Broddslag framför plattan på gjorden?

pomelo

Trådstartare
Behöver hjälp med lite tips. Har en herre som har slagit sig av brodden framför magplattan. Vad har ni för tips? Har fått ett om att bara brodda utsidan men det var blött på banan redan idag och jag ska rida både lördag och söndag så vet inte om man vågar det, men är det enda alternativet så finns det ju inte mkt att välja på.
Så ge mig fler ideér!

Sv: Broddslag framför plattan på gjorden?

Jag får alltid använda tjocka stora (så att de är långa på höjden) boots på hingsten när han hoppar med broddar han slår upp fula sår både på armbågsspetsen och framför plattan. Tar inte allt men säkert 90%, har i alla fall minskat markant sedan han fick de tjocka bootsen strl xl. Händer ibland att han trampar på dem iom att de ligger i marken när han står på foten så åtgången är stor eftersom de trasas sönder men det är sådant man får ta.

Aha! Det kan ju vara något då. Såg foton på min från sista tävlingen och hans armbågar ligger också illa till. Har du något typ av ludd eller skydd mellan frambenen också?

Jag klarade helgen då underlaget var så dåligt på lördagen att jag strök mig och på söndagen hade de flyttat inomhus så då var det lugnt.

Senast ändrad:

KL

Hörde en förfärligt hemsk händelse om en som haft för stora boots i hagen. (iof gummiboots) Hästen hade stått på bootsens kant, vilket gjort att det stramat åt framtill på hästens ben. Det slutade med att hästens ben var alldeles stasade.

Därefter är jag jättekinkig med att ha för stora boots. :crazy:

KL

Hörde en förfärligt hemsk händelse om en som haft för stora boots i hagen. (iof gummiboots) Hästen hade stått på bootsens kant, vilket gjort att det stramat åt framtill på hästens ben. Det slutade med att hästens ben var alldeles stasade.

Därefter är jag jättekinkig med att ha för stora boots. :crazy:

Låter väldigt mkt som en skröna, tänk efter logiskt hur det skulle ha kunnat gå till. Du tror inte hästen skulle flyttat på sin andra fot om det kändes obehagligt, över huvudtaget tror du att en häst står med två hovar så tätt ihop så länge att stas ens om det skulle kunna vara möjligt skulle kunna uppstå, dessutom vet väl alla hur lätt boots går sönder så vid så stort tryck så skulle definitivt bootsen gått sönder för länge sedan. Så rent skitsnack skulle jag säga att det är.

Använder dock inte gummiboots de är ju inte precis tjocka och ger en stötdämpande effekt på det viset.

Aha! Det kan ju vara något då. Såg foton på min från sista tävlingen och hans armbågar ligger också illa till. Har du något typ av ludd eller skydd mellan frambenen också?

Jag klarade helgen då underlaget var så dåligt på lördagen att jag strök mig och på söndagen hade de flyttat inomhus så då var det lugnt.

Nej inget utöver de tjocka bootsen. Med hans frambensteknik så är det tillräckligt nervöst att ha bara den smala remmen till förbygeln där skulle aldrig våga sätt på ett ludd som sänker ner remmen alldeles för stor risk att ha skulle fasta iden då, är supernoga med att kolla att den är så pass hård där under att den ligger slickad med huden när han lyfter bogarna som i språnget. Nu använder vi inte martingal på honom då är det ju svårare att ha sakerna för kort spända utan att martingalen blir för kort. Har man sett en störta efter att ha fastnat med benen under martingalremmen så blir man noggran med en sådan detalj

Jag förstår precis! Använder varken martingal eller förbygel på nån av mina hästar och är inte sugen på att sätta på honom det bara för att kunna sätta ett ludd där. Som det ser ut nu så blir det nog inga fler grästävlingar i år så det här får jag klura på till nästa säsong. Kände att det med armbågarna blev lite klurigt men ska kolla detta med boots :)

Låter väldigt mkt som en skröna, tänk efter logiskt hur det skulle ha kunnat gå till. Du tror inte hästen skulle flyttat på sin andra fot om det kändes obehagligt, över huvudtaget tror du att en häst står med två hovar så tätt ihop så länge att stas ens om det skulle kunna vara möjligt skulle kunna uppstå, dessutom vet väl alla hur lätt boots går sönder så vid så stort tryck så skulle definitivt bootsen gått sönder för länge sedan. Så rent skitsnack skulle jag säga att det är.

Använder dock inte gummiboots de är ju inte precis tjocka och ger en stötdämpande effekt på det viset.

Tro vad du vill, men det är en sann historia. Efter att hästen gått ute med dessa boots så sker detta.

Vad menar du med det jag markerat? Hästen har haft på sig bootsen och trampat med ballarna på samma hovs boots. Vaddå stod med hovarna tätt? Hästen stod med benen normalt isär.

Jag ber dig att läsa mitt inlägg igen då jag inte tror att du förstod vad som stod där.

Är säker på att jag sett en magplatta som även skyddade framåt, mellan frambenen. Men kan verkligen inte komma på vad det var för märke lr nåt på den...:(
Ska luska runt lite då min pålle nog också skulle behöva en sån ibland.

Nu har jag letat lite och hittade en spännande mojäng från CWD. Tror dock att man måste fästa den i martingalremmen så det hjälper ju inte om du inte vill använda martingal...
Googla på cwd belly guard front extension

Vill och vill.. Helst inte såklart eftersom han inte behöver det men han kan ju inte göra hål i magen. Såg en i måndags som gick framåt men den var mer som en bred vanlig gjord med skydd framåt och inte så mkt platta bakåt så att säga. Ska googla dit förslag..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 318
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 899
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 896
Träning Hej! Har ett litet dilemma just nu som jag skulle vilja dela med er här för att förhoppningsvis få bra råd. Det är så att jag har...
2
Svar
25
· Visningar
4 626
Senast: Feffeleff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar