doleron

Trådstartare
har lite funderingar på att ev betäcka mitt sto nästa år och har kikat lite på bross.
har dock bara sett bilder på honom och tyckte han var snygg
finns det någon som vet mer om honom och hur hans avkommor blir?

Sv: bross 172

Bross är ju 22 år gammal i år och har enligt Blå Basen 23 avkommor efter sig, eftersom han står lite avigt till så har han väl haft lite svårt att få ston.

Av de avkommorna har han 2 stycken godkända hingstar efter sig, Ronjas Ben Hur som står i Småland och har betäckt en hel del ston, lämnar som jag kan se det en hel del gråa avkommor. I år visas en hingstavkomma 2, 5 år på vår hingstpremiering.

Den andre heter Ritus Titus och är född och står i Värmland. Ritus har ett mycket förvärvningssäkert möderne, men är inte tillgänglig i avel varje år, han har troligen inte haft så mycket ston att det lönat sig att lösa licens. Han tävlas i körning och har bl.a deltagit i fjordhästSM i precision så sent 07.

Ett diplomsto har han lämnat och detta heter Ronjas Bross-Nydelig, belönat med 5x8 p.

Tävlat har även Gameboy (hoppning) och Blanka (främst dressyr). Det är bara att kika in på SHs Blå Bas så kan du själv bläddra runt bland hans avkommor och läsa exteriörsiffror etc.

Vid en snabbkoll så ser man att hans svagheter är rastypen och gångarterna, detta speglar sig också på avkommorna. Till plussidan hör väl att han kan och har lämnat både grå och vit avkomma.

Jag tycker att du skall ta dej en funderare på ditt stos svagheter och förtjänster och välja hingst därefter, ta sedan hingstkatalogen till hjälp och välj ut lite kandidater som skulle passa, och ta dej sedan tid att åka runt och titta på dina tilltänkta kavaljerer. Blå Basen är också ett ypperligt uppslagsverk där man lätt kollar vad det blivit av hingstarnas avkomma.

Lycka till med din planering, jättebra att du är ute i god tid!:)

Nyfiken... Vilken av hans avkommor är vit? Med tanke på Bross härstamning kan han inte lämna vit själv, utan det måste vara stoet som har anlaget. :)

22 år, hej bara! jag som tyckte han stog bra till, rätt nära mig ;)

jag har bara kollat runt väldigt väldigt löst än, men tack för blåbasen tipset
ska även ringa fjordhästföreningens avelsråd också eftersom jag har noll koll på hingstar :idea:

skulle ju vara kul med ett musblackt föl, men det är absolut inget jag har som krav, ser det mest som en bonus bara :D

ja jag har ju rätt mycket att lära mig så det är ju lika att börja i tid!

Ja, det är stoet som är vitt, det är om jag inte missminner mig de som heter Sophia eller Beata eller något liknande.

Bross har dessutom en halvbror hos samma hingsthållare som heter Almin och denne är vit (mödernet).

Jag tycker att du lagt upp en bra strategi, avelsrådet är till för att ge oberoende hjälp! Skulle vara roligt att veta vad det är för stam på ditt sto, är hon premierad eller har hon haft föl förut?

Visst är det trevligt med en annorlunda färg på fölungen, men hellre en snygg "vanlig" ljusbrunblack än ett föl med sämre exteriör och grå, vit eller röd färg!

ja jag tittade på almin också, men tyckte han såg lite grov ut, kan ju vart vinkeln också iof. är ute efter en lite mindre modell på hingst

min är e: pärla u: borant
hennes mamma var en av dom första hästar jag red på :) pappan har jag aldrig träffat
hon har haft föl innan jag fick henne som dock var väldigt oplanerat. det är en fjord-varmblodskorsning som jag är rätt säker på heter peter pan. men jag har ingen aning om vad det blev av honom eller vars i världen han finns.
nej hon är inte premierad

hihi ja dit kommer det nog ringas hejvilt så småning om. bättre be om råd och hjälp av dom som kan än att chansa själv.
vill ju givet ha en bra häst hellre än en snygg!

Eftersom Kajsa Kavat har en icke godkänd far, så kommer hennes avkomma att få vita papper. Dessutom har hon för kort stam enligt de nya kraven, fem generationer är det som gäller.

Vad är det som gör att du vill ta föl efter just henne? Vad är det som du tycker att hon kan tillföra fjordrasen? Jag rekommenderar dig att istället köpa en fölunge, alternativt låna ett renrasigt avelssto som har de meriter du önskar.

Om du väldigt gärna vill ha ett grått föl, så är det enklaste att helt enkelt köpa ett. Då kan man dessutom välja kön, förväntad storlek och i viss mån härstamning. :laugh:

Ja, det är stoet som är vitt, det är om jag inte missminner mig de som heter Sophia eller Beata eller något liknande

Beata är vit, men enligt blå basen har hon bara fått en dotter, Sophia, och hon är gulmusblack, dvs ser grå ut. Vet du av fler föl? :laugh:

Sophia har i sin tur fått två vita föl efter Magi och Fyndig.

mig gör det inget att fölet får ett vitt pass.
jag vill ha ett föl efter henne för att hon har ett fantastiskt psyke, är lugn och stabil i alla situationer. om jag bara hittar rätt hingst till henne tror jag att det kan bli ett riktigt toppenföl.

som jag skrev tidigare är det inget måste att få ett grått föl. skulle självklart vara kul, men jag vill som sagt hellre ha en bra häst än en snygg

Sophia har fått ett vitblackt föl 2007 som är efter Sindarve Magi och avkomman efter min Fyndig som föddes 2008 är grå!! ;)
Sen har hon för några år sedan fått ett stoföl tillsammans med en isabellfärgad islandshingst,hon är vackert mörkgrå :D

Nu får jag ta mig själv i håret! :devil:
Glömde ju alldeles bort Ahrvid,så det är helt korrekt att Sophia 3324 har fått vitblacka avkommor med Magi & Fyndig!

Kryper skammset in i skamvrån,hur kan man glömma bort en föle som föddes här hemma i beteshagen!:mad: :cool:

Haha, vilken tur att du hann in och rätta själv. :p Men det är inte ovanligt att glömma härstamningen på vissa föl, snarare en ganska vanlig företeelse i föreningen. ;) Du skall höra Pinge när han är igång och försöker få ihop fölen i hagen med härstamningen. :rofl:

Nu får jag ta mig själv i håret! :devil:
Glömde ju alldeles bort Ahrvid,så det är helt korrekt att Sophia 3324 har fått vitblacka avkommor med Magi & Fyndig!

Kryper skammset in i skamvrån,hur kan man glömma bort en föle som föddes här hemma i beteshagen!:mad: :cool:

Skönt att det finns fler förvirrade :D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka