D

Dressyrbrud

Jag har en ponny på 18 år, som jag misstänker har fått bronkit. För ett år sen blev han dammallergiker pga för dåligt hö, och vi fick medicin för det och order om att blöta höet innan varje "måltid". Medicinen funkade men inte höet, blev till att köpa hösilage. Då blev han bättre i några månader, men sen värre igen. Han har nu gått ute dygnet runt nu på sommaren och bara tagits in i stallet för borstning, sadling.
han har näsborrarna helt uppspärrade och nästan som väser ut luften, har läst lite på internet om bronkit men inte hittat så mycket, mer än att dem kan bukandas och få kvickdrag? Låter som om han har extremt tungt att andas utan medicin. Kvickdrag vet jag inte ens vad det är?
när man är ute och rider så är han pigg, såfort man kortar tyglarna och busar som vanligt, gör luftsprång i galopperna, studsar och far. Men såfort man släpper på tyglarna börjar han "väsandas" igen.. Tips? kan det vara bronkit?

Sv: Bronkit?

Kan vara bronkit men ring vet. direkt!!

Som du beskriver så mår hästen väldigt dåligt...:crazy:

Liknande trådar

Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Corax
·
Hästvård Förra hösten fick våran Shetlandsponny diagnosen allergisk bronkit. Han hostade mkt och fick medicin. Han blev bättre och sedan helt...
Svar
10
· Visningar
1 499
T
Hästvård Det här med hästar som hostar är ju ganska vanligt. Men vad beror det på? Jag har en D-ponny vallack som blir 8-år. Har haft honom...
Svar
4
· Visningar
3 973
Senast: Titely
·
Hästvård 2 ggr under sommaren har jag fått ge min valack ventepullmin + Fabrol sista gången fick han även sulfa .Han bukandades kraftigt Han...
Svar
17
· Visningar
1 379
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30