broddskor, alterntaiv?

orion_x

Trådstartare
Nu närmar sig vintern och jag kan väl knappast påstå att jag längtar.. Förra vintern skodde jag min unghäst precis som jag gjort med alla andra hästar vintertid, dvs med snösulor och skor med minst fyra brodd per sko. Det var dyrt... i equiterapeutbehandlingar och en hältutredning som visade nada och alla bekymmer som borta när hon nästa skoomgång fick vanliga skor utan brodd. Hon fick tydligen så mycket spänningar i ryggen av broddskorna att ridningen inte fungerade.

Hur gör jag till vintern?? Bor på landet, och visst, jag kan ligga och köra 4 mil tur och retur till ridhus, men det är ju sällan ledigt före tidigast åtta på kvällen. Samt att det blir tröttsamt 5 dagar i veckan.

Finns det någon sko, som är mer skonsam? Började fundera på PG-beslag. Vet att pappas travare hade det när han hade problem med knäna, men vet inte om det skulle kunna hjälpa i mitt fall?

Någon som har en ide?

Sv: broddskor, alterntaiv?

Blir det snö plockar jag av skorna. Kortare perioder, som förra vintern, då broddar jag för hand så att säga.

Hej
Det finns en broddsko med snälla broddar som inte är så höga, framtagna för galoppen för jättelänge sedan.
Broddarna sitter permanent fast i skon 6st, de kallas guldskor av hovisarna i stockholm de är speciallegerade och brukar hålla för hela vintersäsongen här.
Jag har använt dessa i snart 16 års tid på mina hästar.
Fungerar bra på både snö och isigt underlag.

Lycka till

Man kan inte tänka sig att man får räkna med en invänjningsfas då? Att man får ta det lite lugnare i ridningen i början av perioden?

Det är guldskor jag har använt tyvärr.

Skuggi: Vore synd att säga att jag red hårt förra vintern. Hon vilade mest hela den skoperiden pga diffusa problem i ridningen som försvann med byte av skor till vanliga efter isen försvunnit.

barfota? Då kan jag ju lika gärna lägga ner ridningen på vinterhalvåret:crazy:

jag använder Trotters som jag inhandlar från Tyskland. En form av gummi/ plast sko som tillåter hoven att röra sig. Trots att man spikar dit den som vanliga skor. Köper sedan quickstuds som man har för barfotaboots och skruvar dit. Kanske kan vara nått för din häst :)

Det kanske vore en tanke att prova en vanlig ridhästsko med två eller fyra brodd per sko. Uppe hos oss (Norra Norrland), brukar de flesta hästar klara sig bra med sådana skor o hovslagarna brukar rekommendera att man ska ha så få brodd som möjligt på hästarna (det ska dock givetvis vara säkert). Kan de klara sig med traktbrodd (vilket många gör), så är det bara bra. Vad jag förstått kan många broddar i skon både skapa skador i hovarna och dessutom sliter det väldigt mycket... De enda som använder den typ av sko du beskriver här uppe, är travhästarna... Fast där är det många som klarar sig bra med fyra brodd också... Även travfolket, vill undvika sex brodd per sko, så långt det är möjligt, då de menar att "greppet blir för bra", dvs inte bra för hästen...

Barfota boots då som du sätter på när du ska rida? Finns ju broddade. Hästarna i stallet där min medryttarhäst står är alla oskodda året runt (Norrland) och får boots på när dom ska ridas.

Jag har traktbrodd fram och 4 brodd i bak. Jag använder korta brodd (5mm). Då får jag lite mindre faste i fram och tillåter att hoven glider lite mer mot underlaget samtidigt som jag får fäste bak. Upplever att om jag bara har traktbrodd bak så blir set svårt med fästet om det är mycket halt.

Jag gör ungefär som du, däremot kan jag sätta på en lite längre (egentligen spetsigare) brodd under de perioder som det är värst isigt, sedan byter jag till en kortare o trubbigare brodd när snön kommer... Fungerar fint... Under den isigaste perioden kan jag också ha fyra brodd runt om... Precis som du skriver, det är för att tillåta hoven glida lite, som man ska ha färre brodd... Islaget i marken blir extremt stumt, med en sko med sex brodd...

Det är guldskor jag har använt tyvärr.

Skuggi: Vore synd att säga att jag red hårt förra vintern. Hon vilade mest hela den skoperiden pga diffusa problem i ridningen som försvann med byte av skor till vanliga efter isen försvunnit.

Jag skulle sko den med vanlig sko med fyra broddhål. Spänningarna osv kan ha berott på för för dåligt grepp.

Jag har haft två skodda bak med guldskor. Fungerade sisådär. Den ena funkade det bra på, den andra så var det is halkade han runt som bambi på hal is, var det snö så vissa dagar bra, andra dagar packades snö mot skoarmen och täckte broddarna = halka för hästen.

Två hästar, samma underlag hela tiden - två helt olika grepp.

Så, varför inte prova att ha vanlig sko och fyrbrodd alt traktbrodd?

Just då förbättringen blev då isen försvann - hästar som halkar/är rädda för att halka spänner sig..

Vadå? Varför skulle du behöva sluta rida för att hästen är oskodd..? Om inte hästen har problemhovar så funkar det utmärkt. Är det mycket snö slits inte hovarna nämnvärt och i mitt fall rider jag då antingen på snö eller i ridhus - dvs inget som ömmar.

Stor del av landet har nyspolad skridskobana stor del av året. Dvs bambi på hal is utan brodd.

Jag får också lägga ner ridning/körning under 99% av vintern om jag har oskott. Tyvärr. (Dessutom inte släppa i hage under samma tid)

När min häst var skodd hade han vanliga ridskor med fyra broddhål. Jag hade de lägsta broddarna och fyra brodd i varje sko. Han gick ensam i sin hage (hingst) så han hade alltid broddarna på, även inne i boxen osv. När vi skulle åka nånstans tog jag på gummiboots för att skydda mot tramp.

Nu är han barfota och vi bor i Norrland. I hagen klarar han sig fint - trots snö och is - och vid arbete har han broddade boots.
Stona, som inte rids men promeneras eller "jobbas" lite från marken är barfota, inga boots, och klarar sig kalasbra i hagen också. Nu har jag iofs stora skogshagar och sandar gårdsplan etc om det blir isigt... fast oftast är det bara snö :angel:

kl
Har inte varit så närvarande här sista tiden.
Tacka alla ni som svarat.

Lady-vip: Barfota hade varit bra, hon har inga problemhovar, men grusvägarna blir till is här på vintern och dessa måste jag rida på vilken skogsrunda jag än ska ta sedan.

Alexandra: Hon hade bra grepp förra vintern med broddarna, tror inte spänningarna berodde på dåligt grepp.

Min senaste fundering efter att ha pratat med min veterinär lite med, är att kanske ha henne barfota och sen ha en barfotaboots med brodd i bara när jag rider. Hagarna brukar klara sig hyfsat. Mest stallplanen som lätt blir isgata:crazy: Men hur sjutton vet man vilka barfotaboots man ens ska prova? De man köper på hööks? Är de bra?

Min häst reagerade likadant när hon var unghäst. Hon kändes knackig och stel och hade inte alls sitt vanliga härliga steg. Veterinären gick igenom henne men kunde inte hitta något. Vintern därpå köpte jag guldskor med de lägsta brodden och gav henne gurkmeja, 1 msk/dag. Gurkmejan hjälper lederna och det lilla räckte för att hon skulle funka. Hennes steg blir något kortare med brodd men inte alls så som första vintern. Jag har gått igenom alla sorts brodd och skor men guldskor med låg brodd är det som fungerar bäst för henne.

Min häst är också lite känslig med brodd men i norr finns nog inga alternativ utom broddade skor om man inte har hästen inomhus om det är risk för halka samt aldrig rider vintertid, annars är risken högre att hästen ramlar och bryter benen.
Max 4 brodd har alltid funkat för mig, alternativt enb traktbrodd när det varit mindre halkigt, typ mot vårkanten.

Jag låter aldrig hovslagaren brodda numera dels för att jag då inte får ut broddarna om underlaget skulle tillåta men också för att det ofta behövs senare än det att vinterskorna åker på..

Så det är mitt tips, att ha brodd när det är nödvändigt och ta ur om det inte behövs.

Det tar ju ett tag innan riktig snö och is kommer, brodda behöver man egentligen inte förns då. Nu har vi minusgrader, hård backe samt ett litet snöfall igår men jag tror ingen av stallets hästar kommer halka ihjäl sig ännu då den frusna marken brukar agera naturlig bromskloss och ofta är den lite knölig.

Senast ändrad:

Sätt i låga brodd o bara när det behövs. Skruva i o ur för behovet.

att ha fyra i när det är hård barmark stoppar upp glidmomentet abrubt i vart steg.

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 301
Senast: Miss
·
M
Hästvård Min häst konstaterades för ett år sedan vara rejält sulöm. Först var det så illa att vi trodde att det var fång, men det visade röntgen...
Svar
4
· Visningar
2 013
A
Utrustning Jag vill inte sätta broddar i hästens skor för han har en annorlunda gångstil och är rätt klumpig pga nervskada, så då skulle han...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: pimy
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 768
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka