Broddsäsong

Sv: Broddsäsong

Jag har alltid haft 2 broddhåll i varje sko. Fungerat bra.

Men funderar på att sätta 4 broddhåll i framskona INTE i bak, då det är lätt att dom trampar sin på framballarna då.

Annars är det isbrodd som åker på jämnt.

Guld skor har jag aldrig haft och tror inte jag kommer ha dom. Det är väl dom med fast satte broddar? har hört att dom inte är bra för hovslagarens utrustning. Sen så åker jag alldelse för mkt transport för att ha skor med fast svetsade broddar. Åker bara med broddar när det är RIKTIGT halt och då med boots runt om och dom vanliga transportskydden.

Senast ändrad av en moderator:

Har alltid två broddhål och snowpads, ser inget negativt med det. Pållen har alltid blindbrodd i hagen och för övrigt, utom vid ridning när det är halt då jag broddar om till isbroddar. Tycker inte det är något jobbigt, visserligen så har jag ju bara en häst att brodda, som dessutom är halvskodd:angel:
Har ingentligen bara skor fram för att kunna ha brodd, dom halkar ju nästan aldrig oskodda och inga snöstyltor blir det heller:)

Förra vintern hade jag 4 broddar / hov. Nu har jag 2st i varje. Tycker inte det är så stor skillnad. Har inga snösulor än, men ska fixa snart. Hade det förra året och det är super! :D

Hur tänker du då? Hur ofta är det som hästarna står på så hårt underlag att brodden inte sjunker ner i underlaget(=hoven står jämt!)? Händer ju typ bara när den står på stallgången.

Isåfall är det lika farligt (fast det är farligare) att ha mer än 4 brodd för då hindras den naturliga glidmekanismen (vet inte om man kallar den just så men ni fattar nog) som måste till för att skona senor/ligament m.m Det blir ju tvärnit för hoven!

Vi har alltid, alltid två brodd i varje, men då skrittar jag bara ut som mest under vintern:) Annars skulle jag nog kunna tänka mig att brodda i 4 vid uteritt!

Precis vad jag tänkte! Brodden sjunker ju i princip alltid ner i underlaget???

ja hade hovslagaren ute idag..och ja satte på sulor och skor med 6 broddhål i varje sko.
både jag och hästen hatar när det är halt..2 brodd är alldeles för lite tycker jag..min kompis hade det idag när vi red och hennes häst halka lite ändå..:(

det är ju bak som det är viktigt att ha bra grepp för det är där motorn sitter på hästen ju...

det är ju bak som det är viktigt att ha bra grepp för det är där motorn sitter på hästen ju...

Ja men det är lätt att hästen trampar sig med broddarna på framballarna. Iom att 2 broddar sitter i tån på skon.

När jag hade skodd häst hade jag fyra fasta brodd i varje sko, helt suveränt! Det var såå skönt att inte behöva tänka på det varenda eviga gång man skulle ut och rida:banana:

Dessa skor har jag också, och jag älskar dem!!
Ska lägga på mina nu på fredag, känns lite brått nu eftersom hästen håller på tt läka ihop efter en operation och det vore rent förödiskt om han halkade omkull :eek:

Dessvärre gillar inte hovslagaren dem. Han tycker de är rent jäkliga att banka i, hårda och tar sönder verktygen :angel:

Glömde skriva att i hagen får han gå med boots på alla fyra. Min Armani är också en häst som sparkar väldigt lite, annars hade detta inte funkat. Jag har också kollat med andra tjejen tidigare om det är okej att Armani får broddskor, vilket det var. Hade jag haft en "sparkig" häst, hade jag fått lösa det på något annat sätt.

Mitt ök går förtillfället med två elitbrodd i trakterna, detta för att det endast finns två broddhål och det funkar bättre med två än inga! Tack och lov kommer hovslagaren på söndag och då blir det både sulor och 4 broddhål. Använder mig av elitbrodd, har ingen direkt erfarenhet av annat, använde dem hela förra säsongen och det funkade skit bra så jag håller kvar vid dem.

Hur tänker du då? Hur ofta är det som hästarna står på så hårt underlag att brodden inte sjunker ner i underlaget(=hoven står jämt!)? Händer ju typ bara när den står på stallgången.

Isåfall är det lika farligt (fast det är farligare) att ha mer än 4 brodd för då hindras den naturliga glidmekanismen (vet inte om man kallar den just så men ni fattar nog) som måste till för att skona senor/ligament m.m Det blir ju tvärnit för hoven!

Vi har alltid, alltid två brodd i varje, men då skrittar jag bara ut som mest under vintern:) Annars skulle jag nog kunna tänka mig att brodda i 4 vid uteritt!
Broddar vid frusen barmark ger inget glidmoment, men då ska inte broddarna vara i.

Däremot så ska hästen även ha brodd i tån för att slippa halka i varje frånskjut- jmf bakhala skidor.

Även vid isiga uppförsbackar är tåbrodd ett måste.
Är det snö spelar det ingen roll då skon tar fäste.

Pontus har gått broddad i ca en månad redan. Jag har kwskor med fyra broddhål i och det behövs här på vintern.

knappen

Svarar typ alla..

Tack för alla svar. Ingen som vet vilka som gör replikorna?

Red ner till ridhuset häromdagen med två brodd i varje. Eddi dummar sej självklart genom att stegra sej, detta medförde att vi halkade ner i diket med bakbenen och höll på att välta över.. Därför rider jag inte med två brodd och jag rekommenderar verkligen inte någon att göra det heller. 7,-/brodden jämfört med skador för livet..

Vi får inte heller ha i brodden bak så det blir blindbrodd med kärna bak och 8mm fram..

Fler tankar tack! :bump:

hehe men du bor ju i norrland då har väll alla brodd jämt dessa sörlänningar (alla söder om huddik) de har ju europeiskt klimat= verkar inte som man behöver broddapå samma sätt,de har ju inte vinterdäck och kan inte köra ordentligt på vintern heller förlååt men det är så kul att narras med sörlänningar:D

Liknande trådar

Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·
Hästhantering Känner mig lite smått maktlös med min häst just nu, (förlåt för långt och krångligt inlägg.. ) Hon började krångla redan i december...
2
Svar
28
· Visningar
6 648
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 303
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 301
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar