Broddsäsong

Vica

Trådstartare
Vilka skor/broddar väljer du nu när snön fallit och det är glashalt på vägarna? Själv har jag tröttnat på att dra i brodd varje gång man ska bege sig ut både i paddock och skog. Funderar på guldsko med fasta brodd, men det ska tydligen finnas en från Mu*tad, med liknande funktion. Nån som vet?

Jag vägrar rida med två brodd i varje sko, livsfarligt ju! Undrar därför om det finns ridskor med 6 broddhål, och isf var?

Hur gör ni? Hur många brodd vill ni ha? Vilka skor?

Sv: Broddsäsong

När jag hade skodd häst hade jag fyra fasta brodd i varje sko, helt suveränt! Det var såå skönt att inte behöva tänka på det varenda eviga gång man skulle ut och rida:banana:

Att rida med två brodd i varje sko hjälper inte mycket. Jag har alltid fyra stycken i varje, som alltid sitter i. Hjälpte till att rida en travar hingst förut och han hade 6st brodd i varje sko, men jag tycker att 4st räcker alldeles utmärkt.
Hör med hovslagaren, och säg till innan h*n kommer ut att du vill ha 4 broddhål, ofta har de inte med sig borren har jag märkt, och då får man bara de vanliga hålen i alla fall :crazy:

Har haft guldskor på ena valacken förra vintern, men många hovslagare vill inte sko med såna då dessa tydligen kan förstöra verktygen så om man vill ha såna kanske vissa hovslagare kräver att amn tillhandahåller egna verktyg.
Jag tyckte skon var kanonbra & skönt att slippa tappade broddar.
Jag sätter alltid 4 brodd/sko till alla hästar, vägrar oxå 2, klackskor är inte heller bra för människor så varför tvinga på våra hästar det?

Vilka skor/broddar väljer du nu när snön fallit och det är glashalt på vägarna? Själv har jag tröttnat på att dra i brodd varje gång man ska bege sig ut både i paddock och skog. Funderar på guldsko med fasta brodd, men det ska tydligen finnas en från Mu*tad, med liknande funktion. Nån som vet?

Jag vägrar rida med två brodd i varje sko, livsfarligt ju! Undrar därför om det finns ridskor med 6 broddhål, och isf var?

Hur gör ni? Hur många brodd vill ni ha? Vilka skor?

Kör alltid med guldskon på vinter, 6st små broddar som fördelar belastningen bra över hoven....fungerar finfint!!!!

FPL

Har aldrig ridit med något annat än 2 brodd per hov, tycker det funkar bra... Elit-Brodd tycker jag är bäst, tycker vanliga är ganska värdelösa i jämförelse :crazy:

När jag hade skodd häst hade jag fyra fasta brodd i varje sko, helt suveränt! Det var såå skönt att inte behöva tänka på det varenda eviga gång man skulle ut och rida:banana:

Hùr tusan menar du? Broddade ni "på" hästen innan ridtur? När de är dax för vinterskoning (vilket va idag för min del) broddar jag hästen, och den har brodd hela vintern...4 brodd på varje hov...

hade guldskor på ponnyn förut, och de fungerade super :banana:
kan tyvärr inte ha de i år eftersom mattan i transporten går sönder av dom :cry:
så vi får se hur de blir i år .....

Hùr tusan menar du? Broddade ni "på" hästen innan ridtur? När de är dax för vinterskoning (vilket va idag för min del) broddar jag hästen, och den har brodd hela vintern...4 brodd på varje hov...

Japp innan jag skaffade fast brodd och eget stall fick vi göra så, och sen brodda av efter varje tur och sätta i blindbrodd:( skitjobbigt men stallägaren på det stället ville ha det så...

Senast ändrad av en moderator:

Min hovslagar gillar inte guldskorna, tror att det var pga. att hästarna kan fixeras i backen på ett skadligt sätt. Jag brukar ha 2 eller fyra brodd per sko.

Jag har aldrig använt mer än 2 brodd per sko, och det fungerar alldeles utmärkt.
Väntar på att hovis ska komma och sko nu i veckan, då åker också snösulorna på och skyddsbroddarna skruvas i.

Immer

Jag har oxå alltid bara haft 2 brodd per sko och snösulor..har funkat alldeles utmärkt:)

ALLTID 4 brodd per sko. Elitbrodd eller vanliga 8mm långa. Det har varit lite olika. Oftast elit i hälen och 8mm i tån.
Är det +2 när jag ska ut och rida så byter jag hälbrodden fram mot 13mm under ridturen.
Skulle jag ha 2 brodd i varje sko skulle jag inte kunna rida ut för jag skulle inte ens kunna ta mig upp för backen på hemvägen ens... Än mindre kunna rida i skogen. Jag har försökt och det var förenat med lifsfara...
I vinter ska jag även testa snösulor. Igen. Vart inte direkt imponerad av dem förra å förr förra gången men ialla fall.

/Linnea

Jag sätter alltid 4 brodd/sko till alla hästar, vägrar oxå 2, klackskor är inte heller bra för människor så varför tvinga på våra hästar det?

Hur tänker du då? Hur ofta är det som hästarna står på så hårt underlag att brodden inte sjunker ner i underlaget(=hoven står jämt!)? Händer ju typ bara när den står på stallgången.

Isåfall är det lika farligt (fast det är farligare) att ha mer än 4 brodd för då hindras den naturliga glidmekanismen (vet inte om man kallar den just så men ni fattar nog) som måste till för att skona senor/ligament m.m Det blir ju tvärnit för hoven!

Vi har alltid, alltid två brodd i varje, men då skrittar jag bara ut som mest under vintern:) Annars skulle jag nog kunna tänka mig att brodda i 4 vid uteritt!

Våra går med brodd sedan oktober månad, skulle aldrig riskera att de går utan brodd om det skulle frysa till helt plötsligt. De går med vanliga vinterskor och 4 broddar på varje fossing. De underhålls varje dag så de inte lossnar/tappas några.

Jag broddar med fyra broddar i varje hov.De sitter i hela tiden.Ibland har jag bara blindbrodd i de främre hålen och elit i de bakre.

Vinterskorna sitter på, men inte brodden, behövs inte än, lr det ska broddas imorgon, för nu har det börjat snöa lite. Har tidigare haft plusgrader.
Kör med vanliga skor, och två brodd i varje.

Har provat med fyra, men hästen rörde sig som en kratta. Broddade ur, och tog hästen till klinik, då hästen tidigare i livet haft problem med hovar och framben.
Böjdes och rönkades, men inget hittades, och så fort brodden åkte ur, så rörde sig hästen bra igen.
Har varit på återbesök, bara för att kolla, då han som sagt tidigare haft problem, men allt är bara bra, så enda förklaringen veterinärerna har, det är att han inte ville ha fyra, blir för bra grepp, lr så kan han inte röra sig som han brukar. Lr så var det helt enkelt ovanan som störde hästen, men jag fortsätter att ha två. Har funkat bra hittils, och får hoppas att det inte blir så mkt isgata i vinter.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har precis satt på "guldskor" på min häst och tycker att det verkar fungera super bra.
Det finns tydligen även en "kopia" av guldskorna (kommer tyvärr ej ihåg vem som tillverkade dem kanske är det den från Mu*tad som trådskaparen nämde?!?). Min hovslagare hade med båda när hon skulle sko min häst så att jag kunde välja mellan dem. Kopian är tydligen dels billigare men finns också i större storlekar. Dessutom så är den formad mer som en vanlig ridsko dvs rundare. Guldskorna är ju ganska smala (eller hur jag ska förklara det) och kräver därför att hovslagaren formar om dem mer. Har också förstått att många hovslagare inte gillar de vanliga guldskorna pga att de kan förstöra verktygen. Men min hovslagare hade lyckades hitta ett sätt så att hon kunde fixa det utan att skada sina verktyg.
Det som jag tyckte var synd med "kopian" var att det bara var 4 fasta brodd på den och att dessa dessutom var väldigt stora (i alla fall stora för en islandshäst som jag har). Valde därför den "vanliga" guldskon med 6 små brodd i varje.

Liknande trådar

Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 696
Senast: spinxx
·
Hästhantering Känner mig lite smått maktlös med min häst just nu, (förlåt för långt och krångligt inlägg.. ) Hon började krångla redan i december...
2
Svar
28
· Visningar
6 648
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 303
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 301
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar