bronkit häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tintin_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 417
T

tintin_

jag behöver all hjälp jag kan få till min bronkit häst!!
Han har kronisk bronkit och jag tycker det är hemskt att se honom hosta och inte kunna andas. :cry:
Alla som har ngt som kan göra de bättre snälla skriv!

Sv: bronkit häst

det är "enkelt":crazy:
ta bort det som förvärrar symtomen.
det som oftast underlättar brukar vara att ställa dem på lösdrift (välventilerad drift) o sen fodra med hösilage o vattna ev kraftfoder...o sen hålla tummarna för att han itne utvecklar allergi mot gräsfrö o pollen...
lycka till.
sj håller vi på med en sån omställning...vår pojk mår mkt bättre nu, har inte hostat på 2 veckor :)

Han får blöttlagt hö och betforen e ju blöta.
Mockar och sopar och hanterar hö och halm osv gör vi när han e ute, och de har blivit bättre.
Men så fort jag sätter mig på honom så börjara han host :crazy:??

Min "lilla" kille fick bronkit förrförra vintern. Detta gjorde jag för att underlätta för honom:
*Kallstall ist för varmt. Alltid fönstret öppet.
*Minst 16 timmars utevistelse/dag
*Hösilage ist. för hö (funkade inte om man bara blötte det...) till båda hästarna
*Torv ist för spån eller halm, samma till båda. Halm bör man nog vara ytterst försiktig med då den hygieniska kvalitén ofta är svår att hålla god.
*Regelbunden motion. Om han står flera dagar i sträck blir han oftast lite sämre eftersom att inte får upp slemmet av att bara strosa i hagen.

Sen så ser jag alltid till att det är mockat och sopat en bra stund innan de ska komma in för kvällen. Ger även lite örtpellets och dom tycker jag funkar bra trots att de eg. är för hästar med "ätstörningar" (fick dom gratis...)

Precis som "busigdemon" skrev, ta bort allt som förvärrar. Hästen blir aldrig bättre av att bara äta en massa kortison, det hjälper bara för stunden....

Att stå i stall är mycket sämre för en hosthäst även ni inte sopar mm när hästarna är inne. Den behöver frisk luft hela tiden och ska endast fodras med hösilage samt blött kraftfoder.

Förresten, såg att du nämnde halm i ditt inlägg. Har du det som strö i boxen? Det är i så fall inte alls bra för en hosthäst. Torv eller pappersstrimlor funkar men som sagt lösdrift är det bästa.
En häst med kronisk bronkit kan bli helt syptomfri om den behandlas på rätt sätt. Först och främst, bort med hö och halm.

Du kanske först måste behandla det akuta stadiet, det behandlas med kortison i fodret alt. injektion enl. ordination.

Oftast beror bronkit på allergi mot damm och mögel.
Hästen kan inte bli frisk, men hållas symtomfri.

Lösdrift är suveränt, ha då inte halm i ligghallen.

Annars måste du stalla upp i ett mycket välventilerat stall, helst ska ingen annan i stallet heller stå på halm utan torv är att föredra, även spån är bättre än halm.
Tänk på att hästen inte mår dåligt av att ha ytterdörren på stallet öppen hela vintern, kyla är inte farligt för hästen.

Alltid blött foder, mocka o sopa inte när hästen är inne.
Låt hästen vara ute så mycket det går att arrangera.
Borsta av leran utomhus.
Håll hästen i god kondition, det ökar lungkapaciteten.

Har du inget eget stall så var beredd att flytta hästen till ett stall där det blir så bra för din häst som möjligt.

timjan, 1 dl om dagen. mkt täcken på så den inte blir kall.
funkar!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka