Bromsfälla - H-trap

gylle

Trådstartare
Någon som testat H-trap bromsfälla ? Kan den verkligen funka ? Varför skulle bromsarna välja "det" stora djuret och inte hästarna som uppenbart är större som står bredvid ? Går ju ut på att utrota dem men när de finns i tusentals lär man väl ändå inte märka någon skillnad, mister du en står det tusen åter det ordspråket stämmer ju väldigt väl in på blinningskrällena.
Dyr som pocker men skulle den genom något magiskt sätt verkligen fungera fullkomligt outstanding så vore det ju värt alla pengar i världen att utrota de jävelskapen men jag är ytterst tveksam så finns det någon med erfarenhet ?

Borde ju gå att konstruera något liknande själv men hur sjutton får man tag på såpkoppen på toppen som ju uppenbart måste vara öppen från undersidan utan att såpvattnet rinner ut ?

Länk till underverket
http://www.bole-produkter.se/MarketPlace/media/ProductFiles/6700110/Bruksanvisning_6700110.pdf

Sv: Bromsfälla - H-trap

Nu har jag ingen H-trap, men om den skulle visa sig fungera skulle jag absolut köpa den, vi har mycket fä-broms här. Jag tycker dock den är för dyr när man inte vet om den verkligen funkar. Hos oss skulle bromsarna hellre välja den före hästarna eftersom hästarna går in i ligghallarna och tillbringar sina varma sommardagar.

Vi har däremot en mosquito magnet sedan 6år tillbaka och visst går det att utrota lokalt levande insekter! Knott lever ju där dom föds och vi hade efter 2år med den flitigt på avsevärt mindre knott hemma än hos grannen 500m bort.

Om bromsar är lika lokala skall det säkert gå att lokalt minska beståndet. De är ju inte i närheten av de mängder som knott heller.

Här är det tvärtom miljoner och åter miljoner blinningar men väldigt lite knott, knott kan uppenbart inte bara leva lokalt för ibland händer det att vi får hit svärmar typ en kväll eller två sen finns det inte knott här alls i 10 dagar kanske för att sen dyka upp en kväll igen, så de måste uppenbart flytta på sig. Däremot kommer blinningarna troget i miljontal varje dag när det är fint väder, de kläcks ju i våtmarker och diken och söker sen upp värddjur, hur långt de flyttar på sig har jag ingen aning om hela området här är fullt av krondiken och till det så är det gott om sumpmark varav närmsta bara ligger typ 200 meter från sommarhagarna (och däremellan ligger ett krondike) så exakt varifrån de kommer vet jag inte.

Sitter här och klurar borde ju funka att göra en sådan med en boll och en stor lampskärm svåraste biten är koppen i toppen undra om det kan funka med ett större hål i mitten och kopp på sidorna eller om de då bara kryper ner genom hålet igen för annars borde det funka typ med en sån där rund kakform med hål i mitten och sen fyller man såpvatten i själva formen, hmmmm tål att funderas på skulle bli väldigt mkt billigare i alla fall och man skulle kunna sätta ut en hel arsenal med sådana.

Sitter här och klurar borde ju funka att göra en sådan med en boll och en stor lampskärm svåraste biten är koppen i toppen undra om det kan funka med ett större hål i mitten och kopp på sidorna eller om de då bara kryper ner genom hålet igen för annars borde det funka typ med en sån där rund kakform med hål i mitten och sen fyller man såpvatten i själva formen, hmmmm tål att funderas på skulle bli väldigt mkt billigare i alla fall och man skulle kunna sätta ut en hel arsenal med sådana.

Borde man inte kunna bygga koppen i toppen av två pet-flaskor (eller andra flaskor)? Man skär botten av den ena och toppen av den andra, så trycker man upp den avskurna toppen (skruva av locket på den eller göra ett mindre hål i det kanske) innuti den andra flaskan med avskuren botten. Lite silikon emellan så att det håller tätt. Sen kan man fylla på/tömma 'koppen' genom att skruva av locket på den övre flaskan och vänta uppåned.

Jag ska se om jag får tid att bygga några, vi har helt galet mycket broms och blinningar här på sommaren, men de verkar inte ha kommit än så slaget är kanske inte förlorat redan trots att det är i slutet av maj snarare än början på april...

Fast det är väl storleken som ska vara lockande och då blir ju petflaskor försmå. Själva tratten/toppen är ju gjord av någon typ av nät så t ex flugnät eller vindväv borde funka om man bara kan få till en tillräckligt stor botten.

Petflaskorna skall ju bara ersätta koppen i toppen som de luras att gå in i och dränka sig i och den är inte särskilt stor även på orginalet.
Skärmen på orginalet är inte i nät utan det är någon typ av plast helt styvt i alla fall om du tittar på videon som finns på den. Därav att min tanke gick mot typ lampskärm. Den är inte så jättestor när man ser den på videon utan ser mer ut som att bollen max är som en pilatesboll troligen mindre.

Men iofs är kanske inte vindnät så dumt om det har tillräckligt små maskor så att de inte kan knalla igenom för vinden borde hugga rätt bra i den styva hela skärmen så risken är väl här nere att den blåser bort blåsiga dagar.

Nån som använt H-trapp i sommar o vill ge en utvärdering?

Är den värd pengarna o fyller den sin funktion?

Vi har haft ett ufo imellan två hagar i sommar.
Det har gått en häst i varje hage vid sidorna.
Jag bedömmer att de tre har samlat ungefär lika mycket broms var.
Den tar tyvärr inte de 95 % inom 1 ha som utlovas.
Den underlättar kanske lite för hästarna (en har behövt insektstäcke ändå - den andra är en ponny men gott om pälls).
20130808_072812_521d91a4ddf2b37efcb0d042.jpg

Vi samlade 30-60 blinningar/broms per vecka under sommaren (ja, vi räknade). Det är inte definitivt inte 95% på detta hektar, snarare i storleksordning 15-25%, men det är ändå ett gäng eländen. Nu stod den inte i den hagen förrän från mitten/slutet av juni, så förutsättningarna var ju inte heller rätt. Den stod i en annan hage (långt därifrån) våren och fram till flytten och där upplevde jag att den tog större andel av bromsarna där, något närmare 95% trots att den inte stått där hela sommaren.

Skillnaden mellan de två hagarna var att solen kommer åt ordentligt i den hagen där den funkade bättre större delen av dagen, medan solen kommer åt fällan en mindre del av dagen i den andra trots att vi försökte välja ett bra ställe (stora solitärträd och skog).

Nu är fällan flyttad till ytterligare en hage. Här finns inga mängder med broms, och fällan tar inte heller särskilt många. Ett knappt tiotal per vecka.

Om den var värd pengarna? 10% mindre broms är ändå 10%, vilket ger 10% färre som skapar nästa generation broms. Hade den stått där från början hade den haft möjlighet att ta en större andel, nu kom den ju ut mitt i högsäsongen i princip. Sen har vi ju stora hagar så att hästarna kanske inte har jättemycket nytta av att ha en stående som bara täcker en liten bit, även om den är placerad där de ofta hänger. Jag upplever dock att det varit mindre springande, trots att mängden broms varit "rekordstor" i sommar. Så jag ångrar inte de pengar den kostade, men har man kuperade stora hagar med mycket träd så ska man nog inte inte förvänta sig några 95% även om man sätter ut den redan på våren.

Värt att notera: Jag har en mycket kreativ häst (den typen som dyker i vattenkaret för att dra ur proppen i botten, vem bryr sig om lite vatten i öronen?!? Eller tugga sönder ett par meter eltråd. Somna inuti storbalshäcken. Ja, ni fattar...), men fällan har fått vara ifred? Magiskt.

Delvis Kl
Tack för era erfarenheter av den.

min tanke var att den "bara" skulle vara som en häst extra. Var häst är ju en egen fälla/ lockelse.
Det bästa är nog att se till att man tar bort vass o dikar ur bättre. Jag har hört att bromsen bor i vassen. Vem har inte badat vid sjöar med vass o blivit anfallen.

Delvis Kl
Tack för era erfarenheter av den.

min tanke var att den "bara" skulle vara som en häst extra. Var häst är ju en egen fälla/ lockelse.

Skillnaden med fällan är att den inte springer och gömmer sig i skuggan när det är som värst på dagarna, och att blinningen inte har samma möjlighet att flyga iväg och sticka på ett annat ställe om det första inte dög. Men i övrigt är det precis som du säger. Kanske till och med mindre lockande efter som en liten svart boll är mindre och alltså inte lika attraherande än en stor svart gosig sommarvarm häst... Gissar jag.

Du. Det finns hästar som inte erbjuds ngn som helst skugga så då gäller det att trycket fördelas på många individer inkl. flera H-trap:sneaky:

Jag tar in mina.
De kommer i full sula på morgonen- Ta in oss!!!!! Gamlingen travar o drar mig hem.
I en hage kan de vara kvar i där de har en sommarstuga som de häckar i hela dagen- till sen kväll med hö att äta.

Nu har vi nog väldigt mkt broms här- ej dikat på 80 år.

En liten tanke härifrån
Skulle man inte kunna kombinera en sån fälla med feromoner? Eller beta den på något annat sätt som tilltalar bromsarna?
Tänker något i stil med de geting-, mal-/mott- och flugfällor som finns, där man betar med något som luktar gott för insekterna. Borde väl finnas något som tilltalat bromsar med.

Hmm. Jag ska undersöka saken!

Vi köpte vår TaonX för bara ett par veckor sedan, den tar massor av bromsar men jag tror den hade varit ännu effektivare om vi hade köpt den i våras.

Så nytt test nästa år.

En något nasty fälla som fanns på min ridskola förra sommaren verkade fungera bra på diverse flygfän. Man tog några plastdunkar (typ till blandsaft) skar av "pipen" där korken sitter och hällde i några dl ättika. De hängdes sedan upp där hästarna stod mest, vid lösdriften och höhäckarna. De lockade in flygfän som drunknade och löstes upp till en oerhört lockande flugsaftmassa (bleurk!!) som i sin tur lockade till sig desto fler!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka