Bronkit och utebox

Sv: Bronkit och utebox

Säg det till min hästs luftvägar. Han var ganska dålig i vintras, men har successivt blivit bättre sen bädden togs bort, och nu är han i princip symtomfi. Jag visste redan innan att han är känslig mot ammoniak, även om jag trodde att det kanske skulle fungera i utebox. Han klarar ej att vara i stall med permanentbädd överhuvudtaget, han får som astmaanfall.. Och det stallet har ändå högt i tak och väldigt bra ventilation (och ja, det är kalkat i botten). Har även blivit starkt avrådd av veterinär att ha min häst på permanentbädd, just på grund av ammoniakångorna.

Dock är min häst betydligt känsligare än genomsnittshästen. Jag säger inget illa om nån använder bädd, däremot kan det vara ett tips att testa att ta bort den om hästen har märkbara problem med luftrören.

Haha, nej, han får sova direkt på betongen! Nejdå, bara skoja! Han står på rejält med spån! =) Men allt kiss och bajs mockas ut varje dag.

Det pågår ett arbete med att göra torvbrytning mer miljövänlig och här kan man läsa om detta:
http://www.torvproducenterna.se/fornybart/2004-2/Fornybart 3-5.pdf

Sen kan man ju se ännu fler fördelar med att använda torvströ: Det blir lättare att bli av med gödselstacken - jag vet en som t o m får betalt för sin torv/gödsel när han säljer till en champinjonodlare.
Gödselstacken blir mindre än om man använder halm.

Spån är förresten inte så miljövänligt det heller.....

Immer

Jag säger inget illa om nån använder bädd, däremot kan det vara ett tips att testa att ta bort den om hästen har märkbara problem med luftrören.

Tänk så olika det kan vara :cool:
Min häst stod på växelströbädd av halm när hon blev sjuk för två år sedan. Det var högt i taket i stallet och mycket bra luft, men tyvärr var hagarna så dåliga att hästarna nästan inte alls fick gå ute :mad:

Jag flyttade henne till utebox med permanentbädd av torv - och hon blev i princip symptomfri. Nu bor hon inne sedan ett par månader och har fortfarande permanentbädd och det fungerar bra. Dock har vi mycket god luftväxling i stallet och hästarna är ute minst 12 timmar.

Immer

Hej av egen erfarenhet vet jag eftersom min egna ponny har bronkit(men är nu symtom fri)Om du ska andvända halm vilket jag egentligen inte rek. till en bronkit häst så är vete halmen den absolut bästa,många hästar är allergiska mot korn och havre halmen är svårare att hålla hygeniskt bra.Mitt råd är låt din häst stå på torv,det är kanon bra.Jag önskar dig all lycka till.

Min ponny tål inte damm och hans uteboxgranne har bronkit, båda står på torv bädd med kalk i botten eller "stalosan F" (tror det heter så finns på granngården). Fungerat alldeles utmärkt, båda håller sig hostfria. Men som man har kunnat läsa i tråden så skiljer det mycket men jag tycker absolut att du ska prova torv. Men jag gillar inte den som granngården säljer utan vi köper av en firma istället, det är grå plast på balarna utan något tryck. Lycka till!

Halm är inte att rekommendera över huvud taget till en häst som har känsliga luftrör. Tror snarare det var bytet från halm till torv som gjorde susen, inte bytet från växelströbädd till permanentbädd.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 120
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Sleepy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 775
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit