Broddsäsong

Sv: Broddsäsong

Här är det alltid hårt underlag vid ridning förutom på ridbanan om det kommit snö & man låtit bli att ploga.
På vägarna är det packad snö & is som gäller, en väg är ju hård då den plogas, ett måste så bilarna tar sig fram.
Dessutom går inte hästarna lika säkert med bara 2 broddar då de halkar när de landar med hovarna då det blir så mkt kraft.
Skulle aldrig i livet utsätta mina hästar för det.

Senast ändrad av en moderator:

Ber hovslagaren sko med vanliga järnskor med fyra hål samt snösula.
När han ändå så håller på och skor så broddar han hästen med vanliga hederliga isbroddar...funkat jättebra i alla år.:)
Mvh Xoya

Min tjej har bara skor på framhovarna. Kan jag ha bara broddar fram? Det känns fel på nå vis.. :confused:
Och på vilket sätt hjälper guldskor? Jag är jättenyfiken och konfundersam på det här området. :p

Trampa sig kan dom göra endå oavsett dom har brodd fram eller ej.

Jag använder fyra broddar, alltså Elitbroddar eftersom de får mer grepp i isen.

Har nyss skott om hästarna med järnskor, vita snösulor och elitbrodd. 4 broddar i varje sko.
Jag köpte en hel ask elitbrodd på nätet, bästa priset jag kunde hitta fanns hos Färjestads rid & trav ab. Har inte provat dom tidigare så detta blir första vintern.

Liknande trådar

Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·
Hästhantering Känner mig lite smått maktlös med min häst just nu, (förlåt för långt och krångligt inlägg.. ) Hon började krångla redan i december...
2
Svar
28
· Visningar
6 648
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 303
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 301
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar