Det är fortfarande väldigt stor skillnad på pressen från samhället på killar och tjejer. Män tillåts ha andra egenskaper och det finns hur många alldagliga eller till och med oattraktiva manliga karaktärer från tv och film som helst medan kvinnor fortfarande oftast ska vara snygga för att överhuvudtaget få synas.Det blir lite tråkigt när det enbart handlar om kvinnors kroppsuppfattning när man talar ideal, även om det förstås är naturligt att samtalet drar däråt pga. TS som man kan anta är en kvinna. Men det är ju inte BARA kvinnor som har en extrem press på sig att se ut på ett visst sätt. Det antar jag att de flesta vet, men de manliga skönhetsidealen är ju lika skoningslösa. Kan ta upp några exempel för sakens skull, det senaste året har jag blivit medveten om manliga bekanta som börjat tappa sitt hår, och ångesten som hör till det. För en av dem står det mellan att ta sitt liv, eller åka utomlands och göra en transplantation. Någon annan gjorde mig uppmärksam på att skådespelare med högt hårfäste, ofta få någon slags tupé eller peruk i filmer. Det är få män som ska "spela" attraktiva, som har tunnare hår. Vidare så har Bigorexia, med den mer korrekta termen muscle dysmorphiam ökat drastiskt. För det upplevs som ett krav att vara "buff".
Om man sedan ska se det ur min egen synvinkel, där jag kommer ur en "alternativ" miljö, med syntare och gothare så är manlighetskraven litet annorlunda. Där ska man vara skinny, sakna kroppsbehåring och vara androgyn. Även här är håret en väldigt viktig del, och tja... tappar du det så är det väldigt deprimerade. Även fått frågan "Är du en sån där som kräver att man ska raka hela kroppen? För så var mitt ex".
Ursäkta för trådkap, men jag tyckte att det var viktigt att även lyfta detta. Det innebär inte att jag tycker att de frågor som berör kvinnor är mindre viktiga, jag önskar bara att man kunde komma ifrån det här med att tala om "kvinnofrågor" eller "mansfrågor" och istället tala om människofrågor. Jag är medveten om att vi historiskt sett styrts/och styrs av ett patriarkat, men genom att dela upp frågorna och att lägga större vikt vid den ena, det ökar ju bara glappet. Vidare så verkar det överlag som att det inte är lika socialt accepterat att män är depressiva pga. håravfall, medan kvinnor åtminstone inte anses som underliga när de luftar sin ångest.