Brodera snyggt på linnetyg

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har fått någon konstig idé för mig att jag ska börja med handarbete. Har hittat ett korsstygnsmönster jag vill göra men jag vill inte ha det "färdigt" på aida-väven (som jag förstått att korsstygnstyget heter :D) utan på en vanlig linneduk. Hur löser man det på ett snyggt sätt? Sätter man ett vanligt tyg över aida-väven och broderar dubbelt? Hur får man fast allt ordentligt så det blir snyggt och inte ojämt eller olika stort? Inbillar mig att det lätt blir det om inte aida-väven och linnetyget ligger precis rätt överallt?

Många frågor, få svar. Hjälp en rådlös!

Trådräkning.
Du bestämmer vilken storlek ett stygn (en "ruta") ska ha t.ex tre trådar hög och bred.
Större rutor på grövre tyg, eftersom du syr med tjockare garn. Gör några provstygn på tyget och testa vad som ser bra ut.

Sen har du mönstret bredvid dig på rutat papper och räknar hur många stygn du ska göra i varje rad, räknar trådarna för att se var du ska sätta ner nålen osv. Utgår från de redan sydda stygnen när du placerar ut nästa osv.

Det som skiljer från om det är ritat på tyget är att du inte kan börja på flera ställen, utan måste vara intill där du sytt innan för att kunna få rutorna rätt placerade.
Du får ganska snabbt in blicken för att se dina "tretrådsrutor" på tyget. Välj tyg där trådarna syns bra (inte för tätvävt eller "luddigt" på ytan)

Se bara till att grovleken på tyg, tråd och nål passar ihop. Ej för vass nål till korsstygn då den ska gå mellan trådarna och inte igenom. Det går att göra korsstygn tom på lakansväv, bara man har ögon som klarar det.

Lite inspirationsbilder http://www.hemslojdensforlag.se/sv-se/hemsloejdens-foerlag/brodera-paa-linne/

Förutom Aida-väv som mest används till tavlor och liknande, så kan du brodera korsstygn på t ex linne och bomull. Som @grådis och @MiaMia skrev så räknar man trådar. Hur många trådar som du använder beror på trådens grovlek och mönstret. Man kan ha olika stora korsstygn i samma broderi om man vill. t ex fina detaljer broderas med tunnare tråd över rutor med 1 tråd och större delar med grövre tråd över t ex 3 trådar. Linnetyg av olika kvalitet som är lämpade för broderi och till duk finns att köpa på nätet.
Ett tredje sätt, om man vill brodera på tätare linne som inte lämpar sig för att räkna trådar på, är att fästa stramalj ovanpå duken (med tejp eller nästa fast) och sedan brodera mönstret i stramaljen. När man är klar drar man ut stramaljtrådarna en och en ur mönstret, så har man bara broderiet kvar på duken. Stramalj är ett "hårt" tyg för broderi som finns i olika grovlekar.

@MiaMia Exakt sådana tips jag var ute efter! Tusen tack! Hade säkert börjat hur som helst annars och så hade hela mönstret blivit kajko i mitten.

@mamman Blir det lika snyggt att fästa stramalj över tyg som att räkna trådar? Är det enklare? Mvh lite lat men mest oskicklig.

@MiaMia Exakt sådana tips jag var ute efter! Tusen tack! Hade säkert börjat hur som helst annars och så hade hela mönstret blivit kajko i mitten.

@mamman Blir det lika snyggt att fästa stramalj över tyg som att räkna trådar? Är det enklare? Mvh lite lat men mest oskicklig.
Om det blir lika snyggt eller inte beror ju på. För en stor duk så tycker jag nog att det blir snyggare eftersom man annars måste ha grövre tyg i duken (om man inte ska brodera väldigt pilligt). Man kan också ha mönstret "på snedden" över trådarna i duken, t ex i ett hörn. Och ja - det är nog enklare eftersom du kan välja en lite grövre stramalj än lämplig dukväv. Det finns stramalj med trådarna i "grupper", det är lite lättare att brodera - ungefär som aida-väv. Det pilligaste är att dra ut trådarna.
Om du googlar bilder på stramalj och broderi så kommer det upp exempel på hur man gör.
Det jobbigaste med att brodera en duk är väl annars att det är väldigt otympligt om det är en stor duk. Tänk också på att både tyg och tråd ska vara krympt.

Jag tror det kan bero lite på vad man ska göra och vilka material man ska använda om det blir "bättre" eller inte med stramalj. En fördel är naturligtvis att det gör det möjligt att använda helt andra tyger som inte alls fungerar för trådräkning. Förmodligen en smaksak vad man trivs med också.

Räknelinne kanske är ett bra nybörjaralternativ? Det måste inte vara det för att man ska kunna trådräkna, men blir så klart lättare.

Vad är det för typ av broderi du vill göra - storlek, användning, stil, ylle/lin/bomullsgarn osv. - så kanske vi kan ge dig mer konkreta tips? Stor skillnad på duk i finsalongen och kudde i hundkorgen, liksom.

Också bra att börja med en färg där du får ihop större ytor. Det som är småduttar där du måste hoppa eller fästa emellan sist.
Och kortare tråd än du tror på nålen. Både för att den inte ska slitas och för att det är så mycket bekvämare att arbeta.

Jag skulle använda mig av räknelinne, det blir svårt att få motivet (då allra helst korsstygn) att bli jämnt annars. Vanligt linnetyg man köper på metervara i tygaffärer har en ojämn varp

Jag skulle använda mig av räknelinne, det blir svårt att få motivet (då allra helst korsstygn) att bli jämnt annars. Vanligt linnetyg man köper på metervara i tygaffärer har en ojämn varp
Det är därför som man använder stramalj ;), om man inte vill ha räknelinne till en stor duk.

@Wysiwyg : Oavsett vilken teknik som du använder dig av; rita ett kors som går genom mitten av motivet på mönstret. Sy sedan långa stygn med en sytråd i avvikande färg där mitten av motivet ska vara. Sedan kan du räkna stygn och börja brodera motivet så nära krysset som det är lämpligt. Svårt att förklara, men om det är en blomma som har ett fält med rött två stygn till vänster tre rader nedanför mitten så börjar du där och broderar sedan hela det röda fältet. Och bygger därefter utåt så som @MiaMia skrev. Om motivet är väldigt stort kan du ha hjälptrådar med jämna mellanrum, t ex var 20:e stygn.
Man måste förstås inte göra så här. Men det är praktiskt för att placera motivet där man vill ha det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 130
Senast: Korekatten
·
Hemmet Jag sitter och tittar på hus lite till och från och längtar tills den dag jag kan köpa ett hus och ha ett riktigt hobbyrum för min...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Gör en liten smygpremiär på senior, med en gnälltråd :o Jag är så trött på alltihop just nu. Jag försöker "gilla läget" som vanligt...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 982
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar