Broddhjälp

C

CK_

Ponnyn tappade en brodd idag,på ena framskon.Han har 4broddar per sko.
Tog bort 2broddar,på båda framskorna och nu är det bara 2 broddar på båda framskorna längst ut på tån..
Nån som vet hur det bäst är för hoven att ha broddarna,hovis kommer inte ut om flera veckor så jag tänker inte ta ut honom för en brodds skull.Men ni som vet,kan ni säga hur jag borde ha broddarna på framskorna att vara?:confused:
Hoppas ni fattade:)

Sv: Broddhjälp

Varför sätter du inte i en ny brodd där den tappat den andra?

Om hästen ska gå med bara 2 brodd i skorna ska dessa sitta i trakterna.

Varför inte köpa nya broddar och sätta i?:angel:
Ska du bara ha två broddar i varje sko så sätter du dem i trakten!
Inte spara två i tån,det är inte bra för hovens överrullning och det frestar onödigt på hästens leder..

varför inte köpa en ny brodd och sätta i?? Om inte så ha brodden i trakterna. INTE i tå hålen!!!

Vet inte var man kan köpa broddar,och sen vet jag inte heller storleken till broddarna..:s
Är det smartare och ha 2 broddar i bak eller framskor?

Det har nog inte så stor betydelse faktiskt..jag hade nog haft fyra brodd i framskorna och två i bakskorna..oftast är ju hästen "framtung". Finns på Granngården att köpa och ta med en brodd så vet du ju!

Jag bor ju i Finland,så vi har inte samma butiker som er.Såg på när hovis satte broddarna i,och han fick prova flera gånger,så det var nog nånting med att inte alla passade..

Vet inte var man kan köpa broddar,och sen vet jag inte heller storleken till broddarna..:s
Är det smartare och ha 2 broddar i bak eller framskor?

Men vad menar du??

Om du har två broddar ska de sitta i traktdelen på skon, dvs i "ändarna" som pekar bak mot svansen. Du ska ha broddar på ALLA fyra fötterna!

Broddar köper man i en HÄSTBUTIK, fråga personalen ang. storlek. men generellt har man 3/8" till storhäst och 5/16" till ponny

Senast ändrad:

Jag förstod det som att hon ville veta vilka hovar som skulle ha fyra och vilka som skulle ha två då hon inte kan ha fyra på alla!!

Ta med dig en av de utskruvade broddarna till en hästsportaffär och köp likadana. Eller ring till din hovslagare och åk dit och hämta brodd.

Försök få fast dem så fort som möjligt. Har det blivit skit i broddhålen (det finns skumgummiproppar man kan sätta dit för att undvika detta) så använder du en gängtapp.

Ska du ha bara två broddar så ska de sitta i trakten, absolut inte i tån. Ändra det så fort som möjligt och dra fast alla broddar en extra gång om några har börjat bli lösa.

Jag förstod det som att hon ville veta vilka hovar som skulle ha fyra och vilka som skulle ha två då hon inte kan ha fyra på alla!!

Aa,precis så jag menade.Skall byta bort broddarna från tåspetsen genast jag kommer till stallet idag.Tur att det finns buke,annors sku väll ponnyn gått med dem på tån tills hovis kommer:crazy:

Byt plats på broddarna och åk sedan och köp fler! Antingen hos hovslagaren eller på hästsportaffär. Så får du 4 brodd på varje sko igen.

Japp,har bytt plats nu.Skall imorgon gå och köpa nya,tar med en som modell:)Tack för hjälpen allihopa!:)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 211
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 185
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar