Iom lite utspårande så ska jag berätta lite mer. Jag är ju som sagt en sucker för molosser över lag och har alltid velat ha en. Nu när vi blev av med både Chiko och Bobber på samma gång så sa vi att vi skulle lägga ner hundar ett tag men nu börjar längtan dyka upp igen.
Vad vi vill ha är en gårdshund i L till XL i storlek ( tänk allt större än schäfer och rottweiler i strl) som kan följa med på allt vi gör och samtidigt kunna vara hemma ensam när det krävs.
Den ska kunna hålla sig på gården utan staket ( efter träning såklart) och kunna användas i vad vi nu fastnar för i träningsväg ex spår eller liknande.
Den ska kunna gå ihop med andra djur och människor pga företag på gården och stor ungängeskrets.
Familjehund som gillar att umgås med oss och barnen utan att stissa sönder när barnen drar igång på fullgas.
Vad vi inte vill ha är en jycke som ska dra efter allt på fyra ben eller som har vingar.
Vi vill inte ha en hund som är svår tränad eller svårmotiverad att vilja vara med oss.
Vi har tittat på dem flesta större gårdshundraser och även haft ett par i familjen sen innan. Och vad jag vill försöka slippa är raserna med stor risk för cancer, Ed och Hd så många av de vanliga raserna som Leonberger, Bernasennen, Sankt Bernards och New Foundland stryker sig själva då.
Pga ovanstående fick jag upp ögonen på Broholmern som inte alls verkar ha samma problem i rasen som ovanstående raser samt att den verkar ticka alla av önskemålen som jag skrev.
Jag har inga problem med att behöva importera. Det gäller bara att jag hittar någon uppfödare som jag kan känns förtroende för.
Jag tar gärna emot andra ras tips om ni har så jag är inte främmande för det alls. Så länge jag får med sambon på noterna vill säga