westernsuzie

Trådstartare
När behöver man ha broms på vagnen? En rockard på omkring 100 kg till exempel, behövs det broms på den? Det blir ju rätt tungt för hästen att hålla emot med bakselen i en brant nerförsbacke till exempel om man sitter två personer i den... Vad för sorts broms är bäst?

Sv: Broms?

Det beror ju på hur/var man kör. Broms är ju alltid en säkerhetsåtgärd men kör man bara på plan mark eller i lätta backar så behövs det ju inte. Men som du säger så kan det bli ganska tungt att bromsa alltihop med rumpan och även om hästen klarar det så är det ju snällt att kunna hjälpa till. I kraftiga nedförsbackar tycker jag broms är ett måste, speciellt om man travar eller galopperar nerför. Jag har alltid haft broms på vagnarna och skulle inte kunna tänka mig att köpa en utan. Skivbromsar tycker jag är bäst.

Tack så mycket för svaret! :)
Backar kommer man nog aldrig undan så då ska jag skaffa en vagn med broms då. Inte för att jag kommer galoppera ner i första taget men.. ;)

I skogen kör man ju flera ton efter hästen. Utan broms...min vagn väger runt 400kg tom. Med last ca 2 ton. Inga som helst problem. Dock tycker jag att rekommenderad vikt på rullande vagn är runt 1 ton.

Men det är ju lite annan typ av körning, du travar eller galopperar väl knappast ner för branta backar med flera ton stockar bakom hästen?

Nä, men det måste man väl ändå inte!! :D Broms eller baksele är det, inte sant?...har man inte en bromsad vagn måste man alltså ha baksele. Men gärna både och, men det är ej något krav.
En rockard på 100 kg är inga problem utan broms, men har man en gång börjat köra med broms, blir man gärna lite "bortskämd" och vill gärna kunna "hjälpa" hästen att bromsa i nerförsbackarna.

Men det är ju lite annan typ av körning, du travar eller galopperar väl knappast ner för branta backar med flera ton stockar bakom hästen?

Det stämmer, men jag tycker liksom att en rockard är ju ingenting för hästen. Min har nog inte ens tänkt på att den fanns där när vi kört. På nåt sätt känns det mer farligt med broms på en så lätt vagn. Om man är orutinerad och försöker stoppa hästen genom att bromsa t.ex.

Låsa hjulen-grejen. Vagnen studsar. Hästen blir konstig. Typ.

Om det går enligt vanliga TR så tror jag inte det behövs om nu inte reglerna har ändrats sedan -05 (som mitt senaste TR är ifrån), på just den punkten vill säga.
Broms är inte obligatorisk, men om broms inte finns, skall baksele användas i maratonmomentet står det. Nu tror jag ju i.o.f.s. knappast att det är någon som tävlar i de högre klasserna internationellt som kör utan bromsad vagn i maraton, men det är ju kanske inte dessa klasser man tänker på i första hand... Så som du hade skrivit det verkade det som om det gällde alla klasser rakt över.:angel:

Men det är inte meningen att hjulen ska kunna låsa sig, men jag förstår vad du menar, jag har aldrig haft en så lätt vagn så det har aldrig varit ett bekymmer. Det finns väl för- & nackdelar med allt, men med broms finns det fler fördelar än nackdelar så det väger över för min del, har aldrig hört talas om någon som hjulen låst sig för och att det skett en olycka därför.

Nej, jag tänkte lägga till en parantes om lättare klasser men orkade inte :angel: Ärligt talat så vet jag inte om man måste det enligt reglementet (så det var kanske fel att uttrycka mig så krasst) men jag har lärt mig av alla körkunninga i min närhet att man ska ha broms, så det är som en regel för mig :) Och som sagt, jag har inte träffat på en enda kusk ute på tävlingarna (lätta eller svåra) som haft obromsad vagn...

Jovisst, men det kan vara lite farligt att skriva så, eftersom det då kan tas som sanning av vissa som läser här. Och det vore ju synd om man råkade skrämma bort någon nybörjare som är tävlingssugen och som kanske tror att han eller hon inte får tävla med sin rockard utan broms i t.ex. lätt klass. För det får man ju! :)

Precis. Vagnen är lätt. Broms egentligen vansinne. Sitter dock och klurar på en. Kan bli cykelbroms (skivbroms). Fast det verkar bättre att vänja hästen vid att det kan trycka på.
Med tyngre vagnar blir det ju en annan sak, men famför allt är det parkeringsbromsar som efterfrågas. Kan vara roligt om man av olika anledningar måste stanna i backe.

Alla körhästar är nog vana vid att det trycker på, en broms är ju som sagt till för att underlätta vid branta backar, även om hästen klarar det själv så skadar det aldrig att vara snäll. Vansinne är fel ord tycker jag, har man broms på vagnen så får man ju lära sig att använda den på ett korrekt sätt, då är den alltid en fördel och en säkerhetsåtgärd.

Det här med rockard är två olika saker. Dels har vi dom som vill börja köra. Då köper man en rockard. Sen har vi dom dom är mer rutinerade. Som kan köra.
Jag tycker rockarden har en fördel för en novis. Hästen kan backa. Så mycket den vill! Det är inget som viker sig. I övrigt kan det gå väldigt fort med en rockard...

Härmed bestämmer vi att alla som ska köra häst först måste gå FNH-s kurser i hästhantering och körning!

Tycker jag i alla fall.

Härmed bestämmer vi att alla som ska köra häst först måste gå FNH-s kurser i hästhantering och körning!

Vad är det för kurs???
Här har man kört i 15 år i missat något

För övrigt kör jag aldrig utan broms med mina hästar (utom en gång och då var det med en timmervagn för en uppvisning.)
Jag kör mycket beställningar och då vill jag broms som en extra säkerhet.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 564
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv