker lugn andra tjejer med att deras pojkvänner minsann gillar mulliga tjejer menar också väl. Men det tar inte bort det faktum att de ger killars åsikt alldeles för mycket tyngd och vikt.

Och naturligt är bäst måste endast handla om utseende? Det specificerade han faktiskt inte och kan ju lika gärna handla om att man inte behöver göra ingrepp när det inte behövs, att det är onödigt att ta risker när naturligt är så mycket säkrare. Vilket flera påpekat att det inte är värt riskerna och att det är bättre att lära sig tycka om sig själv som man är skapt. Och detta tycker jag är vanligt återkommande från andra kvinnor, att man ska vara nöjd med hur man ser ut och inte göra ingrepp och tro att det blir bättre.
Som han även skrev, om det handlar om att hon vill boosta hennes eget självförtroende så kan det finnas andra sätt att göra det på. Så jag tycker inte att han ger sken av att trycka på att det bara handlar om utseende.

Absolut, fast jag tycker det är snuddande nära att någon inte få ha en åsikt och/eller uttrycka den på det sätt hen så önskar.
Jaså? Jag har ju fått massa mothugg i den här tråden, så mycket att jag inte ens kan bemöta allt. Att jag skulle hindra någon att skriva känns jättemärkligt, med tanke på att det är jag, bland annat, som ombetts "Lägga ner" vilket jag tolkar som inte skriva i tråden?

@Riru Eftersom resten i inlägget handlade om utseende tolkade jag det som att det var just hans åsikt om bröst generellt, dvs inte ett medicinskt argument. Jag kan absolut ha missförstått den biten :).

Jaså? Jag har ju fått massa mothugg i den här tråden, så mycket att jag inte ens kan bemöta allt. Att jag skulle hindra någon att skriva känns jättemärkligt, med tanke på att det är jag, bland annat, som ombetts "Lägga ner" vilket jag tolkar som inte skriva i tråden?

Du brukar väl inte rycka offerkoftan åt dig?

Menar du att det är andra som är värre, därför kan jag inte adressera dig?

Det är ingen offerkofta, det är ett argument. Dvs, nej, jag hindrar ingen - titta, alla kan skriva. Är du med? Jag tycker för övrigt inte att någon varit "värre", jag tycker det här är en helt vanlig bukediskussion. Nån skriver nåt, nån reagerar, nån håller med, nån håller inte med. I min värld inget märkligt alls - och definitivt ingen som hindrar nån från att skriva.

@Lovisaleonora

@em-pirre

Återigen: Jag har inga problem med en diskussion kring skönhetsideal eller kring det faktum att alla människor gillar olika saker. Jag har problem med att en kille kommer in, förutsätter att TS har killars åsikter i beaktande när det gäller operation (vet vi ens att TS är straight?) och skriver att "naturligt är bäst". För mig är det inte ett särskilt bra sätt att angripa problemet med att många unga tjejer känner press från samhället att se ut på ett visst sätt.

Ja, alltså det kan jag ju tycka att är ett klumpigt sätt att uttrycka sig på (vilket jag skrev tidigare i tråden). Jag försöker alltså tänka mig att @Hero försökte angripa problemet med skönhetsideal på sitt sätt.

Jag tänker, som jag skrev tidigare, att orsaken till att vilja ha större bröst har att göra med ett skönhetsideal. Det har att göra med att man vill vara attraktiv för en eventuell partner. Eller varför vill man ha större bröst?

@em-pirre Jag har missat att du skrivit tidigare i tråden, det är flera sidor jag inte hunnit läsa pga superbusy helg. Jag har också sagt att jag är helt med på att Hero ville väl, till och med flera gånger har jag skrivit det. Så där råder nog ingen oenighet :).

Givetvis har operationer med skönhetsideal att göra men jag det har ju allt. Jag vill schyssta till och göra mina tänder finare. Är det nödvändigtvis ett problem för att jag givetvis är påverkad av samhälleliga normer och ideal? Ingen som jag berättat det för har gjort nån form av direktkoppling till min nuvarande eller eventuell framtida partner. Ingen har sagt att det minsann finns killar som gillar tjejer med tänder som mina ;). Detta brukar specifikt komma upp när det handlar om bröst, trots att jag är helt övertygad om att det finns tjejer som opererar brösten med lika lite män i åtanke som jag har. Är du med?

Jag tror dock, av flera skäl, att just skönhetsoperationer är något man bör avvakta med när man är väldigt ung, något många redan nämnt i början av tråden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 070
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama