Broddar i ridhus?

Sv: Broddar i ridhus?

Tack för alla svar :bow:

En liten följdfråga då ;)
Ska bootsen sitta såhär högt upp?

De går hela vägen ned och skyddar ballarna och så...

En till bild :D

När jag satte dem såhär så var de ganska tighta i karleden. Kanske ska tilläggas att de är ett par Globus med förstärkning fram som skydd mot slag vid hoppning. jag kan släppa ned dem en bit också.

Tackar för snabba svar!

Jag skulle nog släppa ned dem.
När jag har boots har jag dem så långt ner det går.

Okej men blir det inte lätt att de snurrar då?
Kollade på lite sånahär reklambilder från hööks nu och så satt de ganska högt upp...

Vad gör det om de snurrar?
Det är ju inte så att dom far runt i 150 km/h ;)
Jag har alltid mina så långt ner det går, men visst ska dom sitta fast.

Det är ju såndär extra förstärkning som skydd vid islag på dem så det var därför jag tänkte på snurrande :D

Jag bor "längre söderut" och har inte så mycket som behövt titta åt broddarna sen det var gräsbroddar som gällde under sommartävlingarna ;) Inte vart mer än enstaka hala fläckar här hittills. Dock brukar halkan komma lite i januari - februari, då har våra hästar broddar fram men inte bak i hagen (de som går med sällskap vill säga, de andra har fram och bak), dock brukar vi skruva ut när vi ska rida osv, om vi inte rider ut vilket vi i regel inte gör under halkperioden, alltså broddar vi även ur när vi transporterar. Det har sina fördelar att bo söderut :D

Här i Norrland är det ingen fråga ens.
Skulle aldrig komma på tanken att brodda av varken pga transporten eller ridningen i ridhus.
En normal gummimatta i en transport ska inte ta skada av broddar.

Har aldrig varit med om att en häst skadat sig på brodd varken i transport eller i ridhus.
Bara någon gång (kanske 2 ggr under mina 10 år som medryttare/ägare) och det har varit när man ridit i djupsnö.

Och ett broddtramp har såvitt vet ingen häst dött av ;)

Och om hästarna skulle komma åt eller få för sig att sparka varandra på träningen så är det något fel anser jag.

Har just varit iväg på tävling med dottern o hennes ponny. Broddade inte ur men tog på rejäla transportskydd. Hästen fick panik på hemvägen och slängde sig mot väggen och la sig till slut ner. Fick ut en blödande häst. Som tur är var det bara ett par ytliga småsår på ena bakbenet, mycket blod men små sår(haltar inte). Men jag åker aldrig med broddar igen... Har också lärt mig att hästen måste stå brett i transporten för att inte få cellskräck:crazy:

Har alltid broddar¨på hästen (när det är vinterbroddsäsong alltså). Enda gången jag har broddat ur denna vinter var då jag bytte stall och hon släptes ihop med en ny häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag kommer ursprungligen från norra Sverige där i princip alla har hästarna skodda med snösulor och fyrbrodd oktober-maj. Jag bor sedan...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 333
Senast: LochL
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 268
Senast: Miss
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 765
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar