@Poisonous ?Det står i SKKs rasbeskrivning och på rasklubbens hemsida. De varnar även för vaktinstinkten som ska vara stor. Men vi har väl forummedlemmar med akita? Typ @Tibialis och någon mer jag inte kommer på användarnamnet just nu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Poisonous ?Det står i SKKs rasbeskrivning och på rasklubbens hemsida. De varnar även för vaktinstinkten som ska vara stor. Men vi har väl forummedlemmar med akita? Typ @Tibialis och någon mer jag inte kommer på användarnamnet just nu.
Det står i SKKs rasbeskrivning och på rasklubbens hemsida. De varnar även för vaktinstinkten som ska vara stor. Men vi har väl forummedlemmar med akita? Typ @Tibialis och någon mer jag inte kommer på användarnamnet just nu.
Som sagt, jag har haft samma fördomar men blivit omvänd. Om det beror på orastypiska individer eller ej låter jag vara osagt, men tycker att rasen förtjänar att åtminstone tas i beaktande.Jag har alltid fått uppfattningen att Akitan är lite som Shiban. Urhund, självständig och lite avvaktande. Vi vill ju ha en hund som hellre slänger sig rätt över oss i soffan än ligger ensam ute i hallen.
Som sagt, jag har haft samma fördomar men blivit omvänd. Om det beror på orastypiska individer eller ej låter jag vara osagt, men tycker att rasen förtjänar att åtminstone tas i beaktande.
@Fruentimber pratar vi alla om samma Akita? Det finns ju både Japansk och Amerikansk, är det stor skillnad på dem två?Som sagt, jag har haft samma fördomar men blivit omvänd. Om det beror på orastypiska individer eller ej låter jag vara osagt, men tycker att rasen förtjänar att åtminstone tas i beaktande.
@Fruentimber pratar vi alla om samma Akita? Det finns ju både Japansk och Amerikansk, är det stor skillnad på dem två?
Men hur menar du nu egentligen? Jag säger ju att jag inte upplever hundarna jag har testat och beskrivit på det sättet som de framställs som i rasbeskrivning och att jag har haft fördomar om rasen som fått sig en känga. Min irl-upplevelse förändras ju knappast beroende på vad som står i beskrivningen. Och helt ärligt, hur bra stämmer de där beskrivningarna i de flesta fall?Fast det blir lite konstigt att du kallar en rasklubbs egen beskrivning av sin ras för "fördomar"?
Men hur menar du nu egentligen? Jag säger ju att jag inte upplever hundarna jag har testat och beskrivit på det sättet som de framställs som i rasbeskrivning och att jag har haft fördomar om rasen som fått sig en känga. Min irl-upplevelse förändras ju knappast beroende på vad som står i beskrivningen. Och helt ärligt, hur bra stämmer de där beskrivningarna i de flesta fall?
Jag menar inget annat än att jag återgivit vad rasklubbens egen beskrivning säger och du refererar till det som "fördomar". Det blir väldigt märkligt för mig.
Jag hoppas att rasklubbarnas representanter är kompetenta nog att kunna återge sin ras egenskaper någorlunda korrekt och ur ett generellt perspektiv.
Det tror jag de flesta föreningar och klubbar gör. Men jag håller med @Milosari att eftersom du själv väl inte har erf av rasen (?) så blir det kanske lite överdrivet att strida emot nån som har erf av flertalet individer inom rasen och rätt nyanserat skriver om att det finns nyanser ?
Att det handlar om individer är ju ändå rätt självklart även utifrån rasbeskrivningar . Och alla kan ju läsa rasbeskrivningar precis som du gjort känner jag ?
Fast tråden kanske behöver brytas ut igen eftersom Broholmer nu verkar handla om Akita
"Strider emot"?
Givetvis finns det nyanser, därför lade jag till hur rasklubben beskriver sin egna ras. Jag tyckte nämligen inte att det alls stämde överens med vad TS sökte. Sen går det givetvis att själv söka efter uppfödare som riktar in sig på sociala, mer träningsbara hundar med mindre jaktlust men man bör ändå känna till vad man har att arbeta med. Inte svårare än så.
Ja du har stridit rätt idogt ang rasen du väl inte har nån erf av själv, pga rasbeskrivningen som finns att ta del av allmänt. Jag känner inte jag behöver upprepa mig igen . Alla har ju tillgång till rasbeskrivningarna du läst, och funderar man på en viss ras utifrån TS uttryckta tankar så får man nog förutsätta att personen läser rasbeskrivningar också och inte random shoppar en hund
Jag förstår faktiskt inte din ton, whatsoever. Jag har inte "stridigt rätt idogt", jag har i typ två inlägg skrivit om rasbeskrivningen. Det är allt. Ser inte riktigt varför det är något att bli snipig över eller behöva överdriva.
Jag inflikar en högst personlig åsikt.
Jag tycker många rasklubbar inte beskriver sin ras helt sannhetsenligt. Det gäller både hälsa, mentalitet och egenskaper. Kanske inte allt på en gång men nog finns det avvikelser mot verkligheten i en hel del.
Hur rasen ska vara och hur den verkligen kan skilja stort.
Himla smidigt faktiskt! Uppfödaren har flertalet valpar utplacerade i olika länder och hade koll på regler och papper. Vi tog resan i lugn takt med övernattning på färja, på vandrarhem och sedan raka vägen hem. Med två som körde gick det bra! 280 mil totalt..Ååhh så fin han är Hur funkade det hela med importen?
Den här diskussionen blir allt mer absurd. Jag har som sagt sett dem på BPH-banan, slås av att de är trevliga och behagliga, och att de inte matchar beskrivningen. Jag vet också av erfarenhet att det inte är ovanligt att beskrivningarna kan vara något missvisande. Men du kanske har andra erfarenheter där rasbeskrivningen oftast ger en mycket god beskrivning av rasen som den är idag?Jag menar inget annat än att jag återgivit vad rasklubbens egen beskrivning säger och du refererar till det som "fördomar". Det blir väldigt märkligt för mig.
Jag hoppas att rasklubbarnas representanter är kompetenta nog att kunna återge sin ras egenskaper någorlunda korrekt och ur ett generellt perspektiv.
Den här diskussionen blir allt mer absurd. Jag har som sagt sett dem på BPH-banan, slås av att de är trevliga och behagliga, och att de inte matchar beskrivningen. Jag vet också av erfarenhet att det inte är ovanligt att beskrivningarna kan vara något missvisande. Men du kanske har andra erfarenheter där rasbeskrivningen oftast ger en mycket god beskrivning av rasen som den är idag?