Bronkit - vad kan vara orsaken?

R

Rosie82

Dessa förändring har skett:
1. För två månader bytte ponnyn stall (ett annat stall på gården).
2. Bytte till annat spån i boxen för ca 1 månad sen.
3. Börjat få krossad havre för ca 6 veckor sen.
Ponnyn började hosta lite för ca 2 veckor sen. Pratade med en veterinär nu ikväll som misstänkte bronkit och första rådet var att byta tillbaka till andra stallet igen så det tänker jag göra imorgon. Vad av de tre ovanstående förändringarna kan vara orsak till hostan? Någon som har någon erfarenhet att dela med sig?

Sv: Bronkit - vad kan vara orsaken?

Alla tre kan vara orsaken - olika stall har olika luft och partiklar i luften.
-Spån är i sig allergiframkallande för både människor & hästar ("sågverks-lunga") - men olika partier kan vara olika dammiga - vattna gärna i boxen - och/eller byt till torv, papper eller liknande.
-Om du ger den krossade havren torr - så är den oxå dammig....
Lycka till!

tja... beror ju på... hur är luftventilationen i det nya stallet motför i det gamla? det nya spånet är det dammigare än det gamla? går hästen ute lika mycket på dagarna som tidigare?

Det kan ju vara en kombination av dessa tre oxå... När man byter stall om så bara på gården så har ändå stallen olika luft även om man själv kanske inte lägger märke till det särskilt mkt..
Spån kan ju vara dammigt, något bättre är det ju om det är dammsugat spån osv.. det du kan göra är ju att ta en vattenkanna och vattna över spånet, eller byta till halm, papper eller dylikt.
När man ger hästar foder som är krossat som i ditt fall havre så uppstår det ju även damm i maten där som kan irritera slemhinnorna hos hästen.. du kanske kan blöta kraftfodret?

Har själv en hosthäst. Stallet är oerhört viktigt dvs att miljön är så dammfri som möjligt. Högt i tak och god ventilation är superviktigt. Min häst står på spån men jag har märkt att det kan skilja ganska mycket mellan olika spånsorter. Blöt havren och höet (om det är torrt). Byt tillbaka till stallet där hästen mådde bra. Lycka till!:)

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 196
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 857
Senast: Twihard
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V