F

flinetrollet

Jag har en häst som fått diagnosen Bronkit. Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av sådana hästar. Sen undrar jag om era Bronkithästar står i stall eller går på lösdrift. Min veterinär tyckte att min häst skulle gå på lösdrift. Problemet är att vi inte har något lösdrifts stall här hemma. Sen tror jag inte att min häst skulle trivas på lösdrift heller för han tycker att det är så himla skönt att komma in och sova. Fast jag har ju aldrig provat, men jag känner honom ganska väl efter 8 år. Sen undrar jag en sak till. Om det skulle vara så att vi kan fixa en utebox eller lösdrift åt honom och han inte trivs, vad är då värdigast för honom? Att stå inne i ett kallt stall och trivas men kanske få ett kortare liv eller att stå ute och vantrivas men få ett längre liv? Vi har bra luft i stallet och han har aldrig varit hostig på vintern när han stått inne. Jag vill att min häst ska få det bra liv resten av hans liv och förhoppningsvis i många år till. Han är nämligen helt underbar.

Sv: Bronkit

Min häst fick bronkit i vinter/våras. Han blev jättedålig en dag när jag red, med andnöd och så. Innan dess hade han inte visat ett enda symtom. Fick kortison, ventipulmin och fabrol, och massa biverkningar. :crazy: Hur som helst, han fik då börja äta endas hösiage och vara ute så länge det bara gick. Efter första "anfallet" dröjde det nog ca 3 månader innan han började visa symtom, som då hosta och väldigt frustande. Fick en till kur med fabrol och sen dess har han gått utan medicin. Vi var inne 3 eller 4 gånger och gjorde endoskopi och det blev bättre och bättre. Han har gått ute hela sommaren och jag har kunnat rida precis som vanligt. :)

Gjorde nytt endoskopi i Måndags och det visade rätt bra, dock lite slem så nu har jag fått en andningsmask med astmaspray som jag ska använda vid behov (vilket inte är nu) och så ska han få en till kur slemlösande.

I Höst hade jag tänkt mig MYKCE utevistelse ev. utebox, får se vad vi fixar till och så bara hösilage. Det känns även skönt att ha andningsmasken om det skulle behöva.

Hur har din häst sjukbild sett ut? Vad för symtom med mera? Mediciner?

Hoppas du förstod nått av mitt luddiga inlägg, fråga annars eller PM:a.;)

Min häst blev också riktigt sjuk i våras. Då fick han också Fabrol + att jag såg till att han fick gå ute så mycket som möjligt. När han fick medicinen så blev han bättre som tur var. Jag släppte honom på bete så fort som möjligt. Den veterinären som kollade på honom då sa att jag skulle höra av mig om han inte blev bättre för då skulle han få cortison. Det behövdes som tur var inte den gången.
För ett tag sen så åkte han på hosta igen synd nog. Man ser att han har en jobbigare andning än min andra häst. Jag tror att det beror på att det varit så tort och dammigt i hagen nu på slutet. När jag bytte hage verkade det som han blivit bättre. Nu den sista veckan har han faktiskt inte hostat alls, sen jag bytte hage.
I torsdags så var jag iväg till veterinären ock kollade upp honom. Där gjorde dom endorskopi + lyssnade på lungorna och kollade andningen. Han hade inte så mycket slem i lungorna, men andningen är påverkad.Vi ska prova att ge fabrol igen med samma dos som förut eftersom det hjälpte då. Om inte det hjälper så ska han få cortison. Sen skulle vi se efter det om någon annan behandling behövs.
Min häst har hostat lite grann om vårarna, men inte så mycket att han behövt medicin utan det har gått bort av sig själv. Han har aldrig haft hosta på vintrarna.
Veterinären sa även att han kunde vara pollenallergiker och det kan ju stämma med att han blir dålig på vårarna.

Jag hade en bronkithäst för några år sedan. Hon var också en häst som trivdes med att komma in i boxen och sova. När bronkiten konstaterades öppnade vi upp en dörr från hennes box ut till hagen så hon kunde gå ut och in som hon ville. Vi bytte från hö till hösilage/ensilage. Så småningom blev det lösdrift för alla hästarna i stallet och min innekära häst förvandlades till en uteälskande häst som inte ville bli uppstallad alls.
Att gå på lösdrift innebär ju inte att hästen inte kan komma in och sova under tak utan att den väljer själv när den vill uppsöka skydd.
För henne blev det räddningen - hon var symptomfri resten av sitt liv utom en kort perid varje sommar då hon reagerade på ett visst pollen.

Du kan naturligtvis prova med alla tänkbara miljöåtgärder och behålla din häst i stall. Jag skulle dock rekommendera dig att låta honom vistas ute i hage så mycket som möjligt!

Miljöåtgärder; torv (verkar dammigt, men dammpartiklarna är så stora att de fångas upp av cilierna i de övre luftvägarna och transporteras ut, ofarligt), hösilage/ensilage eller "badat" hö av mycket god hygienisk kvalitet, blötlagt kraftfoder, ventilation i boxväggen (t ex runda, borrade hål alldeles nere vid golvet/bädden - här nere är ofta ventilationen dålig även om den fungerar fint uppe i "huvudhöjd" - och hästen står ju ofta med skallen i backen och tuggar), aldrig borsta någon häst inne när den sjuka hästen befinner sig i stallet, aldrig mocka, sopa, slänga ner hö el dylikt när den sjuka hästen befinner sig i stallet mm.

Om hästen inte uppvisar några symptom under stallperioden är det ju förövrigt inte ett problem med box kontra lösdrift.

Du säger att du vill ge din häst ett värdigt liv. Jag har sett många hästar i terminalstadiet av COPD - den ångest dessa hästar upplever är så långt ifrån värdighet man kan tänka sig. Att lida av andnöd är enormt plågsamt, fysiskt och psykiskt. Idén att låta hästen leva ett kortare liv i stall trots att sjukdomen förvärras tycker jag alltså är fel - det är inte värdigt att få mer symptom pga miljön, möjligen om ni lyckas medicinera bort symptomen och väljer att avliva så snart medicinerna inte räcker till. Men det verkar ju onödigt, bättre med en sur häst i lösdrift en kortare period (de vänjer sig!) och ett långt friskt liv!

Hoppas det ordnar sig!

Fick hem en vanvårdhäst för ett antal år sedan. Den stackaren var full av diverse åkommor.. Efter en tid så var de flesta åkommorna borta. Dock kvarstod en envis hosta hos hästen trots utevisstelse dygnet runt.
Veterinären konstaterade kronisk bronkit...

Jag valde att ta bort honom efter en tid. Hästen var levnadsglad och ville gärna busa. Men klarade bara av att skritta. Så fort han ökade takten det minsta så kom hostningarna.... Det var mycket plågsamt att se honom och han var inte lycklig...

Det slutade med slakt här hemma på gården.

Vi har diskuterat olika saker hur vi ska gå tillväga. Vi har kommit fram till att han ska få gå på lösdrift, men fungerar det inte så tar vi in honom. Jag tror också att han kommer att vänja sig vid det. Som sagt var så älskar jag den här hästen väldigt mycket och kommer aldrig att göra någonting som skulle vara plågsamt för honom. Orsaken till att han blev dålig är att vi fick hem ett hö som inte var bra. Jag kaserade höet så fort vi märkte att det var fel på och han fick inte mycket av det. Det konstiga med höet var att det varken dammade eller luktade illa, men dåligt var det ialla fall.
Veterinären sa att dom flesta bronkit hästar blir helt symnomfria om dom får rätt behandling.

Om man bara tar symptomen på allvar och rättar till felen i miljön, i ert fall det dåliga höet, så brukar de flesta hästar kunna leva ett helt normalt liv. Visserligen kvarstår ofta en ökad känslighet, men det får man som hästägare lära sig att parera!

Visst är det märkligt att även till synes fint hö kan vara angripet av mögel. Men så är det, tur att ni upptäckte det i tid!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 875
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 462
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka