Bromsa med magen?

Krockodil

Trådstartare
Hästen min går inte att bromsa med handen, då blir han spänd och tappar takten. Så jag har tidigare slutit om med knäna vilket har fungerat bra förutom i traven då min sits förstörs på en gång. Jag drar upp benen och spänner kroppen och då blir Ferro spänd och stutsig. Så nu när jag börjat rida för tränare igen så vill hon att jag ska bromsa med magen. "Tänk att du skiter!" brukar hon säga. :angel: :p
Jag har än inte fått till någon riktig bra halt, bara halvdana halvhalter, och jag tror det beror på att jag inte riktigt fattar hur jag ska spänna mig och hur jag ska sitta och hur hästen kan känna om jag spänner magen eller inte?
Om någon här använder sig av samma sätt för att bromsa så får ni gärna förklara så tydligt ni kan hur ni gör och vad exakt det är som hästen ska känna. :)

Sv: Bromsa med magen?

Jag använder mej av nedre delen av magen, automatiskt rätar jag upp mej en aning och sitter till lite. Det är så minimala hjälper så det är svårt att förklara tycker jag. Det krävs nästan att man ska känna det för att förstå tekniken, för att femöringen ska ramla ner och man får ett "Aha-SÅ ska det kännas" och sen sitter det:) Krävs även en uppmärksam och känslig häst.

Du vet en sådan där docka som har en tyngd i botten som hur mycket man än puttar på den så ställer den sig alltid upp igen?
Det är du, dina sittben är din tyngd och när du gör en halt/halvhalt så tänker du på tyngden.
Då flyttas automatiskt mer tyngd till dina sittben och du sitter till, alltså en halt/halvhalt.
Du slipper fundera på vart du har dina ben och övriga kroppen om du tänker att du har en tyngd och precis som dockan återgår du alltid till samma läge oberoende på hur mycket du rör dig i samspel med hästen.
För att göra det tydligare i början så ska det kännas som om du spänner magmusklerna som man gör automatiskt när man blir rädd eller när någon klättrar på en, typ hunden hoppar upp i sängen och landar på din mage.

Om du spänner dej som om du ska bajsa så reser du dej från sadeln och påverkan blir den motsatta, du tappar tyngden istället för att förstärka den.

Jag brukar spänna nedre delen av magen, sätta mig lite extra och bara tänka "halt" så stannar min häst

Sååå lätt att utföra, men sååå svårt att förklara :p

Du känner när det blir rätt

Vanligtvis ställer hästen upp sig bättre ju fler halter du gör. vid en halvdan halt får du rätta till benen på den och så håller du på så tills det blir bra

Vanligtvis ställer hästen upp sig bättre ju fler halter du gör. vid en halvdan halt får du rätta till benen på den och så håller du på så tills det blir bra!

När jag gör halvhalter spänner jag bara nedra delen av magen. Jag tränade pilates förut och spänner magen på precis samma sätt som de vill att man ska gör där. Dvs man drar in muskeln under navel, lite svårt att beskriva. Testa själv att spänna magen på olika sätt. OBS viktigt att du bara spänner magen inget annat, dvs slappna av med baken. För halvhalter spänner jag bara magen väldigt kort, funkar på min häst som är känslig.
/MVH

Vanligtvis ställer hästen upp sig bättre ju fler halter du gör. vid en halvdan halt får du rätta till benen på den och så håller du på så tills det blir bra!

Ja det är ju sant men jag har ju absolut ingen användning av att hästen ställer sig rätt så länge han inte fattar att jag säger åt honom att stanna i första taget. Gör han en dålig halt är det ju för att jag inte kan förmedla att han ska stanna. :crazy:

Håller helt o hållet med de andra om hur du ska göra, jag har dock en väldigt känslig häst så om jag sitter till och spänner magen lite går han framåt. Så istället har jag fått lätta lite på sitsen (som ni säger extremt lite, fortfarande med korrekt sits) och istället lägga om vaderna och samla med dem.

Så sätter jag mig tungt lutar lite tillbaka,spänner mage o håller om med vader= framåt

Passiv sits med vader = gå kvar här!

Lätta pytte pytte pytte lite (som om du kanske typ skulle börja rida lite lätt men inte så det syns) med vader = halvhalt, samla dig.

Funkar på min kanon!

Tänk att du ska dra in magen på samma sätt som när du ska klä på dig ett par jättetajta jeans (det kan man tänka på när man kör pilates också :))

På min häst kan det även fungera att "rota fötterna i marken". Jag tänker att mina fötter blir så tunga att de dras ner i marken. Då brukar min sakta av så fint. Värt att testa kanske!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 454
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 490
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 276
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈