Broskador..

T

tya

Min häst blev i höstas op för broskador och "smågrus" i inre knäleden på v bak,skall nu skrittas igång:banana:Skall kollas upp i maj igen av vet.
Prognosen har sett mörk ut,så jag är ju glad över att det gått så här bra,nu undrar jag om ngn haft liknande skada på sin häst?,och hur resultatet då blivit.

Sv: Broskador..

Brosk-skada menar du? Hur uppkom det?

Jo,jag menar brosk-skada,förmodligen har min häst gjort sig illa i hagen,sprungit och kanske gått omkull,tidigt i höstas kände jag att hon stod emot lite i både trav och galopp i v varv(allmänt trött).Vet tror att hon hade ngn lite inflammation som blev "boven" till det hela,men det är bara vad de tror.Dessutom hade hon lite förändringar på benytan,men det skrapades bort,liksom det förstörda brosket.

Jag har under mitt liv med hästar träffat på 3 som har opererats för sprickor i brosket på knäna.

Häst nr1: Stor halvblodsvalck som de slipade brosket på på ena bak. Han hade 50-50 prognos. Längre konvalecens och långsam igångsättning, men är fortfarande 6 år senare fullt frisk. Har behandlats för knäledsinflammation en gång efter igångsättning efter lite för lång sommarvila.

Nr 2: Unghäst med otrolig mekanik bak. Sent slutna tillväxtzoner var här en stor bidragande orsak. opererades i båda bak, brosket var inte fint:eek: Han har inte hållit för hårt arbete utan är såld som promenadhäst vilket fungerar utmärkt.

Nr 3: Helsyster till ovanstående. Slipad i ena bak, med mycket god prognos. Har efter det fått föl och är nu riden i ett halvår utan problem.
Undrar lite om det är stoet eller hingsten som gett dom problemen. De har hela tiden sett väldigt klara ut i sin utveckling och inte blivit hårt belastde. De har dock vid ridning alltid haft bakbena under sig i allt arbete inklusive övergångar, går liksom inte att få dem till nåt annat. Halvsyskonen har varit problemfria:angel:

Jag har förstått det som att första igångsättningen är den kritiska. Klarar dom det så brukar de hålla fortsättninsvis.

Jag har under mitt liv med hästar träffat på 3 som har opererats för sprickor i brosket på knäna.

Häst nr1: Stor halvblodsvalck som de slipade brosket på på ena bak. Han hade 50-50 prognos. Längre konvalecens och långsam igångsättning, men är fortfarande 6 år senare fullt frisk. Har behandlats för knäledsinflammation en gång efter igångsättning efter lite för lång sommarvila.

Nr 2: Unghäst med otrolig mekanik bak. Sent slutna tillväxtzoner var här en stor bidragande orsak. opererades i båda bak, brosket var inte fint:eek: Han har inte hållit för hårt arbete utan är såld som promenadhäst vilket fungerar utmärkt.

Nr 3: Helsyster till ovanstående. Slipad i ena bak, med mycket god prognos. Har efter det fått föl och är nu riden i ett halvår utan problem.
Undrar lite om det är stoet eller hingsten som gett dom problemen. De har hela tiden sett väldigt klara ut i sin utveckling och inte blivit hårt belastde. De har dock vid ridning alltid haft bakbena under sig i allt arbete inklusive övergångar, går liksom inte att få dem till nåt annat. Halvsyskonen har varit problemfria:angel:

Jag har förstått det som att första igångsättningen är den kritiska. Klarar dom det så brukar de hålla fortsättninsvis.

Hästnr 1 stämmer in på min,och igångsättningen har än så länge gått bra,bara att hålla tummarna:)

Det där var intressant! Hur menar du då? Hur hade vilan för koppling till inflammationen? *nyfiken* :)

Min häst är opererad för broskskada i bakknä och han måste enligt vet har mkt muskler i bakdelen för att ha så bra förutsättningar som möjligt. Skulle ju kanske kunna vara samma sak med den hästen?

Min häst har måttliga broskskador som nyligen upptäckts. Hon fick behandling 2 gånger innan detta uppdagades. Har för ca 3 veckor sen fått börja galoppera henne smått, ska på åb om ca 3 veckor igen för att se om hon fortfarande är ohalt. Om inte antar jag att det blir operation eller utdömning för henne :(
Ska försöka muskla hennes bakdel nu med.

TS du vet ju redan om allt men ja drar det ändå så får ja prenumeration på tråden med för ska bli intressant att höra andras historier. Gärna SOLSKENShistorier nu! ;)

Min häst har måttliga broskskador som nyligen upptäckts. Hon fick behandling 2 gånger innan detta uppdagades. Har för ca 3 veckor sen fått börja galoppera henne smått, ska på åb om ca 3 veckor igen för att se om hon fortfarande är ohalt. Om inte antar jag att det blir operation eller utdömning för henne :(
Ska försöka muskla hennes bakdel nu med.

TS du vet ju redan om allt men ja drar det ändå så får ja prenumeration på tråden med för ska bli intressant att höra andras historier. Gärna SOLSKENShistorier nu! ;)

De går bra det;)
Jo,massor av solskenshistorier vill vi höra.

Hmmm vet inte om jag vågar skriva i den här tråden om ni vill höra solskenshistorier....min förra häst hade broskskador i ena bak...opererades och allt gick bra...tyvärr hade hon gått så länge och haft ont att att hon felbelastat även andra bakbenet...hon fick återkommande knäledsinflammationer på båda bak och kunde till slut inte skritta utan att halta...trava gick överhuvudtaget inte.....(utan ryttare så klart..) så min lilla häst fick vandra vidare i höstas efter fem års kämpande....
Hoppas därför på att andra kan berätta lite muntrare historier....

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka