Broddhålet har blivit för stort?

Riley

Trådstartare
Står i skrivande stund i stallet och upptäcker att brodden lossnat från ett hål i min hästs sko, och att det inte går att skruva dit en ny eftersom hålet verkar ha blivit för stort? Vad gör man åt det här, måste man byta sko eller finns det kanske större broddar att köpa? Min häst ska på tävling pp lördag och hovslagaren kommer inte förrän nästa vecka... :(

Sv: Broddhålet har blivit för stort?

Eller är det det här som kallas gängpaj? Då är det bara att byta sko, va?

Det låter som om gängorna är trasiga. Har du provat en annan brodd så du inte fick tag på en brodd med trasiga gängor?

Prova med gängtejp från VVS/bygg butiken.

Om gängan är helt förstörd kanske det inte går men låter som det kan vara värt ett försök.

Vad gör man med en sådan? Tejpar man runt brodden eller runt hålet?

Tack för tipset!

Runt brodden.

Jag vet inte om det fungerar men det är det bästa jag kan tänka på och om du verkligen behöver och ska iväg i helgen klart värt att prova :).

Det används för att täta rörkopplingar (vatten) ;).

Det lindas flera varv över gängorna.

Smart tips!!!

Sedan går det ju faktiskt att rida en häst som är "trebroddad" under förutsättning att det är bra vinterunderlag med antingen tjock isbark eller tillstampad snö.
Broddarna sjunker in i underlaget, skons yta vilar mot underlaget.

På själva tävlingen antar jag att TS tänkt brodda ur ändå (om tävlingen är inomhus)?

Nej, jag broddar inte ur, har aldrig gjort bara för att jag ska rida inomhus. Vågar inte heller rida med bara tre brodd oavsett underlag tyvärr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 483
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 341
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 809
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation