Bronkit hjälp!

Andorra

Trådstartare
Finns säkert trådar redan men jag har inte tid att leta igenom alla. Tjejen som köpte min förra häst ringde och nu har hästen fått bronkit. Hästen hade det för 8 år sedan (17 år nu), jag hade hästen i 4 år och då hade hon inga problem med det. Nu vill tjejen ha tips om vad hon kan göra. Hästen har fått ventipulmin, fabrol (stavning?) och nu även cortison.

Vill ha tips på annat man kan testa att ge för att under lätta det för hästen. Hennes hovslagare tycker att hon ska avliva den men det verkar lite drastiskt och det ska väl hovis inte styra.....

Vet det här med mycket utevistelse, kallstall, dammfritt osv men har ni andra tips och erfarenheter så är jag mycket intresserad av dom.

Sv: Bronkit hjälp!

VARFÖR har bronkiten plötsligt kommit tillbaka igen, tycker jag skulle vara första grejen att reda ut... Det måste nästan vara något i nya stallet som har utlöst det. Är det ventilerat, strö, hö/silage....?

Hästen har varit förkyld länge. När jag var och hälsade på upplevde jag stallet som luftigt. Står bara min gamla häst där och en shettis. Hon hade kaniner där inne med. Kan det påverka hästen?

Bronkit är kroniskt, hästen har alltså haft detta hela tiden men inte visat symptom.
Det jag snarare undrar är om säljaren upplyst köparen om att hästen har bronkit.

Min bronkit häst reagerar endast faktist på luftfuktigheten. Nu är det ju skitväder här i söder för bronkithästar. Brukar ha problem höst och vår men nu förtiden så är vintern värst eller ska vi säga avsaknaden av vintern. Min gammel gubbe går just nu på full medicinering av ventipulmin och är symptomfri på det. Det enda som fungear. I bland kan han dock även behöva kortisontableter i kombination med ventipulminet men det har jag inte behöva ännu i alla fall.

De jag vill säga ä att en avlivning känns ju väl drastiskt med tanke på att det troligen är det här skitvädret hästen regerar på. Hon får låta hästen ha en lugnare period och ha en lång och lugn uppvärmning om hon ska rida och hålla tummarna för att vädret ska bli bättre.
Alivning kan man fundera på om hästen utvecklar kvickdrag eller är å pass hosig året runt att man inte kan använda den som ridhäst. min är 29år och haft bronkit de senaste 20 åren med dåliga(så illa att jag trott att han ska kolavippen)och även helt syptomfria perioder.

Senast ändrad av en moderator:

ponnyn här som har bronkit fungerar bra när hon står på lösdrift med silage, havrehalm av god hygienisk kvalite i ligghallen och lagom med motion. nu får hon även en tinktur på timjan, anis och lakritsrot som har hjälpt henne mkt. så hon sluppit vidare behandlingar denna vinter (än så länge iaf.)

förra året åt hon dom "traditionella" kurerna med ventipulmin och fabrol som dock inte hjälpte henne tillfredsställande då (kameran visade en förträngning långt ner i luftstrupen) så hon ställdes på kortison kur, den första tog inte bort symtomen utan hon fick även en 2-a kur. det hela resulterade i fång med lindrig roteration runt om. dock visade hon inga "fångsymtom" (bara att hon rörde sig något anorlunda än "vanligt") men vi valde att röntga för säkerhetsskull då fång är en vääldigt vanlig biverkning på kortison. så va observanta...

tack vare att vi fick konstaterat det i ett tidigt skede och hon sattes på behandling direkt så hade roterationen gått helt tillbaks då hon röntgades några månader senare :D

förövrigt är det ju som chrysler skriver. bronkit är kroniskt.

Trots att jag hade hästen i fyra år så hade jag inte en aning om att den hade bronkit. Nu är det inte jag som sålt hästen till nuvarande ägare utan det har varit en ägare mellan men de hade dock bara hästen i 4-5 veckor. Ägaren innan mig hade dock haft problem av något slag en vinter och hästen hade då fått gå på lösdrift och blev därefter ok. Fick reda på det när jag undrade varför hästen hade ett sånt "norrlandstäcke" som var megafodrat. (Fick med det i köpet). Hos mig snorade och hostade hon aldrig under fyra år så jag tänkte aldrig på att hon skulle ha några luftvägsproblem. Var mer bekymrad för hennes bakben.

Nu vet jag inte om det är konstaterat av vet. om det är bronkit men eftersom den varit förkyld och snorig under hela vintern så har det kanske utvecklats till något kroniskt. Hästen har varit på klinik och de har varit nere i halsen och där finns en massa segt slem iaf.
Kan ju tänka mig att den här vintern har varit den sämst tänkbara för hästen i så fall.

Känner en häst som fick en örtmix som heter Breath Free som fick henne att bli helt fri från symtomerna! hästen fungerar nu som innan. Rids i såväl hoppning som dressyr och visar inga som helst tecken på bronkiten. Vetrinären sa att det var så allvarligt att hon troligtvis var tvungen att avlivas i vintras För ingenting hjälpte... Det är värt att prova!!!!

Pratat med ägaren idag efter det att jag skickat en massa tips som jag hittat här på Buke. Tror att den här Breath Free fanns med där.
Hon hade varit i hälsokost affären och köpt Kang Yang... fanns inte med bland mina tips. Hoppas att det fungerar men har för mig att det smakar sk*t. Tyckte att hon skulle prova tinkturen som finns på recept här på Buke och även den här Breathen. Hoppas min gamla pålle blir bättre. Känns lite taskigt när jag aldrig hade några sådana problem.

Hej! Har också en häst med känslig hals och skulle vilja prova Breath Free örtmix. Vet nån var man köper det? Har provat ge vitlökspulver men han vägrar äta det :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 810
Senast: Claraclara
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 764
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 466
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka