bröstans bredd??

Sv: bröstans bredd??

Jag vet inte om det finns några speciella mått man brukar ange.

Men det bästa är ju om bröstan är så bred som möjligt för att det ska vara bekvämt för hästen att dra utan att den för den skull är för stor och trycker på luftstrupen på hästen.
Man bör ta måtten på en tilltänkt brösta och sedan kolla på sin häst för att kunna avgöra om det kommer att passa.

Till storhäst av halvblodstyp är bröstorna ofta mellan 8-10cm, möjligen lite bredare på maratonselarna.
/M

är detta bröstan då för smal/lagom? till denna hästen me nästan ingen plats för en brösta typ....denna är 6cm bred är det för smalt?

frammifrån utan häst

från sidan på hästen

sidan

sidan (obs bröstan sitter inte ihop med däckeln)

frammifrån

ser denna sele ut att kunna dra denna rockad:

rockarden vikt ca 50kilo byggt till hästen och väger ca 1,5kilo i skaklarna med människa i

vad tycker ni om denna? nåt annat som behöver ändras/läggas till på selen ser den ut att passa/vara i rätt höjd m.m?
kom med alla era possitsiva och negativa kommentarer nu :banana:

Tycker det ser bra ut men kanske skulle bröstan sänkas en aning?
Fast det är svårt att avgöra när du inte har vagnen på!

Fast det här med bröstselar är jag kass på så hoppas att någon annan ger dig bättre råd :bump:

Tänkte bara säga igen att jag tycker det är så roligt att även islänningarna blir körhästar!

okej jag har den så högt för att han har så himla lite urtymme han kan ju gämföras med en shettis de har ju liknande byggnad...om jag sänker den kommer den farligt nära bogspetsen men som du säger ska han kunna börja huvudet så måste den ju vara lägre hm...ska ta kort sen när vagnen e på(har bara haft den på 2gånger än så länge)

ser vagnen bra ut då? för tung?kan han dra den me den selen?

TACK ja de e verkligen jättekul att folk börjar använda dom me(ja me då=) ska bli jättekul sen när han e ordetligt inkörd=)
jag tror att jag är lite feg vad gäller när man verkligen ska spänna fast vagnen(har än sålänge bara hållt den i stropparna på sidorna) vet inte när det ska ske för då måste jag ju sitta i oxå....ska bli spännade jag tror inte det blir några problem för han e kolungn men man vet ju aldrig...

ser vagnen bra ut då? för tung?kan han dra den me den selen?

En rockard är bara "tung" de första stegen för hästen. Sedan rullar den av sig själv kan man säga.
Testa själv, ta din rockard och du kommer märka att det är just som du drar iväg som den känns..sedan lättar det!

Och här måste man väl skriva till att det gäller på rak plan mark innan "drevet" kommer med kloka ord om uppförslut och nedförsbackar.. ;)

Jag tycker att din sele ser jättebra ut i o m att du har öglorna där skaklarna vilar.
Jag själv, men det är min personliga åsikt, tycker inte om dom bröstselarna man fäster skakeln med skalmläder.
Enligt mig, min högst personliga uppfattning, så selar många ut så att skaklarna hänger för långt ner (obs, vi pratar fortfarande rockard) och orsakar därmed ett väldigt tryck på ryggen... :crazy:

Din vagn är jättefin o jag är säker på att du kommer ha många mysiga körstunder med den.
Läste en annan tråd när du hade köpt den ang. vad vissa tyckte var fel...

Jag vet flera som är jättenöjda med Westbyrockarden som också är helt anpassad o måttad efter just den häst som ska ha den..och hur många har det?

Jag tycker det ser bra ut, och tycker inte att du skall sänka bröstan för då lär den som du själv sagt hamna allt för nära eller till och med på bogspetsarna. En baksele på det så tror jag den fungerar alldeles utmärkt att dra din rockard med.

Lite nyfiken är jag, hur har du gjort med selen? Du har utgått från en bröstsele modell enklare (som här ofta benämns "skitsele") eller har jag fel? Hur har du modifierat den?

Är jag galen eller ser skaklarna helt för korta ut? :confused: Någon som håller med?

Hästen är väl bara 126 cm hög, tror jag. Vid första anblicken trodde jag att den stora öglan var för skalmfästet, men det sitter längre fram. Skaklarna är nog längre än vad de ser ut! Om de är tillräckligt höga går det också bra med korta skaklar, har sett en vagn som jag trodde måste vara till shettis, men som visade sig köras med C-ponny och varmblod på 155 cm.

Tycker det ska bli jättespännande att se kort när vagnen kommer på!

Jag tror inte du är galen :p

Jag tror man lurar sig på att Westyrockarden byggs med stor plats för människan ;) oavsett vilken häst som ska ha den.

En islänning är väl sällan över 1.40 hög så jag kan ju inte tänka mig att Gullans häst mäter mer än runt 1 meter från dragläget..så därför behövs det väl inte så långa skaklar heller..

japp du e galen haha de e INTE för korta helt lagom när vagnen sitter på...de e säkert mer än 50cm mellan svängel och hasen...

och NEJ westbygvagnens korg till människan tycker inte jag är särskitlt stor mindre än de flesta.

ja han är 126 i mkh=) världens finaste....

man ska ju inte ha långa skaklar heller det bästa är så korta som möjligt annars är det jobbigt för hästen att svänga...och det är en duktig människa som byggt den så den borde inte vara nåt fel på=)...

ja vet ni vad då??? ÖVERLYCKLIG....jag håller på att köra in min pålle och igår så satte vi på vagnen och spände fast den(han va kolugn hela tiden) och jag hoppade upp i vagnen p.g.a att man måste det när vagnen sitter fast och vi underbar det var FÖRSTA ÅKTUREN NÅGONSIN MED MIN PÅLLE=) underbar....helt fantastiskt..och han va så otroligt sansad....som om han aldrig gjort annat och lyssnade/litade på mig hela tiden (hade en ledare såklart) det är otroligt vilket lynne han har.
så nu e han "inkörd" då *stolt* hehe kanske inte riktigt men en bra bit på vägen...

på hem vägen guppade skaklarna till lite men han rörde inte en min (gick inte ens framåt ett steg när de hände) otroligt....är så stolt över honom...sen när jag kan köra han ev utan ledare och han kan tömmkörningen mkt bra så ska han få vila från det. duktig pojke...

Gullan86 skrev:
sen när jag kan köra han ev utan ledare och han kan tömmkörningen mkt bra så ska han få vila från det. duktig pojke...

Tycker du har en väldigt vettig inställning till din häst, som skyndar långsamt. Och GRATTIS :bump: till första åkturen, visst är det en obeskrivlig känsla när allt fungerar och man har gjort det "själv"! Kom bara ihåg att det är nästan lika lång väg kvar när man spänt för första gången (men det tror jag du gör)!

tack=) och ja det var verkligen underbart att det gick så bra o som du säger man har ju gjort det själv...jag kan inte fatta att ett flyktdjur går med på att dra nånting som den sitter fast i sig bakom...så bara det beskriver väl hur jag går framåt med inkörningen...alltså inte tar det för givet att hästen nu e inkörd lr nåt...haha han e bara förspänd...och jag ser detta som att hästen nu visat att den kan dra en vagn några meter som när man rider in en häst att den kan ha en ryttare på ryggen(acseppterar det) för tillfället men inridningen e ju så mkt mer..

men är hästen väl inridnen så har man ju fått lite saker till godo iallafall som att styra halt smackning o allt det.

men nu kommer utbildningen(och ja såklart ennu mera vänja vid vagn)=).

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
663
Senast: Hermelin
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trädgård & Växter Vi har en hagtornshäck som har dragit mot det omedgörliga. Vi står nu inför att ta ner den rejält. Tror ni att det kan fungera och få en...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: monster1
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka