• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare haflinger92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 308
H

haflinger92

jaha.. bara undrar lite om gräsbroddar... vad behöver man? en gängtapp, en broddnyckel, en spik o rensa med, och broddar? hur gör man, steg för steg? kanske låter lite dumt men hellre fråga en gång för mkt än för lite.... :angel: hur många behöver man i reserv? vad ska man ha för storlek?? det finns väl antingen 3/8'' eller 5/16''. hur vet man vad man ska ha? måste gängtappen o broddnyckeln vara för en speciell storlek eller kan man ställa in det? :confused:

Sv: broddar

pillar ut skräpet/leran el vad det nu är med i hålen med spiken
skruvar i gängtappen i gängorna så de rensas
skruvar i brodden med broddnyckeln

3/8" är den absolut vanligaste storleken, så utgå ifrån att du har det. gängtappar brukar nog bara finnas i en storlek, standard alltså
broddnyckeln ska vara anpassad till brodden, en skiftnyckel kan vara bra så man kan ändra...

Jag brukar ta en hel söm att rensa hålen med (be hovslagaren om en nästa gång han är på besök) ska du åka tidigt nästa dag o inte vill rensa hålen på tävlingsplatsen är blindbrodd ett bra alternativ (kortkorta broddar som bara gör så att hålen inte täpps igen, bomull el öronproppar kan också fungera att stoppa i hålen.

Sen gör man som tant agda har skrivit.
den bästa broddnyckeln är som sagt en skiftnyckel.
Har du en pappa el nått m verkstad så brukar dom ha en hel del där som är användbart till broddning förutom skfitnyckel så har vi gjort en egen gängtapp. vi hade många sånna hemma och de kostar ca 5:-/st istället för om du går till en hästaffär får du ialla falll betala minst 50:. för en gängtapp.

Senast ändrad:

_Peplis_ skrev:
Har du en pappa el nått m verkstad så brukar dom ha en hel del där som är användbart till broddning förutom skfitnyckel så har vi gjort en egen gängtapp. vi hade många sånna hemma och de kostar ca 5:-/st istället för om du går till en hästaffär får du ialla falll betala minst 50:. för en gängtapp.

hur gjorde du egen gängtapp? de kostar ju ändå ganska mkt, om man jämför me 5 spänn hemmatillverkat......

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Bison
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)... 2
Svar
27
· Visningar
4 637
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 102
Senast: shia
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 926
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna