Bronkit problem

D

dodge

Undrar om det är någon som vet någon ört eller mirakelkur som kan hjälpa bronkit hästar? Har ett sto som har kronisk bronkit men är inte dålig just nu,hon var dålig förra vintern och fick medicin,tänkte bara om det finns något förebyggande man kan ge till henne?

Sv: Bronkit problem

Mirakelmediciner finns det ont om, då skulle inte det vara så illa att ha bronkithästar...
Och vad du ska göra för henne beror ju helt på vad det är hon reagerar på.
Min mosters häst blev sämst på vintern, bodde vid havet och den kyliga fuktiga luften var döden för henne, min tant däremot mår riktigt bra nu på vintern, frisk klar luft, hon är tom ridbar. Min reagerar framför allt på pollen av olika slag så jag misstänker att det inte kommer att gå så bra till sommaren.

Vissa hästar blir ju bättre i lösdrift, andra på ensilage osv osv
Bara du vet ju vad du har för möjligheter att göra hennes liv lite lättare, men bra luft och inget damm i maten är ju en grund för att det ska funka.

Hoppas att din bronkithäst mår bra så länge det går, låt henne sen gå vidare när det inte funkar längre...
Men mirakel.. det tror jag inte på... :cry:

Hejsan vi har också en ponny som har bronkit,men som varit symtom fri i flera år.Det viktigaste är att man förebygger dvs är ett steg före.Eftersom flera hästar i stallet har samma problem gjorde vi så här vi öppnade upp fönster och stall dörr vi släppte ut dem tidigt på morgonen och tog in dem sent på kvällen oavsett väder,vi bytte ut höet mot hösilage,vi har ingen halm eller något som dammar nere i stallet.Frisk luft är A och O för en bronkit häst.Jag har provat en massa örter men ingen som jag märkt någon märkbar effekt på.Lycka till!!

Jag har en ponny som har kronisk bronkit. Jag ger just nu en kur med pepparmynta, salvia och lakritsrot. 2msk/dag tills det är slut.Då köpte jag 0,5kilos påsar och blandade allt. Verkar funka :smirk:

ställ den på lösdrift eller ute box

Mycket utevistelse

Torv istället för spån

Ensilage istället för hö

sopa inte runt hästen

rid inte i ridhus om det inte har blivit vattnat precis

Hon visar inga som helst symptom än så länge,hon står på spån äter hösilage,blöter krafftfodret.går ute mellan 06-22 har öppet dörren i stallet.Sopar aldrig stallgången när hon är inne.Strör aldrig när hon är inne+ingen annan i stallet använder halm för hennes skull.Genom snälla och förstående stallkompisar man har va? Finns det något mer jag kan göra för denna häst? Hon är hopphäst men jag startar henne bara på utomhus tävlingar för jag är livrädd om henne.

Min travare har haft kronisk bronkit i 12 år... är 26 idag. Tyvärr blir detta värre med åldern och jag har provat det mesta ( allt som nämnts tidigare med stallmiljö, ensilage, blött foder) Har provat flera olika hölsokost preparat och har äntligen hittat ett som ger resultat. Det heter Breath Clear och säljs på EKO-hallen (åtmindstone i Halmstad) Det innehåller bla eucalyptus och anis mm som är välgörande för andning och svalg. Blandas i kraftfodret. Jag har gett det i ett år nu. Skadar kanske inte att prova???

Min häst har bronkit, han får ett örtpreparat som heter Breathe Free från Dodson&Horrell, och det hjälper honom jättemycket.

Hejsan Jag har en ponny som har väldiga problem med andningen och har haft det dom 2- 3 sista åren. Hon är nästan jämt tungandad men trots det pigg och glad. Hon verkar inte må särskilt dåligt av det. Förra vintern stod hon ute dygnet runt men andingen blev fortfarande inte bättre.. Nu står hon inne och det har varken blivit bättre eller sämre.

Vattnar hennes hö ordentligt varje gång hon ska äta, kan tyvärr inte ge henne hösilage eftersom att hon får fång. Riktigt dålig kombination!

Nån som har något tips på vad jag kan göra/ ge henne som jag kanske inte har tänkt på? Hon har ätit medicin vilket inte hjälper särskilt mycket. Hon rids inte heller.

M

Kika hit tjejen!

Gud vad min vän led av sitt kroniska bronkit.
Hon pep då hon anades, tunga tunga andetag och hostade något enormt.
Det var värst på vintern och kom i perioder, men de perioderna varade länge.
Jag var så ledsen och förtvivlad, hemskt att se sin vän lida på det viset.

Nu ska jag ge dig mina tips eftersom vi lyckades få bort detta (eller ja få bort och få bort hästen har ju alltid kvar det men sköter man det rätt så kommer inte symptomen fram)

Damm är farligt!
Får hon i sig damm då kommer symptomen lätt och på vintern äter de som sagt hö (damm) därför måste man vara noga med att ha det blött helst ett dygn innan man ger det eller det bästa är hösilage som jag hade åt min tös.

Borsta henne inte inne utan ute, i stallet dammar det omkring även om vi inte ser det..tyvärr.
Stallet ska vara rent! Inte damma, jag tog alltid vattenkannan, fyllde den med vatten och snurrade runt med den i stallet så vattnet flög överallt, bara för att dammet skulle lägga sig.
Var noga med rena krubbor och hinkar.
Skulle man byta spån så brukade jag vattna detta med så det nya inte dammade upp sig.

Hon gick på kortioson, ja mediciner för hennes bronkit, men det hjälpte bara för ett tag.

Du sökte efter ett mirakel.
Alger, alger har hjälpt många djur med svår andning o.s.v.
http://www.alg-borje.se/main_frame.asp
Detta gav jag min vän..Carrageen (eller hur de stavas) finns att läsa mer om det på sidan.
Vet inte om just DET funkade men jag tror det hjälpte en del av besväret.
Många har ju hurrat för detta och jag tycker du ska testa det.
Finns även alger för eksemhästar!

Men som sagt är det viktigast att låta dammet vara borta från hästen!
Det är ju även bra att låta de röra på sig så de får upp slemmet i halsen, ibland kunde jag se någon slemklick i krubban som vännen hade hostat upp, det är ju bra!
Men sedan måste man tänka på hur bra skick de är, är det så dåligt att de knappt kan andas alls, då kanske man ska ta det lugnt med rörandet, jag vet inte så mkt om det.
Min vart iaf lite bättre om hon fick röra på sig, men det var som sagt perioder!

Mögel
ger såklart bronkit men det brukar man vara uppmärksam om det mesta.

Nu är hon såld men vad jag har hört av nya ägaren så har inga symptom visats.

Lycka till och fråga gärna om det är annat du funderar över!

Hejsan Jag har en ponny som har väldiga problem med andningen och har haft det dom 2- 3 sista åren. Hon är nästan jämt tungandad men trots det pigg och glad. Hon verkar inte må särskilt dåligt av det. Förra vintern stod hon ute dygnet runt men andingen blev fortfarande inte bättre.. Nu står hon inne och det har varken blivit bättre eller sämre.

Vattnar hennes hö ordentligt varje gång hon ska äta, kan tyvärr inte ge henne hösilage eftersom att hon får fång. Riktigt dålig kombination!

Nån som har något tips på vad jag kan göra/ ge henne som jag kanske inte har tänkt på? Hon har ätit medicin vilket inte hjälper särskilt mycket. Hon rids inte heller.

M

Jag tror knappast hon mår bra av att inte andas korrekt även om du kanske inte ser det.
Jag har själv allergi, astma och det värsta som finns är när man andas dåligt.

Synd att hon får fång, aldrig hört talas om att de får fång av silage, men blöter du höet 1 dygn före?
Du kan ju läsa mina tips som ja skrev ovanför detta inlägg.

Min häst har bronkit, han får ett örtpreparat som heter Breathe Free från Dodson&Horrell, och det hjälper honom jättemycket.

Hmm intressant, aldrig hört talas om! Vad bra att jag fick reda på det =)!
Många som verkar använda det i denna tråd..flytande då eller något slags foder?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V