bromsbett....

D

dama_söt

hur hjälper man sin häst mot detta?någon som vet nått bra medel ellr liknande,något som kan lindra vid själva bettet..testat xylocain,men d verkade inte funka,betten är fortf stora...
ni vet inget som broms inte gillar,någon doft liknande??? :(

Sv: bromsbett....

Helt OT men kan inte låta bli. Tyckte först att denna tråden hamnat fel, utrustning hade varit mer passande. För jag läste broms-bett, dvs bett för att bromsa hästen.

Till ämnet, har inga direkta råd. Salubrin? fungerar det på hästar? Sedan vet jag att apoteket har/hade en svalkande kräm, främst gjord för solbrännor, kan det vara ngt. Mina hästar får inga direkta men utav bromsarna. Är det för att de är immuna? För här har vi kilovis utav dem.

... de finns inge hjälpemedel mot bromsbett!
alla medel och sånt biter inte på bromsarna=(
Men när väl bromsen har botit kan amn badda med alkohollösning och slänga på blåsperj så de blir en skorpa över bettet så inte flugorna kommer och äter

Mot bett när det redan är bitet vet jag inget, men för att skydda hästen mot att bli biten vet jag bara en sak: ett regält täcke, typ exemtäcke. Bromsarna biter igenom tunnare tyger, så det får vara nåt mer än bara ett vanligt "insektstäcke".

Ja,att de biter genom tunna tyger håller jag med om! Blev bromsbiten själv igår på låret genom ridbyxorna :crazy: :eek:

Vid en svullnad efter bett så kan man blöta en tuss bomull med vatten och därefter ta på ett par droppar tea tree oil på tussen. Svedan brukar lugna sig omgående och svullnaden går ner fort. Använder det på mig själv också.

Senast ändrad:

När jag blir bromsbiten brukar jag smörja på av Aloe Vera-jellyn som jag har till hästarna... Det lindrar direkt! Blev biten senast igår (är känslig o får stooora bett) och någon timma efter att jag smort på aloeveran gick det ine ens att se var jag blivit biten! :) :bow:

Kanske något att prova?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 571
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 871
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama