broms på roslagsrockard?

K

Klockmalvan

Kanske någon här kan svara på om roslagsrockarden till shettis är bromsad el. obromsad?

Sv: broms på roslagsrockard?

Följdfråga: bromsad el. obromsad vagn, vad ska man ha?

Bromsad vagn hade jag velat ha om jag hade haft en grön häst alternativt en osäker häst. Men jag körde in båda mina utan broms, och det gick bra det också :)

Körde också in utan broms, körde rätt/väldigt lugnt dock....

Känns som broms är en bra ide ändå. jag är ju "vuxen" och ämnar köra ponny (a-b). man kan ju kliva ur i de värsta luten nedför såklart men...

Du har ju en baksele som tar emot :)
För min del kör jag gärna utan broms, det är ett meck ifall den går sönder :)

Jodå men det är ju hästen som får bromsa då... tänker också på det där med peckel om de krånglar, men ..hm.. ja,,,

Du kör shetland eller? (med tanke på nicket ;)

Ja, men det är bra träning att få arbeta med vagnen i nerförsbacke.

Ja, jag kör shetland :)

hm... ja det är klart.... åh, svårt ju. tur jag har gott om tid på mig att grunna... ;)

På en enaxlad vagn blir det ju hästen som får ta upp bromskraften oavsett. Utan broms hamnar den i bakselen och med broms hamnar den på däckeln. Det är större nytta med en broms på en tvåaxlad vagn.

Kan du förkla mer?

I min värld så trycker det på mindre om jag bromsar vagnen i ex. nedförslut ...? fast trycket/tyngden kanske är detsamma?

Om man låser hjulen på en enaxlad vagn så vill vagnen rotera och trycka ner skaklarna. På en tvåaxlad vagn så behöver inte hästen balansera upp någon vikt utan det som händer är att det kan omfördelas mellan fram och bakhjul

Men visst, det är längre hävarm fram till däckeln, så kraften på däckeln blir mindre än den blir om hästen fårta upp det i bakselen och man kan väl även tänka sig att det är enklare för hästen att ta upp kraft på däckeln än på bakdelen. Så helt fel är det inte med broms på enaxlad heller, men det fungerar bättre på tvåaxlad.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
870
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
590
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vad tycker ni är normalt slitage på en hästtransport som rullar kanske 5-600 mil/år? Hur ofta behöver en tex byta bromsar? Vad för...
Svar
1
· Visningar
351
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?